میهن صنعت:

تنفس سخت دانش‌آموزان در کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی

در چند سال اخیر نسبت دانش‌آموز به معلم دوره ابتدایی به‌شکل بی‌سابقه‌‌ای افزایش یافته؛ زمانی که تراکم کلاس از حد استاندارد فراتر می‌رود، بخشی از اولیا که تمکن مالی نسبی دارند برای دستیابی به حداقل کیفیت آموزش، فرزند خود را به مدارس غیردولتی می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شاید اگر فرزند دانش‌آموز داشته باشید کنار تمام دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی زندگی، یافتن مدرسه خوب و بهره‌مندی از آموزش باکیفیت هم یکی از دغدغه‌های جدی زندگی شما باشد آن هم در شرایطی که انواع مختلف مدارس در کشور با امکانات متعدد خود سطوح متفاوتی از آموزش را عرضه می‌کنند.

در شرایطی که فرصت تحصیل باید به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی در ارتقای طبقه اجتماعی افراد جامعه نقش ایفا کند و دانش‌آموزان از طبقات مختلف جامعه با استفاده از این فرصت، امکان ارتقای اجتماعی خود را فراهم کنند اما چند سالی است که بار اصلی این موضوع بر دوش خانواده‌ها قرار گرفته است و هر طبقه‌ای از جامعه بسته به موقعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود، سبدی از آموزش باکیفیت را برای فرزندان خود فراهم می‌کند و دست‌آخر نتایج کنکور هر سال و تصاحب رتبه‌های زیر سه‌هزار توسط دانش‌آموزان مدارس خاص به‌تنهایی گویای اتفاق تلخی است که این روزها در کشور در حال وقوع است.

وضعیت نظام آموزشی کشور به‌ویژه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان در عرصه‌هایی همچون آزمون‌های بین‌المللی و نتایج کنکور قطعاً این پیام را برای سیاست‌گذاران آموزشی کشور دارد که باید توجه بیشتری به مدارس دولتی عادی داشته باشند؛ پیامی که تا به امروز کمتر محل توجه بوده است.

بازتوزیع بی‌عدالتی توسط آموزش و پرورش

علاوه بر آن سال‌هاست که مجموعه آموزش و پرورش خود به‌نوعی از بازتوزیع بی‌عدالتی با ایجاد مدارس متنوع و با سطح خدمات آموزشی متفاوت، مشغول است و با شکل‌گیری دوگانه شهریه ـ کیفیت، خانواده‌ها را در دوراهی ثبت‌نام در مدارس دولتی یا غیردولتی و خاص قرار داده است.

در دیدار اخیر رئیس‌جمهور با جمعی از دانش‌آموزان، محمدمهدی پیغان؛ دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه نمونه دولتی ابوتراب شهرستان قدس در دیدار با رئیسی به این موضوع اشاره کرد و متذکر شد: «انواع مختلف مدارس در کشور نشان‌دهنده ضعف وزارت آموزش و پرورش در حوزه عدالت آموزشی است و با وجود آنکه آموزش و پرورش مدعی است برنامه‌های مختلفی در حوزه عدالت آموزشی دارد اما اقداماتی در این حوزه انجام نشده، باید اعتراف کنیم که ساعات آموزشی بیشتر و خدمات باکیفیت‌تر در مدارس غیردولتی و خاص رابطه مستقیمی با افزایش سطح عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد.»

اجبار پنهان برای انتخاب مدارس غیردولتی

در چند سال اخیر نسبت دانش‌آموز به معلم (به‌ویژه در دوره ابتدایی) به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و طبق آمار، تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی در سال 92، 23 نفر بود که این میزان اکنون به بیش از 25 نفر رسیده است.

زمانی که تراکم کلاسی از حد استاندارد (20) و حد هنجاری (35) فراتر می‌رود، بخشی از اولیا که تمکن مالی نسبی دارند برای دستیابی به حداقل کیفیت آموزش، ترجیح می‌دهند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرند هرچند کیفیت آموزش در بسیاری از مدارس غیردولتی نیز جای تأمل دارد اما همین نسبت کمتر دانش‌آموز در هر کلاس سبب می‌شود، این مدارس جذابیت بیشتری برای اولیاء داشته باشند.

این آمار می‌تواند تصویر واضح‌تری را برای ما ترسیم کند:

60درصد دبستانی‌ها در کلاس‌های شلوغ

براساس آخرین آمار در دسترس؛ جمعیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس دولتی در سال 92، 6 میلیون و 414 هزار و 821 نفر بود که در سال 99 به 6 میلیون  و 951 هزار و 385 نفر رسید.

جمعیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس غیردولتی در سال 92، 603 هزار و 464 نفر بود که در سال 99 به یک میلیون و 342 هزار و 232 نفر رسید که با 7 درصد رشد همراه بوده است./تسنیم

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=261851
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه