رییس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد،

اقتصاد مقاومتی راه توفیق در مذاکرات هسته‌ای است

میهن صنعت : رییس مجلس شورای اسلامی اقتصاد مقاومتی را راه توفیق در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی لاریجانی در اختتامیه کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی که در خمین برگزار شد، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم از این دوره حساس عبور کنیم کلید آن در اقتصاد مقاومتی است و ما راهی غیر از این نداریم. حتی اگر بخواهیم در مذاکرات هسته‌ای موفق باشیم باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم تا حریف متوجه شود ما روی پای خود ایستاده‌ایم وگرنه گران‌فروشی می‌کند؛ بنابراین برای توفیق در صحنه بین‌المللی نیز باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم.

وی امام خمینی (ره) را عنصری بی‌بدیل برای تاریخ ایران عنوان و خاطرنشان کرد: امام فکر بلندی برای آینده مسلمان‌ها داشت و نظامی را ایجاد کرد که پایه‌هایش بر مردم‌سالاری استوار باشد. ما در دوران صفویه، قاجاریه و دوران سیاه پهلوی دچار نوعی دیکتاتوری بودیم اما امام هرگونه مظهر دیکتاتوری را از کشور زدود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه تدوین قانون اساسی کشورمان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: قانون اساسی نگذاشت که قدرت در دست یک نفر باشد و فساد و دیکتاتوری ایجاد کند بلکه بخشی از قدرت دست قوه مجریه،‌ بخشی دست قوه مقننه و بخشی دست قوه قضاییه قرار گرفت و در راس آن ولایت فقیه پیش‌بینی شد که اگر کسی زمانی خواست دسیسه‌ای کند ولایت فقیه جلوی او بایستد مثل زمان بنی‌صدر که او توانست با هوچی‌گری بخش زیادی از قدرت را در دست بگیرد و افکار عمومی را فریب دهد. او همان راهی را می‌رفت که رضاشاه می‌رفت و علمای طراز اول و امام (ره) را هدف قرار داد چون می‌دانست تا اینها هستند نمی‌گذارند دیکتاتوری به وجود بیاید اما این ولایت فقیه بود که تفرعن بنی‌صدر را سر جایش نشاند.

لاریجانی ایجاد مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی را هدیه‌ی بزرگی از سوی امام خمینی (ره) عنوان و خاطرنشان کرد:‌ ایجاد مردم‌سالاری و پیش‌بینی آن در قانون اساسی در حالی بود که کشور قرن‌ها دچار دیکتاتوری و هرج و مرج و وابستگی بود. امام در این شرایط فکر نو نه شرقی، نه غربی را مطرح کرد و پای این تفکر ایستاد. ایشان یک فکر توحیدی که غریب مانده بود را دنبال می‌کرد و حرکت زنده او در دنیا موج ایجاد کرد، زیرا امام به جای شرق و غرب، به خدا اطمینان داشت. ایشان نه شرق و نه غرب را قابل نمی‌دانست و همین شد که هر دوی اینها در جنگ مقابل ما ایستادند.

وی ادامه داد: ایستادگی ملت و حرکتی که امام به وجود آورد حرکت نوظهوری بود و این باعث پیروزی ملت در مقابل همه شیطنت‌های داخلی و خارجی شد. در این شرایط آزادی فکر و مردم‌سالاری احیا شد و شعار «نه شرقی، نه غربی» باور شد که این دستاورد بزرگی برای ما بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدر و منزلت امام و حرکت بزرگ ایشان برای ما که در زمان حیات ایشان زندگی کرده‌ایم هنوز کاملا ملموس نیست، تصریح کرد: حرکت امام در کشورهای مختلف بیداری به وجود آورد. حتی در زمان جنگ وقتی خرمشهر آزاد شد دشمنان ما با دستپاچگی توطئه کردند تا رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کند. آن زمان حزب‌الله لبنان به این شکل وجود نداشت اما روحیه مقاومت، استقلال‌خواهی و اسلام‌خواهی در لبنان باعث مقاومت شد. همین حرکت موجب شد حزب‌الله به وجود بیاید و حالا به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده که وقتی اسرائیل در جنگ 33 روزه به آن حمله کرد از آن سیلی خورد. در واقع یک نیروی کوچک اسرائیل را شکست داد و این دستاورد انقلاب بود.

لاریجانی شکست آمریکا در عراق و خروج مفتضحانه نیروهای آمریکایی از این کشور را نیز دیگر دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: رییس‌جمهور فعلی آمریکا گفته که ما برای مقابله با تروریسم خطای گذشته را نمی‌کنیم که کشورهای دیگر را بگیریم در حالیکه اگر ملت‌ها بیدار نبودند و به آنها سیلی نمی‌زدند اینها دوباره این خطا را تکرار می‌کردند. اکنون آنها نمی‌توانند دوباره چنین خطایی کنند و این هم نتیجه حرکت امام (ره) بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اینکه امام (ره) گفت روی پای خود بایستید و استقلال داشته باشید باعث شد جوانان ما خود را باور کنند و پیشرفتی در کشور ایجاد شود، همین باعث شده که امروز ایران قدرتمند شده است و این نتیجه یک کار درازمدت بوده است. اینکه ایران امروز قدرت موشکی مهمی در منطقه شده یک روزه امکان‌پذیر نیست. یا اینکه امروز ایران صاحب فناوری هسته‌ای شده از ثمرات حرکتی بوده که امام (ره) به وجود آورد تا ما روی پای خود بایستیم.

لاریجانی با بیان اینکه غربی‌ها و دشمنان ایران به دنبال ماجراجویی و خسته کردن ملت ایران هستند گفت: ملت ایران از پیروی راه امام خسته نمی‌شود و به راه امام باور دارد. ما با اخم شما این راه را رها نمی‌کنیم چرا که پیروی این راه باعث عزت و صلابت ایران شد. آنها در ماجرای تحریم هم فکر کردند که می‌توانند با فشار ایران را از مسیر خود منحرف کنند و زمانی هم فکر می‌کردند با فشار نظامی می‌توانند این کار را بکنند اما نتوانستند با ایران طرف شوند.

وی با اشاره به تجربه تاریخی استبداد و دیکتاتوری در کشور، تصریح کرد: همین تجربه تاریخی در فکر امام این جمهوریت و مردم‌سالاری دینی را به وجود آورد و باعث شد مردم خودشان بر سرنوشت‌شان حاکم شوند و این پیشرفت‌های علمی و استقلال حاصل شود. ما در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم و شاهد فشارهای سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای به کشورمان هستیم البته شگردهای آنها برای ما روشن است و ما امیدواریم آنها آنقدر عقل پیدا کنند که تصور نکنند می‌توانند با چند حرف، اراده ما را متزلزل کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات کشور بیشتر به سوء مدیریت‌ها مربوط بوده تا تحریم، اضافه کرد: ما یک کشور غنی هستیم و بهترین منابع گاز و نفت و تعداد زیادی تحصیلکرده داریم. اینها یک سرمایه است که اگر به راه تولید کشیده شود آبادانی به وجود می‌آورد اما چرا این ظرفیت‌ها بالفعل نشد؟ علتش سوء مدیریت بود. ما در سال‌های گذشته منابع کمی از فروش نفت و گاز به دست نیاوردیم اما اینها باید صرف تولید در کشور می‌شد.

لاریجانی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف و تاکید ایشان بر ایجاد رونق اقتصادی، افزود: به وجود آمدن رونق اقتصادی سازوکار و عقلانی می‌خواهد که این بسترها فراهم شود تا مردم تولیدکننده شوند. دولت نباید جایگزین مردم باشد، بلکه مردم باید مالک باشند و خودشان هم تولیدکننده باشند. قانون اصل 44 که دو دوره مجلس از آن گذشته می‌گوید سرمایه‌های دولتی را به مردم بدهید که رقابت ایجاد شود و بهره‌وری بالا رود. این یک قانون بسیار مترقی است اما متاسفانه درست اجرا نشده و وقتی قانون به درستی اجرا نشود ثمره‌ای هم ندارد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رقابت و افزایش بهره‌وری در بازار، تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه کارها به دست مردم داده شود از شکل دولتی به نیمه دولتی مبدل شده است. مثلا می‌گویند ایران‌خودرو غیردولتی شده در حالی که مالکیتش با نهادهای نسبتا دولتی است. قبلا وزیر صنایع مدیرعامل آن را منصوب می‌کرد اما اکنون سازمان تامین اجتماعی! یا اینکه بخش زیادی از سهام کارخانجات به عنوان سهام عدالت به مردم داده شد اما آیا این به مردم احساس مالکیت داد؟ آیا قرار بود اصل 44 اینطور اجرا شود؟ با این روش چگونه رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد؟

رییس قوه مقننه با اشاره به آبادانی کشور در دوران صفویه و بخصوص شاه عباس، تصریح کرد: این آبادانی به خاطر این بود که حکمرانان عاقل بودند و از مشاوران عاقل هم استفاده می‌کردند. در سیستم‌های دموکراتیک هم دولت‌ها باید از اندیمشندان و نخبگان استفاده کنند به ویژه در کشور ما که سطح نخبگی بسیار بالاست و باید بستر آن را فراهم کرد. ما در امور دولتی بیشتر به مشاور نیاز داریم و اگر با وجود این سرمایه‌های نیروی انسانی از نخبگان استفاده کنیم ایران می‌تواند روی پای خود بایستد.

لاریجانی ادامه داد:‌ اگر ما از فروش نفت و گازمان پولی به دست بیاوریم و در ازای آن از خارج جنس وارد کنیم شغل ایجاد نمی‌شود. این پیام سیاست اقتصاد مقاومتی است. در واقع تولید باید راه بیفتد تا کار ایجاد شود و تورم پایین بیاید. امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها بر واگذاری امور به مردم تاکید کرده‌اند و ما هم قانون آن را نوشته‌ایم اما این مساله باید محقق شود چرا که در غیر این صورت رونق ایجاد نمی‌شود البته دولت جدید تلاش می‌کند که رونق ایجاد شود ولی ما هنوز رکود داریم و راه برون‌رفت از این وضعیت پایبندی به قانون اصل 44 و واگذاری امور به مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به معارف اهل بیت (ع) را از ملزومات زندگی عزتمندانه عنوان و خاطرنشان کرد: کسانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند علما و روحانیت هستند. صفویه به خاطر اقبال به علما بود که عقل‌شان زیاد شد و پیشرفت کردند. ما هم این سرمایه را در دست داریم و باید از آن استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه در سفرهایی که بعضا به شهرهای مختلف دارم استانداران و ائمه جمعه می‌گویند ما مساجدی را در شهرها و روستاها داریم ولی روحانی نداریم که مردم را ارشاد کند. این مساله تاسف‌بار است و ما باید توجه ویژه به روحانیت داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به عمق فکر اسلامی در ایران و استقلال حوزه‌ها، تاکید کرد: دلیل اینکه ما مشکلات سایر کشورها را نداشتیم و قشری‌گری که در سایر کشورها وجود دارد یا مسائل مربوط به تکفیری‌ها در ایران نیست، به این خاطر است که روحانیت شیعه رفتار مستقلی داشته و فکر شیعه، فکر عمیقی است که این سرمایه کشور است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مجلس و دولت به روحانیت، خاطرنشان کرد: البته ما مخالفیم که روحانیت دولتی شود بلکه باید استقلالش را حفظ کند اما ما وظیفه داریم کمک کنیم و بسترها را فراهم کنیم تا مردم از فکر روحانیت استفاده کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49562
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه