جنگ تعرفه آمریکا و چین

​زیان 770 میلیارد دلاری فروش برای صنعت خودرو جهانی

صنعت خودروی جهانی زیر فشار بسیار سنگین جنگ تعرفه آمریکا و چین قرار گرفته است و آثار آن تا 5 سال آینده روی فروش خودرو باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خود کشور چین و بعد از آن کشور آلمان هستند. اگر آلمان بخواهد رونق و کسب و کار خود را در بلندمدت حفظ کند باید طرف چین را بگیرد. ضمن آن که تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه نیز مزید بر علت شده اند.

سرمایه گذاران نیز نگران کند شدن اقتصاد جهانی هستند، مخصوصاً که هزینه های سرسام آور فناوریهای نو و گذار از سوخت های فسیلی را پیش رو دارند.

مرکز تحقیقات خودرو که بخشی از دانشگاه دویسبرگ-اسن آلمان است، پیش بینی کرده است که تا پایان سال فروش خودروهای شاسی بلند به رقم 77.3 میلیون دلار می رسد که در مقایسه با 84.4 میلیون دلار در سال 2017 نشان از افت دارد. اما تا سال 2025 بهبود یافته و به 87.9 میلیون دلار می رسد.

پروفسور فردیناند دودنهوفر مدیر مرکز تحقیقات خودرو می گوید: «فروش تجمعی خودرو سواری (به انضمام شاسی بلند) بین 2018 تا 2024 ظرف 5 سال 700 میلیارد یورو (769 میلیارد دلار) زیان صنعت خودرو خواهد بود که 80 درصد آن شامل حال صنعت خودروی چین می شود.»

و همچنین می گوید: «آمریکا با جنگ تعرفه خود زیان بسیار جدی به صنعت خودروی چین وارد می کند و چون چین بازار کلیدی صنعت خودروی آلمان به حساب می آید، آلمان هم بیشترین تأثیر را از این زیان می بیند».

پیش بینی های اس اند پی گلوبال هم حاکی از کاهش 2 تا 3 درصدی فروش خودروی جهانی است که نتیجه آن این خواهد بود که در سال 2020 و 2021 در صنعت خودرو شاهد رشد نخواهیم بود.

ویتوریا فراریس از تحلیل گران اس اند پی گلوبال می گوید: « بدتر شدن شرایط اقتصادی جهانی، جنگ تجاری آمریکا با چین و هزینه های بالای نوآوری در صنعت خودرو سه عامل اصلی ادامه ی کاهش فروش خودرو خواهند بود.»

سوآوری دشوارتر خواهد شد اما نرخ سود پایین به نفع تولید کنندگان و خریداران خواهد بود.

به گفته فراریس خودروسازان در بخش تولید انبوه زیان خواهند دید و این درست زمانی اتفاق افتاده است که آنها باید دوره گذار از خودروهای فسیلی را طی کنند و برقی شدن خودروها، افزایش فناوری های خودران در خودرو و اتصال به اینترنت خودروها به شدت در بین خودروسازان پیگیری می شود. تمامی این موارد موجب گران تر شدن خودروها خواهد بود. کاهش قدرت خرید مردم باعث می شود که روند نزولی فروش خودرو ادامه یابد. پیش بینی ها اس اند پی گلوبال این است که تا پایان سال 2019 میزان فروش خودرو در چین نسبت به سال گذشته 7 تا 9 درصد کاهش داشته باشد. در آمریکا کاهش فروش 3 درصد و در اروپا 2 درصد خواهد بود.

دودنهوفر می گوید که تعرفه های ترامپ باعث نابودی ثروت ملی در اروپا به ویژه آلمان می شود. زیان سنگین باعث می شود سرمایه گذاران، سرمایه خود را از صنعت خودرو بیرون ببرند که باعث می شود سرمایه گذاری برای برقی سازی خودروها دشوارتر شود. آلمانی ها باید با مقام های چینی ارتباط بگیرند و راه و چاره ای پیدا کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=186782
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه