میهن صنعت :

انتخابات مساله‌دار در فدراسيون فوتبال

میهن صنعت : پس از انتخابات پرحرف و حديث فدراسيون فوتبال در اسفند ماه سال گذشته، ديروز هم مجمع اين فدراسيون با نامه سازمان بازرسي كل كشور، ترك ناگهاني جلسه توسط مديران دو باشگاه مطرح استقلال و پرسپوليس و البته عدم شركت حميد سجادي در انتخابات نايب رييس دوم


به گزارش میهن صنعت مهم‌ترين اقدام صورت گرفته در اين مجمع، راي‌گيري براي انتخاب نايب رييس دوم فدراسيون فوتبال بود، البته اين راي‌گيري به دليل نامه‌ روز دوشنبه سازمان بازرسي كل كشور با شك و ترديد همراه شد.

اين سازمان كه براساس قوانين موجود، در زمان انتخابات اسفندماه هم مخالف حضور علي كفاشيان در راس فوتبال بود، در آستانه انتخابات ديروز، به دليل بازنشسته بودن غلامرضا بهروان، برگزاري اين انتخابات را هم غيرقانوني خواند.

ديروز با وجود قرائت‌نامه سازمان بازرسي كل كشور علي كفاشيان از اعضاي مجمع خواست با راي‌گيري نظر خود را در اين باره اعلام كنند كه در نهايت اكثريت به برگزاري انتخابات راي دادند.

پس از آن اعضاي مجمع با 45 راي از 58 راي موجود غلامرضا بهروان را به عنوان نايب رييس دوم و رييس سازمان ليگ برتر انتخاب كردند.

همچنين پس از قرائت گزارش مالي فدراسيون، اعضا​ي مجمع در يك راي‌گيري ديگر، مطلب ايماني‌زاده را به عنوان خزانه‌دار انتخاب كردند.

اين دو انتخابات در حالي برگزار شد كه حميد سجادي به عنوان نماينده وزارت ورزش و جوانان در مجمع حضور داشت، اما از راي دادن به نايب رييس و خزانه‌دار پيشنهادي خودداري كرد.

معاون وزير ورزش در پايان مجمع در جمع خبرنگاران گفت: من وظيفه داشتم در مجمع شركت كنم، اما به عنوان نماينده دولت و وزارت ورزش و جوانان راي ندادم.

سجادي افزود: با وجود اين‌كه نامه سازمان بازرسي كل كشور قرائت شد و اعلام كرديم كه برگزاري انتخابات غيرقانوني است، اما دوستان گفتند كه برگزاري انتخابات را به شور بگذاريم و پس از آن اكثريت راي به برگزاري آن دادند. بهروان آدم خوبي است، اما بازنشسته است و نمي‌توانست در انتخابات شركت كند!

سردار باران چشمه، عضو مجمع فدراسيون فوتبال يكي ديگر از منتقدان بود. او با بيان اين‌كه برگزاري انتخابات نايب رييسي با توجه به قرائت‌نامه سازمان بازرسي كل كشور كار درستي نبوده است، گفت: بهتر بود پيش از قرائت ‌نامه سازمان بازرسي، مشكل قانوني را برطرف و بعد انتخابات را برگزار مي‌كرديد. در اين نامه بصراحت آمده كه بازنشستگان دولت حق عضويت در هيات رئيسه فدراسيون فوتبال را ندارند. متاسفانه كاري كه در اين جلسه انجام شد، عليه سازمان بازرسي بود و اين درست نيست. از طرفي وقتي فدراسيون از دولت پول مي‌گيرد، نمي‌تواند بگويد مستقل است.

اين دقيقا همان نكته‌اي است كه اعضاي مجمع فدراسيون با استناد به خلاف آن، اقدام به برگزاري انتخابات كردند. در واقع كفاشيان اعتقاد دارد برخلاف آنچه سازمان بازرسي مي‌گويد، فدراسيون نهادي غيردولتي است.

رييس فدراسيون فوتبال در پايان اين مجمع با قانوني خواندن آن به خبرنگاران گفت: من نامه سازمان بازرسي را در جلسه خواندم اما وزارت ورزش اعتقاد داشت بايد انتخاب نايب رييس را از دستور جلسه خارج كنيم. به همين خاطر ما اين موضوع را به راي گذاشتيم كه اعضاي حاضر در مجمع به انتخاب نايب رييس راي دادند. واقعيت اين است كه اين مشكل بايد در مجلس حل شود. فدراسيون فوتبال نهادي غيردولتي است و طبق اساسنامه اين فدراسيون، برگزاري مجمع قانوني است.​اگر اين مشكل در مجلس حل نشود، كار به فيفا مي‌كشد و باز هم ممكن است تعليق شويم.

وي با تبريك به اعضاي مجمع تاكيد كرد:‌ فدراسيون امروز يك بار ديگر نشان داد استقلالش را حفظ كرده است و قاطعانه به كارش ادامه مي‌دهد. اگر روزي همين اعضا بدانند كه علي كفاشيان ناكارآمد است، قطعا حكم به بركناري‌اش خواهند داد.

كفاشيان درباره راي ندادن حميد سجادي، معاون وزير ورزش نيز گفت: به هر حال راي‌گيري آزاد است و هر كسي دلش نخواست، مي‌تواند راي ندهد. مهم اين بود كه اكثريت اعضاي حاضر در جلسه راي دادند.

اعتراض رويانيان و فتح‌الله‌زاده

البته قبل از چالش به وجود آمده براي انتخاب نايب رييس دوم، ترك جلسه توسط محمد رويانيان و علي فتح‌الله‌زاده، اولين تنش را به مجمع فدراسيون فوتبال وارد كرد. هرچند مديران عامل دو باشگاه پرسپوليس و استقلال، هنگام ترك مجمع دست‌نوشته‌اي به حميد سجادي دادند كه روي آن نوشته شده بود؛ حرمت ما رعايت نشده و بايد مجمع را ترك كنيم، اما به گفته خود آنها اين اقدام دلايل متعددي داشت كه فقط يكي از آنها بي‌حرمتي بود.

فتح‌الله‌زاده در اين باره گفت: به دليل ارائه نشدن صورت‌‌حساب شفاف مالي چنين تصميمي گرفتيم، ضمن اين‌كه جلسه در شأن استقلال و پرسپوليس نبود و من احساس كردم بود و نبودم تفاوتي با يكديگر ندارد.

مديرعامل استقلال كه به جاي در نظر گرفته شده براي او و رويانيان هم اعتراض دا شت، افزود: شما برويد جلسه را ببينيد كه مديران دو باشگاهي كه ريش سفيد همه باشگاه‌ها هستند را كجا نشانده‌اند، ما را پشت سر دو بچه نشانده‌اند. جلوي جلسه كه بايد براي مديران باشد، پر است از منشي و آدم‌هايي كه در فوتبال نيستند!

رويانيان هم كه تنها 10 دقيقه در مجمع حضور داشت و همراه مديرعامل استقلال به نشانه اعتراض از جلسه خارج شد، در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من، حرمت دو باشگاه پرسپوليس و استقلال را حفظ نكردند. ساختار جلسه خوب نبود و گزارش مالي كه در جلسه ارائه مي‌شد، اصلا مستدل و مستند نبود.

وي افزود: من خودم را از همه مديران عامل تيم‌هاي ديگر كوچك‌تر مي بينم، اما ديدم گزارش مالي كه ارائه مي‌شود بدون هيچ برنامه، جدول و مدرك است و فقط يك گزارش شفاهي است. كدام پول را به ما دادند؟ ما كه يك ريال هم تا الان نديديم. نه حق پخشي به ما مي‌دهند نه از فروش بليت از ورزشگاه آزادي به ما مي‌رسد. اين نوع گزارش دهي كاملا اشتباه است.

مديرعامل باشگاه نفت تهران هم كه مانند رويانيان و فتح‌الله‌زاده به نشانه اعتراض جلسه مجمع فدراسيون فوتبال را ترك كرد، براي اين تصميم خود دليل متفاوتي داشت.

منصور قنبرزاده گفت: پس از آن‌كه از سوي سازمان بازرسي كل كشور ابلاغ شد افراد بازنشسته نمي‌توانند سمتي داشته باشند به سجادي گفتيم راي‌گيري در اين شرايط ميسر نيست، ولي آقايان اصرار داشتند حتما راي‌گيري انجام شود و به ساير اعضا گفته‌اند كه همه چيز را بعدا درست مي‌كنيم. من به احترام قوانين جمهوري اسلامي ايران و مملكت احساس كردم اين موضوع تخلف است و به همين دليل جلسه را ترك كردم.

جام جم آنلاین – رضا پورعالي – گروه ورزش

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5372
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه