میهن صنعت:

احتمال ثبات قیمت نان در سال آینده

میهن صنعت: هر ساله با ارایه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم و دولت قیمت قوت غالب مردم یعنی نان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به همین دلیل یکی از مورد توجه‌ترین اعداد و ارقامی که در بودجه هرساله کشور مورد توجه ویژه‌ قرار می‌گیرد یارانه نان است.

در حال حاضر هر ایرانی ماهانه 50 هزار ریال یارانه نان به صورت نقدی دریافت می‌کند. همچنین از مبلغ 455 هزار ریال یارانه نقدی که به صورت ماهانه به هر فرد ایرانی پرداخت می‌شود 405 هزار ریال آن بابت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب و 50 هزار ریال آن بابت نان است.

بنا بر لایحه بودجه سال جاری رقمی معادل 37 میلیون و 546 هزار و 609 میلیون ریال برای پرداخت یارانه نقدی نان به خانوارها در نظر گرفته شده است. اما در لایحه بودجه سال آینده دولت برای نان مبلغ 3800 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی و 5000 میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت خرید تضامنی قیمت گندم و آرد در نظر گرفته است.

در همین راستا با توجه به اعداد و ارقام پیشنهاد شده برای یارانه خرید تضمینی گندم و یارانه نقدی نان، احتمال افزایش قیمت نان در سال آینده مطرح شده ‌است.

مسوولان نیز در این زمینه هرچند تاکید بر عدم افزایش قیمت نان تا پایان سال جاری دارند اما اعلام می‌کنند برای تغییر قیمت نان در سال آینده هنوز تصمیم گرفته نشده‌ است.

عباس قبادی، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این زمینه با بیان این‌که هنوز تصمیم جدی گرفته نشده و قیمت نان تا پایان امسال تغییر نمی کند بیان کرد: به طور کلی سیاست دولت جلوگیری از افزایش قیمت نان است.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده در شاهد تغییر قیمت نان باشیم یا خیر.

در همین رابطه محسن بهرامی ارض‌اقدس، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت و گو با ایسنا درباره قیمت نان در سال آینده با تاکید بر این که این موضوع بستگی به موفقیت یا عدم موفقیت سیاست‌های ضد تورمی دولت دارد، خاطرنشان کرد: همه تلاش دولت این است که بتواند تورم را کنترل کند و همه سیاست‌های فعلی در مورد مسائل اقتصادی نیز در جهت کنترل تورم است.

وی ادامه داد: اگر نرخ رشد تورم همچنان در سال آینده نیز روند کاهشی داشته باشد بدین معنی است که سیاست‌های تورمی دولت موفق بوده است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران با بیان این که در این شرایط باید امیدوار باشیم که میزان یارانه اختصاص داده شده در بودجه به آرد، نان و گندم قیمت آن را در سطح فعلی حفظ ‌کند گفت: ولی اگر سیاست‌های ضد تورمی دولت موفق نباشد و واردات به موقع گندم نداشته و شاهد کسری ذخایر باشیم قیمت نان در سال آینده احتمالا افزایش خواهد یافت.

به گزارش(ایسنا)،بهرامی انرژی مصرف شده، بیمه، وضعیت ذخایر آب و کشاورزان و دستمزد را از عوامل موثر و تاثیرگذار بر قیمت نان است و خاطرنشان کرد: اگر این موارد کنترل نشود نگه داشتن قیمت نان در سطوح فعلی دشوار است.

وی با تاکید بر این که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، دولت در این زمینه حتما در کنترل نان موفق خواهد بود، تصریح کرد: با موفقیت سیاست‌های ضد تورمی، قیمت نان و سایر کالاهای مصرفی افزایش زیادی نخواهند یافت و می‌توانیم امیدوار به ثبات نسبی قیمت‌ها در سال آینده باشیم.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مصرف گندم در ایران سالانه 11 میلیون تن است. این احتمال وجود دارد که با تصویب ارقام اختصاص داده شده به عنوان یارانه در مجلس شورای اسلامی در سال آینده قیمت نان افزایش نیابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=36047
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه