آیا خودروسازی ایران بازهم باید برای روسیه تلاش کند؟
دراین شرایط جدید و برای ایجاد دالان زنگزوربازهم آیا خودروسازی ایران بازهم باید برای روسیه تلاش کند؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روس ها در سال های اخیر در چندین مورد برخلاف مصالح ملی ایران عمل کرده و پیوندهای استراتژیک را نادیده گرفته اند. اما ارتباط تجاری میان دو کشور همچنان برقرار مانده است.دراین شرایط جدید و برای ایجاد دالان زنگزوربازهم آیا خودروسازی ایران بازهم باید برای روسیه تلاش کند؟
اواسط تابستان سال گذشته روسیه پس از میزبانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، در بیانیه پایانی نشست تمامیت ارزی ایران در مورد جزایرسه گانه را نادیده گرفت. امارات در سال های اخیر نسبت به سه جزیره ابوموسی ،تنب کوچو و تنب بزرگ ادعای مالیک پیداکرده است.این در حالی است که تمام اسناد و مدارک نقض این ادعا را ثابت می کند. با این حال این کشور دست برنداشته است .
دراین شرایط روسیه نیز با امضای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس،صحت این ادعا را تائید کرد. این مساله با واکنش مسئولان ارشد نظام همراه شد و کمی بعد روسیه اعلام کرد که به تمامیت ارزی ایران احترام می گذارد. اما به نظر می رسد که این کشور چندان در گفتار و رفتار خود با ایران صادق نیست.
تلاش برای ایجاد دالان زنگزور به بهانه وصل باکو به نخجوان جدیدترین اقدام ضد ایرانی این کشور تلقی می شود. دالانی که در صورت ایجاد ، موجب قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا از طریق ارمنستان می شود. این اقدام برخلاف رفتاری است که ایران در دوران تحریم این کشورداشته است. در 3 سال اخیر و پس از تحریم شدن این کشور،ایران مناسبات اقتصادی خود با روسیه را بیشترکرده و افزایش داده است.
این در حالی است که روس ها در دوران تحریم و خروج شرکای خارجی و آشفتگی بازار خودرو هیچ کمکی به ایران نکردند.اما برخلاف آنها صنعت خودروسازی ایران پیرو سیاست های کلان به سرعت دست به کار شد تا با یک تیر دو نشان بزند. از یک سو فضای جدیدی برای توسعه بازارهای صادراتی فراهم کند و از سوی دیگر مانع اثرات تحریم ها بر بازار خودروی این کشور شود. اما از یک طرف سو چین با توجه به توان و قدرتی که دارد بخش زیادی از بازار خودروی این کشور را در اختیار گرفته است و از طرف دیگر به نظر می رسد که روس ها برای این اتحاد و حسن همجواری احترامی قائل نیستند.
بدون تردید روس ها نیز می دانند که در شرایط فعلی ایجاد دالان زنگزور باعث قطع دسترسی ایران به مسیر تزانزیت بین المللی شده و محدودیت ها را بیشترمی کند. اما با این وجود و به رغم حمایت های ایران در دوران تحریم، مسکو در پی تحقق اهداف باکو برآمده و توجهی به اثرات این اقدام برای ایران ندارد. دراین شرایط آیا بازهم قطعه سازان و خودروسازان ایران که با حضور درنمایشگاه مسکو در پی ایجاد افزایش ارتباط بودند،بازهم باید برای صنعت خودروسازی روسیه تلاش کنند؟ آیا تلاش روس ها برای محدودترکردن ایران برای آنان اهمیتی ندارد؟آیا این اقدام به نوعی تشدید تحریم ها از سوی شریک استراتژیک ایران نیست ؟ روشن ماندن چراغ صنعت خودروسازی روسیه اهمیت دارد یا حفظ مصالح ملی؟
انتهای پیام/