میهن صنعت:

۶۰ سال از حادثه هوایی مونیخ گذشت

۶۰ سال پیش در چنین روزی سقوط هواپیمای حامل بازیکنان منچستریونایتد اتفاق تلخی برای فوتبال جهان رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، و به نقل از گاردین، برای هر تیمی ممکن است یک روزی بسیار غم‌انگیز و یادآور بدترین خاطرات باشد. برای منچستریونایتد ۶ فوریه یادآور تلخ‌ترین روز این باشگاه است؛ جایی‌که فاجعه هوایی مونیخ رخ داد و چند تن از اعضای اصلی این تیم کشته شدند و منچستریونایتد برای سال‌ها، فقدان این بازیکنان را احساس کرد.

منچستریونایتد در سال ۱۹۵۷ به عنوان نخستین تیم انگلیسی به جام باشگاه‌های اروپا (لیگ قهرمانان اروپای فعلی) راه یافت. در سال بعد همین مسابقات، در راه برگشت به خانه پس از برد مقابل ستاره سرخ بلگراد، هواپیمایی که بازیکنان منچستر یونایتد، تعدادی خبرنگار و مقام‌های باشگاه را به انگلیس انتقال می‌داد، در حالی که در مونیخ آلمان سوخت‌گیری کرده بود، درحال بلند شدن از زمین دچار سانحه شد. فاجعه هوایی مونیخ در ۶ فوریه ۱۹۵۸ رخ داد و جان ۲۳ تن از جمله ۸ تن از بازیکنان منچستر یونایتد را گرفت. چند تن دیگر از بازیکنان هم در این حادثه به شدت مجروح شدند.

معروف‌ترین افرادی که در این سانحه جان خود را از دست دادند، دانکن ادواردز، لیام ویلیام، تامی تیلور، دیوید پگ، مارک جونز، ادی کلمن، راجر برایان، جئوف بنت بودند که همگی عضو ثابت تیم منچستریونایتد بودند که از بین رفتن آن‌ها شوک بزرگی به این تیم انگلیسی وارد کرد. البته در این میان، مت بازبی، سرمربی سابق شیاطین سرخ که مانند فرگوسن سال‌ها در این تیم مربیگری کرد، به شدت زخمی شد و بیش از دو ماه در بیمارستان بستری بود و مورد چندین عمل جراحی قرار گرفت. دو بازیکن دیگر به نام‌های جانی بری و جکی بلچفلاور شدت مصدومیت‌شان به حدی بود که دیگر نتوانستند به فوتبال بازگردند.

البته یونایتدی‌ها خوش‌شانس بودند که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازیکن‌شان یعنی بابی چارلتون در بین کشته شدگان نبود. در واقع آن‌ها در قسمتی از هواپیما سوار شده بودند که توانستند جان سالم به در ببرند. به همین خاطر است که یادآوری این صحنه نیز چارلتون را با ناراحتی روبه‌رو می‌کند.

در ورزشگاه اولدترافورد به یاد کشته‌شدگان فاجعه هوایی مونیخ بنای یادبودی برپا شده‌ است.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=146213
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه