میهن صنعت :

یورو4 بالاخره رونمایی شد/خودروسازان در تگنای تولید خودور با استاندارد یورو4

میهن صنعت : بالاخره پس از چند سال وعده بنزین با استاندارد یورو4 در برخی از جایگاه های تهران رونمایی شد اما به نظر می رسد با توجه به نامشخص بودن میزان و محدوده توزیع و البته مهلت 6 ماهه خودروسازان و نامساعد بودن شرایط تولید برای تطبیق تولیدات آنها با این ا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از وعده های متعدد وزارت نفت درخصوص توزیع  سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از عرضه بنزین با استاندارد یورو4 از روز 29 خرداد در برخی از جایگاه های تهران خبر داد.

نامشخص بودن حجم عرضه بنزین یورو4

البته بعد از مدت ها انتظار و کشمکش برای توزیع بنزین با استاندارد یورو4 هنوز درخصوص حجم و مقدار این بنزین در جایگاه های سوخت اطلاعی در دست نیست چرا که سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی از اعلام رقم حجم بنزین توزیع شده در جایگاه ها امتناء کرده است.

تهران در الوبت توزیع

اگرچه تصور می شد پس از ماه ها انتظار و پا فشاری سازمان محیط برای توزیع این سوخت و اولتیماتوم هایی که برای خودروسازان صادر می شود مقدار و محدوده توزیع آن گسترده و مشخص باشد اما بنا بر اعلام داوود عربعلی –سخنگوی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی- نه تنها حجم توزیع بنزین یورو4 مشخص نیست بلکه در حال حاضر تنها تهرانی ها در الویت استفاده از یورو4 قرار دارند.

نرخ بنرین یورو4 مشخص نیست

قیمت بنزین با استاندارد یورو 4 یکی از مسایلی است در هیاهوی توزیع شدن یا نشدن آن فراموش شده و کمتر کسی از مدیران و مسوولان به آن اشاره کرده است.

بیژن حاج محمدرضا – رییس سندیکای جایگاه‌داران سوخت –در گفت و گو با پانا درباره قیمت احتمالی یورو4 اظهار می کند: در زمینه عرضه و قمیت این نوع سوخت هنوز هیجچ تکلیفی نشده،‌ در ابتدا یورو 4 با قیمت پایه 400 تومان عرضه شد و هیچ تفاوتی با بنزین معمولی نداشت، قیمت‌گذاری قیمت آن نیز بستگی به تغییر کلی نرخ سوخت و حامل‌های انرژی در کشور دارد ولی در صورت تغییر اساسی در پایه قیمت بنزین و تغییر نرخ بنزین سوپر بین 100 تا 150 تومان به طور حتم یورو 4 نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

اول تیر ماه پایان مهلت قانونی خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو4

با توجه به اظهارات قائم مقام سامان محیط زیست از اول تیر ماه شماره گذاری برخی خودروها از جمله محصولات پرتیراژی چون پراید، پژو405 و سمند متوقف خواهد شد چرا که خودروسازن محصولات یاد شده را با استاندارد مورد نظر یعنی یورو4 تولید نکرده اند البته بحث ایربگ نیز از سوی سازمان ملی استاندارد پیگیری می شود.

اعتراض خودروسازان به توقف شماره گذاری و شکایت از سازمان محیط زیست

احمد نعمت بخش – دبیر انجمن خودروسازان ایران- در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، اظهار می کند: بر اساس مصوبات دولت های هشتم و نهم مبتنی بر ارتقاء سوخت یورو2 به استاندارد یورو4 صورت گرفت، مقرر شد تا 6 ماه قبل از تولید خودرو مبتنی بر این نوع سوخت بنزین مورد نیاز خودروها در جایگاه های سوخت عرضه شود یعنی خودروسازان تا 6 ماه بعد از توزیع سراسری این نوع سوخت باید تولیدات خود را منطبق با آن عرضه کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه می هد: با توجه به بند 7 مصوبه 16/12/90 وزرات نفت موظف شده است که از تاریخ 1/1/91 توزیع یورو4 را در کشور آغاز کند تا کنون با گذشت یک سال و سه ماه از این مصوبه سوخت مورد نیاز تامین نشده است.

امکان تولید خودرو با استاندارد یورو4 امکان پذیر نیست

ساسان قربانی-دبیر انجمن قطعه سازان- در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی پانا در خصوص توانایی تولید خودرو با استاندارد یورو4 می گوید: تولید خودرو با استاندارد یورو 4 به دلیل مشکل تأمین قطعات و همچنین محدودیت عرضه بنزین یورو 4 از ابتدای تیرماه امکان‌پذیر نیست.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: تولید انبوه خودرو با استاندارد یورو4 در شرایط کنونی امکان پذیر نیست بر همین اساس هر گونه اعلام تاریخ برای عرضه خودرو با این استاندارد بی معنی است؛ وضعیت تامین قطعات با توجه به شرایط تحریم و کمبود ارز نامشخص است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20508
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه