«میهن صنعت» بررسی کرد:

کنار رفتن شورای رقابت، فرصتی جدید برای خودروسازان؟

بسیاری از منتقدان قیمت گذاری دستوری را عامل عقب ماندگی و تعمیق زیان در خودروسازی ایران می دانند. با توجه به تصمیم اخیر این نهاد، قیمت گذاری به وزارت صمت سپرده شده است.آیا کنار رفتن  شورای رقابت، فرصتی جدید برای خودروسازان به شمار می آید؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از کشمکش های فروان میان خودروسازان و شورای رقابت و افزایش انتقادها سرانجام این نهاد یک گام عقب نشینی کرد و از قیمت گذاری مستقیم خودرو خارج شد.

اصلاح مسیر قیمت گذاری

چهارشنبه هفته گذشته سخنگوی شورای رقابت با اعلام این خبر گفت:” شورای رقابت با اکثریت آراء حاضرین، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را برخلاف گمانه زنی ها و بر اساس نقش دهی پررنگ تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم گر فنی این صنعت اصلاح کرد.

سپهر دادجوی توکلی با اشاره به این اصلاحات، گفت: در جلسه 632، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت ها، مشمولین قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل 543 اصلاح کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم ، شورا ورود خواهد کرد.

به گفته سخنگوی شورای رقابت، همچنین از این پس عرضه کنندگان خودرو مکلف اند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و سیاست گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند 5 ماده 5 دستورالعمل می شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

توکلی افزود: همچنین بندی به دستورالعمل  اضافه شده که در آن وزارت صمت می تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده 3 و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده4 دستورالعمل ، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارایه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رای می کند. که  هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: وفق مصوبه اخیر، تحلیل متخصصان بر برونداد موثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام های موثری بوده است لکن همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.”

10 سال قیمت گذاری، 450 همت بدهی و زیان انباشته

اما این خروج در زمانی رخ داد که حاصل 10  10 سال قیمت گذاری،450 همت بدهی و زیان انباشته روی دست خودروسازان گذاشته است. خودروسازان 200 همت زیان انباشته دارند.70 همت به قطعه سازان و 180 همت به سیستم بانکی بدهی دارند.

با این حال با توجه به وضعیت امروز اقتصاد و صنعت کشور و شرایط نامساعدی که دارد، باید دید که خودروسازان چگونه از این فرصت استفاده خواهند کرد؟

آیا کنار رفتن شورای رقابت به تنهایی می تواند تمام مشکلات آنان را حل کند؟ چون در یک دهه اخیر این نهاد به عنوان اولین مانع توسعه این صنعت معرفی می شد.

بنابراین عبور از اولین و بلندترین مانع چه دستاوردی برای این صنعت خواهد داشت ؟ در نهایت اینکه آیا قیمت گذاری توسط وزارت صمت می تواند  فشار بار سنگین زیان انباشته خودروسازان را کم کند؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=274191
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه