میهن صنعت :

یکه زارع به دنبال ‌استراتژی پویا باشد

میهن صنعت : استراتژی صنعت خودرو کشور از جمله ایران خودرو طی سال های پیش شاید در نتیجه تغییرات مدیریتی و شرایط کلی کشور نادیده گرفته شده و یا ناکارآمد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بایزید مردوخی اقتصاددان و صاحب‌نظر در امور اقتصاد کشور، با بیان این مطلب گفت: ضرورت دارد که مدیریت جدید صنعت خودرو و طلایه دار همه آن‌ها ایران خودرو، استراتژی کارساز و پویایی برای نجات این صنعت در داخل کشور و در منطقه و در بازار جهانی تدوین کند.

وی افزود: ضروری است که تیم مدیریتی ایران خودرو با تدوین استراتژی علمی و منطقی برای این صنعت، به چاره جویی مسایل و مشکلات رقابتی و تکنولوژیکی بپردازد.

مرودخی با تاکید بر بعد جهانی استراتژی، اظهار داشت: جهت گیری های استراتژی صنعت خودرو مانند گذشته نمی تواند صرفا معطوف به اقتصاد داخلی و بازار داخلی باشد. این استراتژی باید بازار جهانی و رقبای مختلف خودروساز را در سطح جهان در نظر گرفته و به گونه ای در تعامل با صنعت خودروی جهان راه چاره ای برای صنعت خودرو ایران بیابد.

این اقتصادان، تغییر رویکردها درباره واردات خودرو را مهم ارزیابی و تصریح کرد: بازنگری در سیاست های واردات خودرو اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: با فشار برخی گروه‌های ذی‌نفع سیاست‌های نادرستی برای واردات خودرو اتخاذ و به اقتصاد کشور تحمیل شد، با این ادعا که این اقدام موجب افزایش قدرت رقابتی صنایع داخلی می شود.

مردوخی با اشاره به عدم تناسب قیمت و ویژگی های خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی برای ایجاد فضای رقابتی، گفت: خودروهای وارداتی در کلاس خودروهای تولید داخل نبوده است که با آن رقابت کند.

وی افزود: پیش از این هشدارهای زیادی در مجامع و جلسات مختلف داده بودم که متاسفانه بدون توجه به آن واردات گسترده ای صورت گرفت که فقط به نفع گروه های خاص تشنه خودروی خارجی واردکنندگان شد.

این اقتصاد دان یادآور شد: ارز کشور به جای ارتقای تکنولوژی صنایع داخلی صرف واردات خودروهای میلیاردی شد و صنعت داخلی نیز روند سابق خود را ادامه داد.

دکتر مردوخی الگو قراردان برخی کشورها مانند ژاپن در واردات را ضروری دانست و اضافه کرد: پس از فشارهای زیاد کشورهای اروپایی مبنی بر کسب مجوز واردات به ژاپن، این کشور برای جلوگیری از واردات، استانداردهایی را تعیین کرد که هیچ یک از خودروسازان اروپایی قادر به تامین آن نشدند.

وی ادامه داد: در نهایت یک خودروساز اروپایی مجبور به سرمایه گذاری و تولید مشترک با خودروسازان ژاپنی شد. این موضوع علاوه بر حفظ خودروسازی ژاپن، موجب گسترش بازار صادرات محصولات ژاپن در سایر کشورهای آسیایی شد که کسب سود برای شرکت اروپایی را نیز به همراه داشت.

مردوخی اتخاذ سیاست مشابه برای خودروسازی ایران را ضروری و موجب پیشرفت این صنعت دانست و تعریف استاندارد برای خودروهای وارداتی وجذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی را برای توسعه خودروسازی ایران یک ضرورت برشمرد.

این اقتصاد دان در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سازمان های واضع قوانین و ناظر در صنعت خودرو گفت: سازمان هایی نظیر بازرسی، استاندارد و محیط زیست نهادهای قانون‌گذار و ناظری هستند که باید استانداردها را به خودروسازان اعلام و آن را اعمال کنند.

به گفته وی، در برخی موارد اقداماتی صورت می گیرد که خودروسازان را دچار چالش می کند. مشاهده شده است، تعیین برنامه زمانی و ضرب الاجل در برخی موارد به زیان صنعت تمام شده است زیرا صنعت توانائی اصلاح و تعدیل سریع را نداشته است.

دکتر مردوخی با اشاره به آینده صنعت خودرو، متذکر شد: آینده خودروسازی در ایران بسیار پیچیده است اما مشخص است که خودروسازانی در تکنولوژی و بازار خودرو پیش تاز خواهند بود که صاحب انسجام در سطح بین الملل هستند.

این اقتصاد دان به کارگیری سیاست جهانی تولید خودرو به صورت زنجیره عرضه خودرو در صنایع ایران را ضروری خواند و به "موج" گفت: این‌که خودروساز بتواند با همه توان در زیر یک سقف و در داخل کشور به تولید بپردازد دیگر رو به کاهش است و در حال حاضر خودروسازان بزرگ دنیا به صورت زنجیره ای به تولید می پردازند، قطعات و خدمات در چندین نقطه دنیا تامین می شود و توسط خودروساز در یک نقطه دنیا مونتاژ و به این صورت خودرو تولید می شود.

به گزارش موج وی خاطرنشان کرد: چنانچه خودروسازان ایرانی می خواهند همه چیز را در داخل تولید کنند باید برای استراتژی صنعت خودرو فکری کنند تا با تعامل با خودروسازان معتبر صاحب تکنولوژی و نه فروشندگان سی کی دی و قطعه، و جذب سرمایه گذاری آن‌ها در کشور، به تولید پرداخته و پس از آن با این استراتژی به فکر زنجیره عرضه خودروی ایرانی در سطح منطقه و قاره های آسیا و آفریقا باشند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25300
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه