تولید انبوه دلال با قیمت گذاری دستوری خودرو
اگرچه حضوردولت در خودروسازی تاکنون دستاورد مثبتی به همراه نداشته است؛ اما به دلیل اصرار بر ادامه حضور و اجرای روش های زیان زا موفق به تولید انبوه دلال با قیمت گذاری دستوری خودرو شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بیش از سه میلیون نفر برای 120 هزار دستگاه خودرو در آخرین طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند. این پیش فروش در قالب سه طرح عادی ، مادران و فرسوده انجام شد. دراین میان تنها 34 هزار دستگاه خودرو برای طرح عادی در نظر گرفته شده بود.طرحی که با یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه متقاضی همراه شد. آیا تمام افرادی که در این طرح اقدام به ثبت نام کردند ، واقعا مصرف کننده واقعی هستند ؟
یعنی هیچ کدام به دلیل فاصله قیمت کارخانه و بازار و سود تقریبا صد در صدی به شانس و اقبال خود تکیه نکردند؟ آیا اصلا بحث حواله فروشی در میان نیست ؟ واقعیت این است که در سال های اخیر به دنبال تحریم ها و افزایش نرخ ارز و اصرار بر تثبیت قیمت ها ، بخش زیادی از افراد به سمت بازار خودرو کشانده است.
در این بازار برخلاف بازارهایی مانند مسکن ، ارز و طلا سرمایه های آنچنانی چندان نیاز نیست و در عین حال ریسک بسیار کمتری هم دارد. به بیان دیگر افزایش شدید قیمت مسکن در این سال ها از میزان بازیگران این بازار کاسته و آنها را به سایر بخش ها کشانده است. بازار خودرو یکی از این بخش هاست که از یک سو همچنان با ناترازی عرضه و تقاضا همراه است و از سوی دیگر اگر بخت با کسی یاری کرده و در قرعه کشی برنده شود، به سودی قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.
در مقابل هر چه قدر که این سودها و رانت ها به صورت آشکار و پنهان توزیع شود ، همان قدر هم میزان زیان انباشته، ضرر تولید و فروش، میزان بدهی به سیستم بانکی و قطعه سازان و سرعت تحلیل سرمایه سهامداران بیشتر می شود. با این حال برای دولت در شرایط فعلی به نظر این مساله مهم نیست.آنها بیشتر سعی دارند که مانع از افزایش نارضایتی و فشار بر مردم شوند.
اما برخلاف تصور این اقدام نه تنها منجر به نتیجه مد نظر آنها نشده، بلکه امکان خودرو دار شدن را از گروه های هدف نیز سلب کرده است. در مقابل با توجه به رانتی که در قیمت گذاری خودرو وجود دارد،کاری کرده اند که تقاضاهای غیر مصرفی روز به روز در بازار بیشتر و دلالی های جدیدی شکل بگیرد. در واقع دولت با تحلیل این آمار و واکاوی این میزان ثبت نام می تواند ثمره سال های حضور بی فایده خود دراین صنعت را مشاهده کند.
به عبارت بهتر با طرح چند پرسش می تواند به نتیجه برسد؛ آیا سبد محصولات ارائه شده تا این حد جذاب است ؟ آیا واقعا این تعداد متقاضی همه و همه قصد مصرف دارند ؟ آیا انتظار افزایش قیمت در آینده را دارند؟ آیا نیاز به تامین نقدینگی دلیل این پیش فروش های بلند مدت نیست؟ آیا با وجود تولید انبوده دلال با قیمت گذاری دستوری می توان به آینده این صنعت امیدوار بود ؟ در نهایت اینکه آیا در دولت جدید نیز خودروسازی به حرکت در مسیر فعلی ادامه داده و تنها زیان بیشتری تحمیل می کند؟
انتهای پیام/