رئیس قوه قضاییه مطرح کرد؛

۲۰ درصد حقوق مسئولان عالی قضایی به آسیب‌دیدگان کرونا اختصاص می یابد

حجت الاسلام رئیسی گفت: بنده و مسئولان قضایی۲۰ درصد از حقوق ماهانه خود را به مدت سه ماه به آسیب‌دیدگان بیماری کرونا اختصاص دادیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم  رئیسی رئیس دستگاه قضا  در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبیین عوامل زمینه‎ساز برای ظهور منجی عدالت‎گستر، اظهار داشت: دستگاه قضایی به عنوان مسئول اجرای عدالت، باید عدالت در همه شئون به ویژه عدالت در کرامت انسانی را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: رعایت کرامت افراد در دستگاه قضایی به عنوان یکی از اولویت‌های سال ۹۹ است.

وی افزود: رعایت کرامت اخلاقی صرفا یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه برای همه اجزای دستگاه قضایی الزام است و تا پایان امسال باید برای مردم نتیجه ملموس داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا درباره حمایت از خانواده‌های نیازمند تصریح کرد: با امر رهبر معظم انقلاب و اقدام بنیاد مستضعفان ده‌ها هزار خانواده نیازمند زندانیان مورد حمایت معیشتی قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به حمایت از خانواده زندانیان گفت: مجرمین زندانی مجازات می‌شوند، اما خانواده‌های آن‌ها باید مشمول کمک‌های مومنانه قرار گیرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: زندان‌های ما امروز هم امنیت و هم سلامت دارند، اما وضع زندانیان در آمریکا و برخی از کشورهای غربی نگران کننده است؛ آن‌ها متهم به نقض حقوق انسان نسبت به مردم خود هستند.

 جهش تولید نسخه شفابخش اقتصاد کشور در پساکرونا

وی افزود:  جهش تولید نسخه شفابخش اقتصاد کشور در پسا کرونا است؛ اولین گام در جهش تولید، اراده ملی و مشارکت عمومی، به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی است، آنچنان که در موضوع کرونا، تولید ملزومات بهداشتی تا امروز محقق شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند چگونه از همین آغاز سال و با مشکلاتی که به وجود آمده، می‎توان جهش اقتصادی را تحقق بخشید؟، تصریح کرد: مردم با همدلی در مواجهه با ویروس منحوس کرونا نمونه‎ای عینی از امکان تحقق جهش تولید حتی با وجود بیماری کرونا را به نمایش گذاشتند که این حرکت ریشه در سبک زندگی اسلامی و ایرانی مردم دارد. 

رئیس قوه قضاییه گفت: در نخستین روزهای شیوع کرونا، کشور با کمبود اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده مواجه شد، اما با حضور مردم در صحنه، کارگاه‎های تولیدی در مساجد و مدارس برپا شد و خط تولید بسیاری از کارخانه‎ها تغییر کرد تا اقلام موردنیاز کادر درمانی که در خط مقدم نبرد با بیماری بودند تأمین شود. 

ضرورت استفاده از سرمایه‌های مردمی برای دوران پسا کرونا

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه دولت‎مردان و مسئولان باید برای انجام کارهای بزرگ در دوران پساکرونا نیز همچون دوران شیوع کرونا از سرمایه‎های مردمی و ظرفیت‎های اجتماعی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اولین گام برای انجام هر کاری اراده ملّی است که در مواجهه با کرونا شاهد بروز و ظهور آن بودیم و مردم در هر کوی و برزن با احساس مسئولیت وارد عرصه تولید و خدمت شدند. 

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تبریک ۲۹ فروردین و روز ارتش اظهار داشت: برخلاف ارتش آمریکا که در منطقه مشغول تجاوزگری، خونریزی و فساد است، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه ارتش ما در کنار مردم از زندگی آن‌ها گره‎گشایی می‎کنند.

وضعیت ناگوار زندان‌های جوامع غربی  در شرایط شیوع ویروس کرونا

وی همچنین به وضعیت ناگوار حقوق بشر در شرایط شیوع بیماری کرونا در زندان‎ها و جوامع غربی اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه ایران اسلامی برای حفظ سلامتی زندانیان در برابر کرونا به هزاران نفر از آن‌ها مرخصی اعطا کرد که این کار مبتنی بر قانون اساسی و آموزه‎های دینی و رأفت اسلامی بود.  

رئیس قوه قضاییه در مقابل به عملکرد بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر به ویژه آمریکا در مواجهه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از کشورهای غربی که درگیر کرونا هستند، به‎جای توجه به مردم خود، توطئه کردند تا زندان‎های ایران را بی‎ثبات نشان دهند اما با عنایت خداوند، دسیسه‎های آنها شکست خورد و امروز زندان‎های ما از امنیت و سلامت کامل برخوردارند. 

وی افزود: امروز ما در جایگاه مدعی حقوق بشر قرار داریم و آن‌ها در جایگاه متهم نشسته‎اند و کسانی که مسائل جهانی را رصد می‎کنند، خوب است وضعیت حقوق انسان‎ها در جوامع غربی و ایران در ایام شیوع کرونا را بررسی کنند تا تفاوت نگاه انسانی و اسلامی به جامعه با نگاه غربی و غیرمسئولانه به مردم عیان شود.  

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در پاسخ به تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از بیماری کرونا، بنده و  مسئولان عالی قضایی کشور، ۲۰ درصد از حقوق ماهانه خود را به مدت سه ماه به کمک و حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان این بیماری اختصاص دادیم.

همچنین در این جلسه، زارع‎پور رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری از راه‎اندازی سامانه ثبت قراردادهای وکالت خبر داد و گفت که این سامانه موجب شفاف سازی فعالیت‎های مالی وکلا و موکان آن‌ها خواهد شد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=193907
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه