معاون وزیر ورزش:

بحث فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ از مدت‌ها پیش در این کمیسیون مطرح بود

معاون وزیر ورزش با اشاره به تشکیل ستاد فرهنگی المپیک توکیو در وزارت ارشاد گفت: البته محوریت کار در رابطه با این برنامه‌ها و تصمیم‌گیری نهایی برای آنها، با ستاد عالی بازی‌های المپیک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عبدالحمید احمدی با بیان اینکه رویدادهای بزرگ بین‌المللی مانند جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های مختلف آسیایی و المپیک، محل نمایش فرهنگ کشورهای شرکت‌کننده است، گفت: در چنین رویدادهایی باید از تمام ظرفیت‌های مدیریتی برای ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجرای آنها استفاده شود.

وی ادامه داد: نهادهای تصمیم‌گیرنده ورزش در این زمینه باید با نهادهایی دیگر همچون وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، تعاملات لازم را داشته باشند. این چهار نهاد جزو نهادهایی هستند که همکاری با آنها برای حضور بین‌المللی ورزشکاران در قالب کاروان ایران به نوعی لازم و ضروری است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش با یادآوری تشکیل ستاد فرهنگی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در وزارت ارشاد تصریح کرد: در واقع این‌گونه پیش‌بینی شده که برای دوره پیش‌روی بازی‌های المپیک، علاوه بر ظرفیت‌های ورزش که شامل وزارت ورزش و کمیته‌های المپیک و پارالمپیک می‌شود، از ظرفیت‌های دیگر نهادها هم استفاده کنیم. تصمیم اتخاذ شده بر همین اساس بوده است بخصوص اینکه در وزارت ارشاد و در حوزه هنر و موسیقی، از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم.

احمدی در عین حال تأکید کرد که محوریت کار در رابطه با برنامه‌های فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو همچون دیگر مسائل مربوط به این بازی‌ها با ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک است.

این مقام مسئول در وزارت ورزش افزود: این ستاد از یک سال و نیم پیش با حضور وزیر ورزش، معاونان وی، رؤسا و دبیران کل کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک و دیگر مسئولان مرتبط، تشکیل و آغاز به کار کرد. تمام موضوعات مرتبط با تشکیل کاروان، برای حضور در میادین توکیو در این ستاد، بررسی و مصوبه نهایی خود را می‌گیرد؛ برنامه‌های فرهنگی مستثنی از سایر موارد نیست.

وی با بیان اینکه در ذیل ستاد عالی بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی و المپیک، کمیته‌های مختلفی فعالیت دارند، یادآور شد: هر یک از این کمیته‌ها بنا به فراخور مسئولیت‌هایشان تشکیل می‌شوند. در هر یک از این کمیته‌ها، برنامه‌های پیشنهادی زیادی، مطرح و در رابطه با آنها تصمیم‌گیری می‌شود. تأکید می‌کنم که عالی‌ترین مرجع برای تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در ستاد عالی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ورزش با اشاره به فعالیت کمیسیون فرهنگی در کمیته ملی المپیک گفت: این کمیسیون متشکل از جمعی از فرهیختگان است، کمیسیون فرهنگی دو، سه کمیسیون فعال در کمیته ملی المپیک است که هر دو هفته یکبار جلسه دارد و موضوعات مختلف در آن بررسی می‌شود.

«البته به نظر می‌رسد کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک، فعالیت مثبت زیادی ندارد و این موضوع را می‌توان از چگونگی برنامه‌های فرهنگی در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی و المپیک متوجه شد چرا که در هیچ دوره‌ای از بازی‌ها، برنامه فرهنگی به معنای واقعی اجرا نشد؟»

عبدالحمید احمدی که خود عضو کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک است، در واکنش به این موضوع مطرح شده گفت: بحث فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ از مدت‌ها پیش در این کمیسیون مطرح بود ضمن اینکه کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک همچون دیگر کمیسیون‌های این کمیته، نقش اجرایی ندارد. برنامه‌های پیشنهادی در این کمیسیون، بررسی و به رئیس کمیته ارائه می‌شود تا وارد مرحله اجرایی شود.

وی همچنین تأکید کرد: شما مدعی هستید که پیش از این برنامه فرهنگی قابل توجهی برای رویدادهای آسیایی و المپیک نداشتیم؛ نمی‌دانم بر چه مبنا این صحبت را مطرح می‌کنید درحالی‌که در بازی‌های آسیاییِ قبل و بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶، برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای اجرا شد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش در رابطه با عمده برنامه‌های فرهنگی که باید برای المپیک ۲۰۲۰ مد نظر قرار گیرد، این‌گونه توضیح داد: این برنامه‌ها باید در دو بخش کلی پیش‌بینی شود که یکی از آنها شامل برنامه‌هایی برای کاروان اعزامی خواهد بود. این بخش از برنامه در خود ستاد پیش‌بینی می‌شود. با توجه به زمان حضور اعضای کاروان ایران در توکیو و محدودیت‌هایی که در دهکده بازی‌ها وجود خواهد داشت، باید برنامه‌های فرهنگی شامل برنامه‌های مذهبی و اوقات فراغت در نظر گرفته شود؛ به گونه‌ای که در شرایط روحی ورزشکاران و بهبود آنها تأثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: این برنامه‌ها ویژه اعضای کاروان است که حتی بخشی از آنها باید پیش از اعزام اجرا شود. بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی مربوط به معرفی فرهنگ ایران می‌شود که قاعدتاً عمده آن باید در جریان برگزاری بازی‌های المپیک نمایش داده شود. این دسته از برنامه‌ها حتی می‌تواند در دیدارهایی که ورزشکاران ایران با همتایان خود در دیگر کشورها دارند و در کل توسعه روابط میان آنها کمک کند.

احمدی تأکید کرد: المپیک بهانه‌ای است تا خارج از دهکده بازی‌ها، فرصت لازم برای معرفی ظرفیت فرهنگی و هنری ایران را فراهم کنیم؛ موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و … از جمله محورهای هنری است که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم ارائه‌گر فرهنگ و هنر کشورمان باشیم. این کار می‌تواند در قالب برپایی نمایشگاه‌ها اجرا شود. در کل اینکه قطعاً با کمک نهادهای مربوطه برای المپیک توکیو، برنامه‌های فرهنگی قابل توجهی اجرا خواهد شد./مهر

انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=179993
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه