نمایشگاهی که تحول نیافرید و ابزار تمسخر شد؛

اجبار دوباره برای برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو!

در حالی که خودروسازان از ابتدای سال جاری در چند نمایشگاه خودرو شرکت و دستاوردهای جدید خود را به نمایش گذاشتند، دوباره شاهد اجبار خودروسازان به حضور در دومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو هستیم، نمایشگاهی که در دور اول نه تنها هیچ تحولی ایجاد نکرد بلکه به دلیل نمایش پروتوتایپ‌های مختلف، ابزار تمسخر خودروسازان در فضای مجازی را نیز فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شهریورماه سال گذشته شاهد برپایی نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه تحول صنعت خودرو بودیم که با انتقاد زیادی از سوی خودروسازان برگزار شد و قرار است امسال نیز با همان عنوان برگزار شود در حالی که هنوز وعده‌های داده شده در آن نمایشگاه اجرایی نشده است.

از امضای تفاهم نامه تولید پلتفرم ملی آفرود تا عرضه خودروهای جدید، تنها بخشی از موضوعاتی بود که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال گذشته وعده داده شد اما تا امروز نه خبری از پلتفرم ملی آفرود بوده است نه خودروهایی که پروتوتایپ آن در نمایشگاه دیده شد.

تکرار نمایشگاهی پرهزینه و بی‌دستاورد تحول صنعت خودرو برای سال دوم در حالی در آستانه اجراست که وزیر جدید صمت از ابتدا با برگزاری هر رویداد و اجرای سیسات‌های دستوری در صنعت خودرو علنا مخالفت کرده بود.

برگزاری نمایشگاه تحول در سال 1401 یک دلیل اصلی داشت و آن‌هم تلاش فاطمی امین برای فرار از استیضاح با هزینه خودروسازان بود اما اجرای دوباره نمایشگاه تحول در حالی که به واقع هیچ چیزی برای نمایش از سوی خودروسازان وجود ندارد، نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه‌های میلیاردی به خودروسازان نخواهد داشت.

جالب اینجاست که بر اساس شنیده‌ها، شخص وزیر صمت نیز با اجرای دستوری این نمایشگاه موافق نیست و آن‌ را برای صنعت خودرو مفید نمی‌داند اما بخشی از بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلایل نامشخص بر برپایی دوباره این نمایشگاه بی‌حاصل اصرار دارد.

همین چند روز پیش بود که نمایشگاه دستاوردهای دولت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت برگزار شد و دستاوردهای جدید خودروسازان به نمایش درآمد و نه تنها بخش زیادی از آن تکراری بود بلکه بسیاری از این دستاوردها در حوزه واردات خودرو به کشور بود و همین موضوع موجب انتقاداتی از سوی کارشناسان شد.

خودروسازان در یک سال گذشته تمام هم‌ و غم خود را معطوف به هماهنگی با سیاست‌های لحظه‌ای وزیر سابق و ابلاغیه‌های شورای رقابت کردند تا بتوانند از بروز مشکل و نابسامانی مجدد در بازار خودرو جلوگیری کنند پس عملا چیزی برای نمایش دوباره به عنوان دستاورد به جز پروژه‌های تکراری نخواهند داشت.

در این شرایط، برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت و باز هم ابزاری برای تمسخر خودروسازان به دلیل نمایش چندباره پروژه‌های در حال اجرا به عنوان دستاورد جدید خواهد شد.

جدا از این موضوع، در هیچ یک از کشورهای دنیا، خودروسازان مجبور نیستند تا پروژه‌های آتی خود را برای عموم مردم و رقبا به نمایش بگذارند و این خود بدعتی جدید در صنعت خودرو است.

خودروسازان هر چه بود و نبود را از ابتدای امسال در چند عنوان نمایشگاهی برای دولت به نمایش گذاشتند و مردم نیز اخبار آن را از طریق رسانه‌ها دنبال کردند پس واقعا نیازی به برگزاری نمایشگاه جدید با هر عنوانی نیست.

حال که وزیر صمت با سیاست دستوری در صنعت خودرو بیگانه است بد نیست در بدنه وزارت صمت نیز طرفداران این سیاست شناسایی شوند تا خودروسازان بیش از این بابت برنامه‌های دستوری هزینه پرداخت نکنند.

اگر هزینه شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو شود قطعا نتایج ملموس‌تری را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=267707
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه