«میهن صنعت» بررسی می کند:

بدعتی جدید در برگزاری نمایشگاه خودرو تهران

خودروسازی کشور شاهد بدعتی جدید در برگزاری نمایشگاه خودرو تهران شده است تا مردم نتوانند به درستی و از نزدیک با تازه ترین دستاوردهای این صنعت آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نظر می رسد که خودروسازی کشور قرار نیست روی آرامش ببنید. از قیمت گذاری تا محدودیت ها هر کدام به مثابه دست اندازی در مسیر تولید قرار گرفته اند.حالا نیز شاهد بدعتی جدید در برگزاری نمایشگاه خودرو تهران شده است تا مردم نتوانند به درستی و از نزدیک با تازه ترین دستاوردهای این صنعت آشنا شوند.

بیشتر بدانید:
تردد بازدیدکنندگان به نمایشگاه خودرو تسهیل شد/اختصاص دو ایستگاه شاهد و حرم امام به بازدیدکنندگان

بر اساس اخباری که پیش از سال جدید به گوش می رسید قرار بود نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در اردیبهشت ماه برگزار شود.اما بعد از آن، اواخر خردادماه به عنوان زمان برگزاری پنجمین نمایشگاه خودرو اعلام شد. حالا خبر می رسد که به طور کلی برگزاری این نمایشگاه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.البته این ابهام را می توان بحران هم نامید و دلیل آن تدبیر عجیب و غریب مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب است.

این مرکز درست در آستانه ای که خودروسازان خود را برای حضور مهیا می کردند، خواستار برگزاری پنجمین نمایشگاه خودرو تهران با حضور ۴ شرکت برگزارکننده و در قالب یک کنسرسیوم شده است.

نکته جالب توجه این است که از یک سو در ایجاد و اجبار تشکیل کنسرسیوم برای برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، نبود فراخوان رسمی برای دعوت از شرکت های برگزار کننده نمایشگاه است.از سوی دیگر سهم یکی از شرکت های حاضر در کنسرسیوم مورد اشاره است.

بنا بر شنیده قرار است این شرکت بیشترین سهم در برگزاری نمایشگاه خودرو تهران را داشته باشد اما متاسفانه در سابقه این شرکت، برگزاری نمایشگاه خودرو در سایر شهرها دیده نمی شود. تنها تجربه نزدیک این شرکت با خودرو، برگزاری نمایشگاه حمل و نقل است.

به بیان ساده به دلایل نامعلوم(البته برای عموم) شرکتی قرار است بیشترین سهم و در عین حال بیشترین اختیار را در این رویداد مهم خودرویی کشور داشته باشد که نه تنها تجربه ای در این زمینه ندارد بلکه شناخت لازم و کافی هم از مدعوین و خودروسازان ندارد.

در واقع از نظر فرم، محتوا و شکل برگزاری،  نمایشگاه خودرو به طور کلی با نمایشگاه هایی نظیر حمل و نقل تفاوت های بسیار زیادی دارد. یعنی هم خودروسازان و تولید کنندگان و هم بازدیدگنندگان این دو رویداد؛ دغدغه، علاقمندی و دیدگاهی متفاوت به این موضوع دارد.

ساده تر اینکه برگزاری نمایشگاه خودرو یک موضوع تخصصی است. مانند این است که یک از تعمیرکار متخصص گیربکس انتظار داشت که چون تعمیرکار است و خودرو را می شناسد، بتواند موتور یک خودرو را تعمیر کند.

البته بر اساس شنیده ها، شرکت های خودروساز نیز به دقت این روند را در برگزاری نمایشگاه خودرو تهران رصد می کنند. آنها در حالی که درخواست برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت تر نمایشگاه سال جاری را دارند، حاضر به اتلاف منابع و هزینه کرد برای یک اجرای ضعیف نمایشگاهی نیستند.بطور حتم خودروسازان علاقه ای به حضور در نمایشگاهی با ۴ متولی و مجری مختلف نخواهند داشت.

اما نکته قابل تامل این است که چه دلیل و یا دلایلی پشت این قضیه وجود دارد. آیا هدف برگزاری نمایشگاهی با کیفیت است؟  برخی شرکت ها  بیش از یک دهه تجربه برگزاری نمایشگاه خودرو در سراسر ایران را در کارنامه خود دارند.این شرکت ها طی سالیان فعالیت توانسته اند به درک متقابلی از نیاز خودروسازان و بازدیدکنندگان برسند.

در این وضعیت به جای اینکه از این تجربه برای برداشتن گام های بلند و محکمی برای نشان دادن دستاوردهای صنعت خودروسازی استفاده کنند، سعی در دور کردن آنها از این نوع رویدادها دارند. آیا قرار است در برگزاری نمایشگاه های خودرو از این به بعد شاهد انحصار و حضور اجباری باشیم؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=262671
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه