جایگاه امپراتور به خطر افتاد؛

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

سانگ یانگ رکستون G4 فیس لیفت (امپرور) تقریبا آخرین اسیووی آفرودی لوکس و پریمیوم بازار ایران بوده که به تازگی یک رقیب با ژن ژاپنی با عنوان خودرو لئو MX8 پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بازار اسیووی های آفرودی شاسی مستقل در ایران فراز و نشیب زیادی را در سالهای گذشته تجربه کرده است. سانگ یانگ رکستون G4 فیس لیفت (امپرور) تقریبا آخرین اسیووی آفرودی لوکس و پریمیوم بازار ایران بوده که چند سالی را بدون رقیب در بازار ایران تاخت و تاز کرد. اما به تازگی یک رقیب با ژن ژاپنی برای این خودرو قد علم کرده. خودرویی که روح نیسان در آن دمیده شده و اصالتی ژاپنی دارد. این خودرو لئو MX8 بوده که در واقع همان نیسان ترا ریبج شده محسوب می شود و به زودی توسط ایستا موتور ارس به بازار کشور عرضه خواهد شد.

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

سانگ یانگ رکستون مدل های مختلفی از آن به بازار ایران عرضه شده و پس از غیبتی طولانی، در سال 2018 جدیدترین نسل آن یعنی رکستون G4 نیز به ایران راه پیدا کرد. در سال 1399 هم مونتاژ نسخه فیس لیفت آن با نام امپرور در ایران شروع شد و لقب گرانترین خودرو مونتاژی را دریافت کرد. محصولات سانگ یانگ طی سالها حضور در بازار ایران جایگاه مناسب خود را پیدا کرده بودند و البته عدم وجود رقیب برای رکستون G4 هم سبب شده بود که این خودرو در ایران یکه تازی کند. به همین جهت امروزه قیمت های فضایی برای رکستون G4 در بازار اعلام می کنند.

بیشتر بدانید:
شاسی بلند لئو MX8 ایستا موتور معرفی شد/قیمت و مشخصات لئو MX8 + تصاویر و ویدیو

اما به زودی دیگر رکستون G4 امپرور بی رقیب نخواهد بود و یک رقیب قدرتمند در آستانه ورود به بازار است. ایستا موتور ارس مدتی پیش نخستین اسیووی خود یعنی لئو MX8 را رونمایی کرد. این خودرو دارای پلتفرم و بدنه مشترک با نیسان ترا بوده و در واقع محصول شرکت سرمایه گذاری مشترک نیسان و دانگ فنگ است. استایل ظاهری لئو MX8 کاملا مشابه با نیسان ترا بوده و روی پلتفرم F آلفا نیسان توسعه یافته که خودروهایی همچون نیسان ترا و نیسان ناوارا نیز روی همین پلتفرم ساخته شده اند. به همین جهت طراحی کلی لئو MX8 با نیسان ترا یکسان بوده و این خودرو جدیدترین فیس لیفت از نیسان ترا محسوب می شود.

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

در بسیاری از قسمت های بدنه لئو MX8 و روی بسیاری از قطعات از جمله شیشه ها، چراغ ها و … لوگوی نیسان دیده می شود و این نشان دهنده ذات ژاپنی این خودروست. در ادامه قصد داریم به مقایسه اجمالی لئو MX8 با سانگ یانگ رکستون G4 بپردازیم.

مشخصات فنی

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

سانگ یانگ رکستون G4 یک اسیووی سایز متوسط و بزرگ بوده و دارای مدل های پنج و هفت نفره است که البته در ایران نسخه 7 نفره آن صرفا وارد شده است. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4850، 1960 و 1825 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2865 میلی متر است. این خودرو با این ابعاد بزرگ وزنی معادل 2110 کیلوگرم دارد. رکستون G4 دارای پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بوده که قادر به تولید 222 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور پر بازده توسط گیربکس اتوماتیک 6 سرعته در حالت نرمال به چرخ های عقب و در دو حالت چهار چرخ سبک و سنگین به هر دو محور منتقل می کند. با وجود وزن سنگین سانگ یانگ رکستون G4، این خودرو طی حدود 10 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. ساختار شاسی مستقل این خودرو باعث شده که به مراتب بهتر از کراس اوورهای دو دیفرانسیل در آفرود عمل کند.

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

لئو MX8 از نظر مشخصات فنی تا حد زیادی به رکستون G4 شباهت دارد. این خودرو طول، عرضو  ارتفاعی به ترتیب معادل 4882، 1850 و 1835 میلی متر دارد که از نظر طولی و ارتفاعی مقداری نسبت به رکستون G4 بزرگتر است. فاصله بین دو محور لئو MX8 هم 2850 میلی متر اعلام شده که 15 میلی متر نسبت به رقیب کره ای کمتر است. لئو MX8 مقدای نسبت به رکستون G4 سبکتر بوده و وزنی معادل 1950 کیلوگرم دارد. این خودرو به جای اینک از پیشرانه ضعیف 178 اسب بخاری نیسان ترا استفاده کند، به پیشرانه 2 لیتری جهار سیلندر توربو GDI میتسوبیشی با کد 4K31TD مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید 228 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب از نظر قدرت با رکستون G4 تقریبا برابر است. اما گشتاور آن 10 نیوتن متری بیشتر است.

برتری لئو MX8 نسبت به رکستون G4 امپرور در بخش گیربکس است. این خودرو به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF مجهز بوده که عملکرد بهتری نسبت به گیربکس شش سرعته اتوماتیک رکستون دارد. این خودرو هم در حالت نرمال نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کند. اما دو حالت انتقال قدرت چهار چرخ محرک سبک 4H و  چهار چرخ محرک سنگین 4L نیز برای آن تعبیه شده است. لئو MX8 هم ساختار شاسی مستقل دارد و در بیراهه نوردی عملکردی به بهتر از کراس اوورهای دو دیفرانسیل دارد. ضمن اینکه دارای قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب هم بوده که با مانع از لغزش بیهوده چرخ های عقب شده و عملکرد این خودرو را در آفرود بهبود می بخشد.

مقایسه لئو MX8 ایستا موتور با رکستون G4 امپرور

 

امکانات ایمنی و رفاهی

 

لئو MX8 و رکستون G4  فیس لیفت یا همان رکستون امپرور هر دو در دسته اسیووی های پریمیوم صفر کیلومتر قرار می گیرند و تجهیزات بسیار کاملی را ارائه می دهند. لئو MX8 در زمینه تجهیزات ایمنی دارای هفت کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز ضد قفل، ترمز پارک برقی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خط، اتوهلد، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دوربین دید 360 درجه، پایش میزان فشار باد تایرها، قفل دیفرانسیل عقب، کنترل لغزش و … است.

رکستون G4 امپرور در طرف مقابل دارای 9 کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و خودرو، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل لغزش، سیستم فعال ضد واژگونی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، دوربین دنده عقب، سنسور پارک جلو و عقب، پایش فشار باد تایرها، هشدار برخورد از جلو، رادار هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، نور بالا هوشمند، هشدار برخورد از عقب و … است.

لئو MX8 در زمینه تجهیزات ایمنی یکی از لوکسترین اسیووی های صفر کیلومتر بازار ایران بوده و دارای صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در چهار جهت، آینه الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان ردیف دوم، کروز کنترل، سنسور باران و نور، نمایشگر لمسی 10 اینچی سیستم مالتی مدیا، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، سیستم اتوماتیک استارت/استاپ پیشرانه، گرمکن صندلی های جلو، سانروف برقی، سیستم Tank U Turn برای چرخش ساده تر در حالت چهار چرخ سنگین و … است.

رکستون G4 امپرور هم لیست کاملی از تجهیزات رفاهی را در خود جا داده و دارای نمایشگر 8 اینچی لمسی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر 7 اینچی پشت فرمان، خروجی برق 220 ولت، شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، سنسور باران و نور، آینه الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، مموری صندلی راننده، درب برقی صندوق عقب، سانروف برقی و … است.

رکستون G4 امپرور یک اسیووی شاسی مستقل و آفرودی بسیار جذاب بوده که تا به امروز به دلیل نداشتن رقیب مستقیم صفر کیلومتر عملا بی رقیب بوده که همین موضوع سبب شده قیمت هایی فراتر از 6 میلیارد هم برای این خودرو اعلام کنند. اما با ورود لئو MX8 به بازار در سال 1402 و در صورتی که شرکت بتواند قیمت این خودرو را بین 2 تا 2.3 میلیاردی که اعلام کرده بود حفظ کند، قطعا کار برای رکستون G4 امپرور دشوار می شود و باید شاهد رقابت جذاب میان این دو خودرو باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=260788
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه