شهردار تهران:

۳۳ هزار پلاک نا ایمن در پایتخت وجود دارد

شهردار تهران با اشاره به حادثه کلینیک سینا گفت: تاکنون ۳۳ هزار پلاک ناایمن در تهران شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پیروز حناچی روز یکشنبه در دویست و بیست‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در همان ساعت‌های اولیه که از وضعیت آتش‌سوزی مطلع شدم و خیلی سریع خود را به محل رساندم؛ اقدامات اولیه مهار آتش شروع شده بود و همکاران گزارش دادند تعدادی از کادر پزشکی به رحمت خدا رفتند.

وی ادامه داد: وضعیت تلخی است و اگر از آن درس نگیریم جای تاسف دارد؛ در پلاسکو هم با چنین موردی مواجه بودیم که ساختمان اداری بود و به تولیدی لباس تبدیل و بسیاری از فضاها تغییر کاربری داده شده بود.

به گفته وی یکی از مشکلات اصلی آتش‌نشانی این بود که نه اطلاع کافی از این ساختمان داشتیم و نه تجهیزات کافی و تنها ۲ دستگاه نردبان در اختیار بود.
وی افزود: امروز تجهیزات آتش‌نشانی تهران با گذشته قابل مقایسه نیست و در سایه حمایت اعضای شورای اسلامی شهر، به جهت تجهیزات سنگین و سبک پیشرفت خوبی محقق شده است.

حناچی با بیان اینکه ۳۳ هزار پلاک ناایمن در تهران وجود دارد، گفت: از سال ۱۳۷۶ که سازمان نظام مهندسی ایجاد شد، اجرای مقررات ملی در ساختمان اجباری بوده است اما یک خلاء مهم وجود دارد که ریشه در قانون دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۴ الگوی اصلی حاکم به تهران خانه‌های ویلایی بوده است و پزشکان می‌توانستند یک مطب در خانه داشته باشند مانند مرحوم دکتر غریب که یک مطب در خانه داشت اما بعدا تبصره‌ای به این قانون اضافه شد که اجازه می‌دهد ساختمان‌های مسکونی مانند همین کلینیک ایجاد شود و حداکثر فضاها بارگذاری و استفاده شود.

۳۰ درصد آتش‌سوزی‌های روزانه تهران جدی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران نیز با بیان اینکه روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ عملیات اطفای حریق در شهر انجام می‌شود، گفت: ۳۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها جدی است.

مهدی داوری توضیح داد: باید پذیرفت که وضعیت ساختمان‌های پایتخت به لحاظ ایمنی خوب نیست.

وی ادامه داد: اقدامات آتش‌نشانی فقط چند ابلاغ نیست بلکه اول ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده، آتش‌نشانان خطرهای احتمالی ساختمان را احصا می‌کنند و سپس راهکارها به مالکان ارائه و چک لیست‌ها تهیه می‌شود.

وی افزود: در ساعت ۲۰:۴۶ اولین تماس در خصوص این حادثه با آتش‌نشانی گرفته شد و ماموران نزدیکترین ایستگاه یعنی دزاشیب به محل اعزام شدند و حدود چهار دقیقه و ۵۸ ثانیه طول کشید تا به محل برسند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه چهار تیم در نهایت از ایستگاه‌های پارک وی و ولنجک نیز به محل اعزام شدند، بیان کرد: این حادثه ۲ انفجار داشت و اولین نیروی ما زمانی رسید که دومین انفجار روی داده بود.

وی تصریح کرد: انفجار به حدی بود که موج، شعله و دود آتش را تا ۲۰ متر انتقال و ساختمان‌های مجاور را تحت تاثیر قرار داده و انفجار باعث گسترش سریع آتش شده بود.

به گفته «داوری» ۳۰ دستگاه سیلندر اکسیژن و چند نیتروژن در آنجا قرار داشت و در روز حادثه نیز ۲۵ سیلندر شارژ شده دیگر به کلینیک انتقال داده شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: ساختمان فقط یک راه پله داشت اما مبحث مقررات ملی ساختمان می‌گوید حتما باید یک ساختمانی که خدمات پزشکی در آن ارایه می‌شود، ۲ راه پله داشته باشد؛ از سوی دیگر در یک اتاق الکل و پنبه قرار داشت و دود آتش بابت این مواد مشتعل در اتاق بود.

وی ادامه داد: همزمان با اطفای ساختمان کلینیک، ساختمان روبرو و مجاور، کار کمک‌رسانی به مردم آغاز شد؛ وقتی به اتاق جراحی رسیدیم، مشاهده شد که تلاشی برای فرار از سوی افراد انجام نشده است که این نشان می‌دهد آنقدر حادثه سریع رخ داده بود که قدرت واکنش را از آنان گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: ما با بررسی این حادثه فکر می‌کنیم که کمتر از یک دقیقه افراد حاضر در طبقه جراحی فوت کردند و هیچ قدرتی برای فرار نداشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه هرچقدر فعالیت‌های این مجموعه کلینیکی افزایش پیدا کرده است، مسئولانش هم تلاش کرده‌اند از هر فضایی در داخل ساختمان برای فعالیت استفاده کنند و هر سوراخ و فضایی را به یک بخش تبدیل کرده بودند.

داوری توضیح داد: با صراحت به مالکان ابلاغ شده بود که از نگهداری تعداد زیادی سیلندر خودداری شود و ظاهرا این کلینیک با محدودیت فضا مواجه شده بود و اصلا موضوع را جدی نگرفتند.

داوری همچنین گفت که آتش‌نشانی برای خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته به مردم تهران آماده است و با قدردانی از شهردار و معاونش گفت: با تلاش آنان رعایت ضوابط ایمنی در ساختمان‌های زیر ۶ طبقه ابلاغ شده است./ایرنا

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=197416
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه