مشکلاتی که ممکن است برای باتری ماشین ایجاد ‌شود

یک خودروی سواری معمولی به دو منبع انرژی مجزا و درعینحال به یک اندازه مهم متکی است. اول، بنزین که نیروی مورد نیاز برای راهاندازی موتور و حرکت چرخ‌های خودرو را فراهم می‌کند.

سولفاته‌کردن باتری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یک خودروی سواری معمولی به دو منبع انرژی مجزا و درعین‌حال به یک اندازه مهم متکی است. اول، بنزین که نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی موتور و حرکت چرخ‌های خودرو را فراهم می‌کند. دوم، باتری ماشین شما که انرژی الکتریکی لازم برای تامین انرژی همه اجزای برقی را مثل چراغ‌های جلو، ضبط و برق داخل کابین فراهم می‌کند. بدون یک باتری سالم و شارژشده، ماشین شما حتی روشن نمی‌شود. البته سازندگان خودرو این باتری‌ها را طوری طراحی کرده‌اند تا در هنگام رانندگی، توسط دینام ماشین خود را شارژ کنند. بااین‌حال و با گذشت زمان، مشکلاتی برای باتری ایجاد می‌شود که می‌تواند بر توانایی آن در تامین انرژی موردنیاز خودرو تأثیر بگذارد. یکی از مشکلات کمتر شناخته‌شده و درعین‌حال بسیار رایج، سولفاته‌کردن باتری نام دارد

نویخت تولیدکننده انواع خار خودرو

سولفاته‌شدن عبارت است از تشکیل یا تجمع کریستال‌های سولفات سرب در سطح و در منافذ صفحات سربی فعال باتری‌ها. اگر باتری به‌محض شروع سولفاتاسیون بدون مراقبت رها شود، کریستال‌های بزرگ‌تری روی صفحات آن تشکیل می‌شود و ظرفیت باتری با ایجاد سولفاته، کمتر و کمتر می‌شود، تا زمانی که به مرحله‌ای برسد که ممکن است باتری اصلاً کار نکند. در طول استفاده عادی از باتری، تشکیل کریستال‌های سولفات سرب موقتی است و آن‌ها در طول فرآیند شارژ مجدد باتری پراکنده می‌شوند؛ اما مشکل واقعی سولفاته شدن باتری ماشین زمانی رخ می‌دهد که کریستال‌های بزرگ‌تر سولفات سرب به‌صورت دائمی ایجاد شوند.

باتری ماشین

انواع سولفاته شدن باتری ماشین

دو نوع سولفاته‌شدن در باتری‌های اسید سرب وجود دارد، برگشت‌پذیر (که به آن نرم نیز گفته می‌شود) و دائمی (که به‌عنوان سولفاته‌شدن سخت هم شناخته می‌شود). خوشبختانه نام آن‌ها به‌خودی‌خود قابل توضیح است و اثرات سولفاته‌شدن روی باتری را نشان می‌دهد. اگر سولفاته‌شدن به‌اندازه کافی زود تشخیص داده شود، گاهی اوقات می‌توانید آن را معکوس کنید. البته این کاری است که فقط باید توسط یک متخصص با تجربه انجام شود؛ زیرا می‌تواند شامل شارژ بیش‌ازحد باتری و افزایش دمای باتری باشد. تحقیقاتی در مورد شارژ معکوس برای بازیابی باتری‌های اسید سرب سولفاته انجام شده است

نشانه اینکه آیا سولفاته‌شدن باتری اسید سرب می‌تواند معکوس شود یا خیر، در منحنی تخلیه ولتاژ آن قابل مشاهده است. اگر یک باتری کاملاً شارژشده بتواند یک پروفیل ولتاژ پایدار را در هنگام تخلیه نگه دارد، احتمال برگشت آن وجود دارد؛ اما اگر ولتاژ به‌سرعت با تخلیه الکتریسیته (بار) کاهش یابد، بعید است که بتوانید روند سولفاته‌شدن آن را معکوس کنید. زمانی که باتری برای هفته‌ها یا ماه‌ها در حالت کم شارژ باشد، سولفاتاسیون دائمی ایجاد می‌شود. در این مرحله ترمیم باتری یا برگشت سولفاته شدن باتری ماشین بسیار بعید است و در نتیجه باتری از اثرات سولفاته‌شدن دائمی رنج می‌برد.

علت سولفاته‌شدن باتری چیست؟

تمام باتری‌های اسید سرب در طول عمر خود سولفات تولید می‌کنند. حتی انواع باتری جدید مهروموم‌شده خشک مانند Optima، Odyssey، Exide و Interstate با نام تجاری AGM-spiral-wound هم این مشکل را دارند. باتری‌ها با هر بار استفاده (دشارژ – شارژ مجدد) سولفاته می‌شوند. اگر آن‌ها بیش‌ازحد شارژ، بیش‌ازحد دشارژ یا به‌طور کامل تخلیه شوند (برخی حتی برای چند روز)، به‌سرعت سولفات تولید می‌کنند. حتی زمانی که یک باتری را به‌صورت کاملاً شارژشده نگه داریم، باز هم سولفات تشکیل می‌شود، مگر اینکه از یک شارژر باتری سولفات‌زدا استفاده کنیم. استفاده یا نگهداری باتری‌ها در دمای بالاتر از 75 درجه فارنهایت (حدود 24 درجه سانتی‌گراد یا دمای اتاق)، سرعت تخلیه آن‌ها را تسریع می‌کند و سولفاتاسیون باتری را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در واقع، سرعت تخلیه باتری، مانند سولفاتاسیون آن، به‌ازای هر 10 درجه فارنهایت (حدود 6 درجه سانتی‌گراد) بالاتر از دمای اتاق، دو برابر می‌شود.

چگونه بفهمیم باتری سولفاته شده است؟

اگر باتری شما از سولفاته‌شدن رنج می‌برد، متوجه کاهش کارایی آن خواهید شد. رایج‌ترین علامت سولفاته‌شدن باتری زمانی است که شارژ را به‌خوبی نگه نمی‌دارد یا اصلاً شارژ را نگه نمی‌دارد. علائم دیگر هم شامل تمام‌شدن باتری بسیار قبل‌از موعد انتظار یا عدم ارائه انرژی موردنیاز دستگاه‌های الکترونیکی ماشین است.

در هنگام سولفاته شدن باتری ماشین از نظر ظاهری ممکن است تفاوتی در ظاهر باتری مشاهده نکنید؛ بنابراین بهترین راه برای فهمیدن سولفاته‌بودن آن این است که ولتاژ standing باتری را با یک مولتی‌متر تست کنید. اگر ولتاژ کمتر از 12.6 ولت برای باتری AGM باشد، یا کمتر از 12.4 ولت برای باتری استارتر، نشانه روشنی است که باتری خودروی شما کم‌شارژ شده است و می‌تواند نتیجه سولفاته‌شدن آن باشد.

فروشگاه نوبخت تولید کننده انواع خار پلاستیکی پژو 206

اثرات یک باتری سولفاته‌شده

سولفاته‌شدن دائمی باتری می‌تواند باعث مشکلات مختلفی شود:

  • ازدست‌دادن قدرت استارت موتور؛
  • زمان شارژ به‌طور قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر می‌شود؛
  • افزایش ایجاد گرما در باتری؛
  • شارژ کامل باتری خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛
  • عمر باتری به‌طور چشمگیری کمتر می‌شود؛
  • سرانجام به خرابی کامل باتری منجر می‌شود.

ترکیدن باتری خودرو

سیستم‌های الکتریکی خودروها آنقدرها که به نظر می‌رسند، پیچیده نیستند! در واقع بسیاری از فناوری‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از دینام‌ها گرفته تا باتری‌های اسید سرب، برای مدت طولانی در تمامی خودروها وجود داشته‌اند و تکنولوژی آن‌ها تغییر خاصی نکرده است. بیشتر انفجارهای باتری‌های خودرو در اثر حرارت بالا اتفاق می‌افتند؛ زیرا اگر باتری بیش‌ازحد گرم شود، سلول‌های درون آن باز می‌شوند.

فروشگاه نوبخت تولید کننده انواع پیچ و مهره پراید

ترکیدن باتری خودرو (باتری‌های اسید سربی) ممکن است به‌دلیل هرکدام از موارد زیر، یا ترکیبی از آن‌ها اتفاق بیفتد:

  1. شارژ بیش‌ازحد: اگر باتری در معرض شارژ بیش‌ازحد باشد؛ یعنی به‌طور مداوم شارژ شود، ممکن است منفجر شود. وقتی باتری کاملاً شارژ می‌شود، به این معنی است که مادۀ فعال آن (سولفات سرب) در صفحات منفی به سرب اسفنجی و در صفحات مثبت به دی‌اکسید سرب تبدیل شده است. در چنین شرایطی، دیگر هیچ مادۀ فعالی برای تبدیل شیمیایی در صفحات مثبت و منفی وجود ندارد؛ بنابراین انرژی الکتریکی واردشده به آن که قرار است به انرژی شیمیایی تبدیل شود، به انرژی گرمایی تبدیل خواهد شد. سپس الکترولیت گرم می‌شود و گاز هیدروژن قابل انفجارِ تولیدشده، باعث افزایش فشار درون باتری می‌شود که این موضوع نیز موجب منفجرشدن باتری می‌گردد.
  2. شارژر نامناسب: گاهی اوقات، ترکیدن باتری خودرو به‌دلیل استفاده از یک شارژر نامناسب برای شارژکردن آن است. هنگامی که یک باتری به شارژری متصل می‌شود که برای باتری‌های با ظرفیت بیشتر ساخته شده است، شارژر شروع به شارژ باتری با جریانی بالاتر از جریانِ توصیه‌شده می‌کند. در چنین مواردی، عمر باتری تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مواد فعال درون باتری شروع به جداشدن از صفحات خود می‌کنند؛ درنتیجه یک اتصال کوتاه داخلی درون باتری ایجاد می‌شود. این اتصال کوتاه باعث ایجاد گرما و نهایتاً انفجار باتری می‌شود. در این مورد، اتصال کوتاه به‌دلیل نقص در ساخت باتری نیست! بلکه به‌دلیل انتخاب نادرست شارژر است.

سخن پایانی

سولفاته شدن باتری ماشین معمولا به این دلیل اتفاق می‌افتد که باتری خود را با شارژ خالی نگه داشته‌اید. هنگامی که سولفاته‌شدن صفحات سربی اتفاق افتاد، معکوس‌کردن اثرات آن بسیار سخت و غیرمحتمل است؛ بنابراین مراقبت از باتری از همان ابتدا بسیار مهم است.دیگر مشکلاتی که ممکن است برای باتری ماشین رخ دهد ،ترکیدن باتری خودرو است که می‌توان به گرما و شارژ بیش‌ازحد، جرقه، و همچنین بسته‌شدن دریچه‌های خروج بخارات روی آن اشاره کرد. با این حال، اگر از یک باتری با برند معتبر استفاده کنید که ظرفیت آن برای مصرف خودروی شما طراحی شده است، بعید است که در شرایط عادی با مشکل ترکیدن باتری خودرو مواجه شوید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=278372
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه