میهن صنعت:

ارابه مرگ خواندن پراید صادرات آن‌ را کاهش داد

میهن صنعت:با توجه به اظهارات وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر این که در شش ماهه نخست امسال 44 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش تولید خودرو داشته‌ایم، عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: کاهش تولید خودرو و تبلیغات منفی آن در داخل کشور صادرات این کالا ر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدرضا نجفی منش – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران –  درباره‌ افت 40 درصدی تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری اظهار کرد: در حالی تولید خودرو در شش ماهه اول سال کاهش داشته است که ما در شش ماهه اول سال 91 با میزان تولیدات رو به رشدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در راستای کاهش تولیدات خودرو صادرات این محصول نیز با افت شدیدی مواجه بوده است.

نجفی منش با بیان این که علاوه بر کاهش تولید که بر صادرات تاثیر گذاشته است تبلیغات منفی بر علیه خودروهای ایرانی نیز بر روی بازارهای خارجی تاثیر گذاشته است، گفت: این در حالی است که این تبلیغات منفی از خودروهای ایرانی در داخل ایران و توسط خود ایرانی‌ها انجام می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هر کسی بر روی خودروی ایرانی نامی گذاشت به طور مثال زمانی که در داخل کشور پراید را با عنوان ارابه مرگ می‌خوانند مسلم است که کشوری که خریدار خودروهای ایرانی بود وحشت کرده و نسبت به خرید خودروی ایرانی واکنش منفی از خود نشان بدهد.

وی با تاکید بر این که اگر در حال حاضر کشور عراق خرید خودروی ایرانی را کم کرده است، تنها به دلیل تبلیغات منفی خود ایرانی‌ها بوده است، بیان کرد:‌ ما در زمینه خودزنی محصولات تولید داخلی خود در دنیا بی‌نظیر هستیم.

نجفی منش در ادامه با اشاره به این که صادرات خودروهای تولید داخل برای تولیدکنندگان نسبت به فروش آن‌ها در داخل کشور مقرون به صرفه‌تر است، گفت: یک سری هزینه‌هایی که تولیدکنندگان برای فروش خودروی خود در داخل کشور باید به صورت مازاد انجام دهد نظیر شماره گذاری و بیمه خودرو در فرایند صادرات آن‌ها به کشور دیگر کسر می‌شود. علاوه بر این هزینه‌های واردات مواد اولیه و قطعات باید در قیمت نهایی خودرو بازگردانده شود که فروش خودرو به کشورهای خارجی این امکان را فراهم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر که نرخ ارز در کشور تعدیل شده صادرات خودرو به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که سود بیشتری را بدست آورند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که خودرویی که با قیمت شش هزار دلار در کشور خارجی به فروش می‌رسد 18 میلیون تومان پول را به تولیدکنندگان برمی‌گرداند ولی قیمت فروش خودرو در داخل کشور کمتر است. ضمن این که هزینه‌های جانبی نیز برای خودرو در ایران بردوش تولیدکنندگان متحمل می‌شود.

به گفته نجفی منش در حالی که تولیدکنندگان خودرو موظف هستند که نیاز به خودرو را در داخل کشور تامین کنند ولی تمایل آن‌ها برای صادرات نیز کم نیست. این در حالی است که به غیر از خودرو صادرات بسیاری از کالاهای دیگر نظیر آرد و گندم نیز مقرون به صرفه تر است ولی اولویت اول تامین نیاز داخلی است.

وی با تاکید بر این که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید سه میلیون دستگاه خودرو در سال تولید، دو میلیون در سال در داخل کشور به فروش رسیده و یک میلیون صادر شود، بیان کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم هم نیازهای داخلی را تامین کرده و هم صادرات را توسعه بخشیده‌ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: بیشتر خودروهایی که در شش ماهه اول سال تولید شده به مصرف داخل رسیده و کاهش تولیدات بر کاهش صادرات این محصول نیز تاثیر گذاشته است.

نجفی منش در پایان با تاکید بر این که کشورهای هدف صادراتی نمی‌توانند با کاهش تقاضای خود برای خرید خودروهای ایرانی بر روی قیمت آن در بازارهای جهانی تاثیر منفی بگذارند، گفت: تاکنون حمایت سیاست حمایت از صادرکننده ضعیف عمل می‌کرده امیدواریم در دولت یازدهم حمایت از صادرکنندگان به طور واقعی محقق شود.

به گزارش ایسنا، در شش ماهه اول امسال حدود 300 هزار دستگاه سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه با 44 درصد کاهش مواجه شده است. این در حالی است که برنامه تولید خودروی سواری در سال جاری 900 هزار دستگاه خودرو است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=27616
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه