نمایشگاه خودروی توکیو؛

​خداحافظی یاماها با صنعت خودرو

یاماها تأیید کرد که عطای صنعت خودروسازی را به لقائش بخشیده است. این تصمیم، پایان ساکتی از یک داستان است که یک دهه طول کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در نمایشگاه دوسالانه خودروی توکیو در سال 2019 دیگر خبری از خودروی مفهومی [در حد طراحی] از شرکت یاماها نیست. این غول موتورسیکلت سازی ژاپنی دست از تولید خودرو شسته است.

«نائوتو هوری»، سخنگوی یاماها در مصاحبه با مجله خودرویی بریتانیایی اتوکار گفت: خودرو دیگر در برنامه های بلندمدت این شرکت گنجانده نمی شود. این تصمیمی است که رئیس هئیت مدیره یاماها برای زمان قابل پیش بینی پیش رو گرفته است. چرا که یاماها به این نتیجه رسیده که راهی برای تولید انبوه دو خودروی در حد طراحی یاماها که بتواند در برابر رقابت سهمگین دوام بیاورد متصور نیست.

اشاره سخنگوی یاماها به دو خودرویی است که یکی در سال 2015 و دیگری در سال 2017 در نمایشگاه های دوسالانه توکیو به نمایش درآمد. اولی یک خودروی اسپورت در حد و اندازه میاتای کوپه مزدا بود که با فناوری iStream توسط گوردون موری با تأسی از فناوری های به کار رفته در فورمولا1 طراحی شده بود و اسپورت راید نام داشت. دیگری یک خودروی وانت جمع و جور به نام کراس هاب بود که جا برای حمل دو موتورسیکلت داشت.

چند سالی بود که اخبار تولید انبوه این دو خودرو و کنسل شدن آن به گوش می رسید اما در نهایت محاسبات سودآوری یاماها را به این نتیجه رساند که نمی تواند با بزرگترین خودروسازان دنیا رقابت کند، مخصوصاً که طراحی خودروهای جدید، هر سال گران تر می شود.

سخنگوی یاماها به اتوکار گفته است که این شرکت تمایل زیادی داشته است اسپورت راید را که خواهان زیادی پیدا کرده بود تولید کند اما بهتر دیده است که تمرکز خود را روی فرصت های فعالیت اصلی خود یعنی وسایل نقلیه دوچرخ یا شبیه به موتورسیکلت قرار دهد. در حال حاضر یاماها سهم بزرگی از بازار موتورسیکلت، وسایل موسیقی و جت اسکی جهانی را به خود اختصاص داده است.

یاماها در صنعت خودرو در دهه 1960 فعال شده بود و با کمک به تویوتا در تولید 2000GT و تولید مدل هایی بین سال های 1967 تا 1970 در صنعت خودرو وارد شده بود. این اواخر هم یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری برای کمپانی ولوو بین سال های 2005 تا 2011، که در خودرو XC90  و نسل دوم S80 مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=187853
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه