میهن صنعت :

خدادا عزیزی: به کی‌روش باشد آبدارچی فدراسیون را هم انتخاب می‌کند!

میهن صنعت : بازیکن سابق تیم ملی فوتبال گفت: نباید به کی روش این قدر اختیار می‌دادیم. او از کره مریخ نیامده که این طور برای فوتبال ما تعیین تکلیف کند.

 

به گزارش میهن صنعت خداداد عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیدار ابومسلم با استقلال در جام حذفی، دلایل خود برای کناره‌گیری از هدایت ابومسلم، انتقادهایی که از کی‌روش مطرح می‌شود و ارزیابی خود از بهترین بازیکن جهان در سال 2012 صحبت کرد.

 

ابومسلم مقابل استقلال از پیش باخته نیست

 

عزیزی درباره دیدار ابومسلم با استقلال در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، اظهار کرد: البته من بعد از بازی با صبا دیگر در ابومسلم نیستم و کاملا از این تیم جدا شده‌ام، اما طبیعی است که ابومسلم کار سختی در تهران دارد. بازی کردن مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی آسان نیست. از طرفی این بازی در جام حذفی است و ممکن است 120 دقیقه تعیین کننده پیروز بازی باشد. به نظر من هر دو تیم شانس پیروزی دارند، استقلال هم تیم بزرگی است و فکر می‌کنم آنها کار راحتی برابر ابومسلم ندارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که خودتان پیش از این در ابومسلم حضور داشته‌اید توانایی شکست استقلال را در بازیکنان این تیم می‌بینید یا خیر؟ گفت: ما در ابتدای فصل با استقلال یک بازی دوستانه در مشهد برگزار کردیم. آنجا خیلی خوب بازی کردیم. البته دو بر یک باختیم، اما بازیکنانمان موقعیت‌های خوبی را ایجاد کردند. در کل ابومسلم برابر تیم‌های لیگ برتری بهتر بازی می‌کند تا تیم‌های لیگ یک چرا که خود من در ابتدای فصل تیم را لیگ برتری بستم و ابومسلم فردا برابر استقلال از پیش باخته نیست. ضمن این که استقلال با وجود این که در صدر جدول لیگ است برای قهرمانی در جام حذفی هم تلاش می‌کند، چرا که مسیر کسب سهمیه در جام حذفی خیلی راحت‌تر از لیگ است. حتی در لیگ هم از الان نمی‌توان استقلال را قهرمان دانست. آنها بازی‌های سختی تا پایان فصل دارند.

 

نحوه مدیریت ابومسلم از عجایب فوتبال جهان است!

 

عزیزی در پاسخ به این سوال که دیگر حتی به ابومسلم مشاوره‌ هم نمی دهید؟ گفت: خیر. من به دلیل مشکلاتی که وجود داشت جدا شدم اما فوتبال مشهد همین است. متاسفانه با این همه سابقه و قدمتی که در فوتبال ایران دارد و همچنین دومین کلانشهر ایران است و شاید از نظر صنعتی شهر اول کشور باشد به زور در لیگ دسته اول یک تیم دارد و خیلی وقت است که در لیگ برتر حضور ندارد. اصلا فوتبال مشهد حرفی برای گفتن ندارد و این به مدیریت آقایانی بر می‌گردد که فوتبال مشهد را می‌گردانند.

 

وی افزود: این یکی از عجایب فوتبال جهان است که باشگاه ابومسلم الان سندش به نام فردی به اسم عباسی است، شخصی که بر آن مدیریت می‌کند وفایی است و شخصی که هزینه‌هایش را می‌دهد پهلوان از یک شرکت است. به نظر شما این عجیب نیست؟ تازه جالب این جاست که این افراد همیشه علیه هم صحبت می‌کنند. من پارسال هم دوست نداشتم به فوتبال مشهد برگردم، اما وقتی حشمت مهاجرانی با من صحبت کرد در رو در بایستی گیر کردم و آمدم، اما افرادی که دور و بر ابومسلم هستند به فکر منافع خودشانند نه فوتبال این تیم.

 

بعضی از مدیران فقط می‌خواهند باشند

 

خداداد عزیزی با اشاره به شرایط خود برای کار کردن در یک تیم گفت: من با هر تیمی که کار کنم باید اول از شرایط مالی‌اش مطمئن شوم و بدانم که بازیکنانم پولشان را می‌گیرند. شاید دلیل این که خیلی‌ها علاقه ندارند با من کار کنند همین است. ما در اوایل فصل واقعا در شرایط مالی بدی بودیم و حتی لباس گرم نداشتیم که به بازیکنانمان بدهیم. مگر می‌شود در تبریز با آن سرما با لباس آستین کوتاه بازی کرد؟

 

وی افزود: متاسفانه باشگاه‌های ما فقط بازیکن می‌گیرند و برای آنها فرقی نمی‌کند که پولش را داشته باشند یا نه؟ یا اصلا پولی هست که به بازیکنان بدهند یا نه؟ بعضی از مدیران فقط می‌خواهند در این چرخه باشند. مهم نیست بازیکنی که از آن سر دنیا فقط برای تامین معاش و درآوردن خرج زندگی خانواده‌اش به فوتبال ایران آمده پول می‌گیرد یا نه.

 

چرا باشگاه‌های بدهکار را جریمه نمی‌کنید؟

 

عزیزی با انتقاد شدید از حسن زاده به ایسنا گفت: این چه فوتبالی است که به محض این که بازیکن یا مربی حرکتی انجام می‌دهند جریمه یا محروم می‌شوند، اما باشگاه‌های بدهکار به کارشان ادامه می‌دهند. واقعا این یک سوال بزرگ برای من است. آقای حسن زاده! تا به حال شده به خاطر بدهکاری باشگاه‌ها از آنها امتیاز کسر کنید؟ خودشان چند وقت پیش گفته بودند فقط نفت تهران و سپاهان بدهی ندارد. در غیر این صورت همه باشگاه‌های ایران بدهکارند. نمونه‌اش پرسپولیس و استقلال. کمیته‌ انضباطی باید به این باشگاه‌ها تذکر دهد و اگر بدهی خود را پرداخت نکردند برایشان محرومیت و جریمه در نظر بگیرد، حالا می‌خواهد پرسپولیس باشد یا استقلال.

 

بازیکن سابق تیم ملی در ادامه گفت: من از سازمان لیگ هم ایراد می گیرم. در همه جای جهان وقتی بازیکن با یک تیم قرارداد می‌بندد تاریخ پرداخت پول به بازیکن مشخص است، اما در قراردادهای ما اصلا تاریخی وجود ندارد. این یعنی برای کسی مهم نیست که پول بازیکن را می‌دهند یا نه. آیا اصلا مدیران برای پرداخت هزینه‌های خود برنامه‌ای دارند؟ برای من جالب است تیم اول لیگ یعنی استقلال هم می‌گوید پول ندارد. پس چطور در ابتدای فصل بازیکن گرفته‌اند؟ اصلا برآورد کرده‌اند که هزینه‌ها و درآمدهایشان چقدر است؟ مدیران باشگاه‌های ما اصلا نمی‌دانند آورده باشگاه چیست و همین طور دوست دارند بازیکن جدید بگیرند. ناگهان می‌بینند جمع پولی که باید به بازیکنان بدهند 15 میلیارد است، اما درآمدهای باشگاه‌شان سه میلیارد هم نیست. فقط می‌خواهیم باشیم و بگوییم فلان بازیکن را آوردیم و فلان بمب و نارنجک را ترکاندیم! همین ابومسلم الان به بازیکنان و خود من بدهکار است. سوال من از کمیته‌ انضباطی این است که وقتی باشگاهی با بازیکن قبلی تسویه حساب نکرده چطور اجازه می‌دهید دوباره بازیکن جدید بگیرد.

 

با یک تلفن ابومسلم را از تعلیق درآوردند!

 

خداداد عزیزی در ادامه گفت و گویش با ایسنا، با بیان این که رابطه در فوتبال ایران حرف اول را می‌زند، گفت: تا به حال ابومسلم را 10 بار تعلیق کرده‌اند، اما هر بار با یک تلفن باشگاه را از تعلیق در آورده‌اند. تازه این شرایط ابومسلم است که هیچ رابطه خاصی در این فوتبال ندارد. باشگاه‌های بزرگ‌تر که دیگر هیچ. همه فوتبال ما شده تلفن و رابطه. آخر کجای این فوتبال قشنگ است؟ گردانندگان فوتبال همیشه در حال بده و بستان هستند. افراد با تلفن می‌آیند و با تلفن هم می‌روند. مربی نوجوانانمان که ناموفق بوده را یک رده بالاتر به تیم ملی جوانان می‌بریم.

 

رویانیان در این فوتبال معجزه می‌کند

 

عزیزی با بیان این که در این شرایط کاری که رویانیان در فوتبال می‌کند معجزه است، گفت: در این فوتبال که هیچ حساب و کتابی ندارد، رویانیان خوب کار کرده است. چنین مدیرانی به درد فوتبال ما می‌خورند. یک مدیر کمترین چیزی که با خود به باشگاه می‌آورد پول است. حالا اگر آن مدیر به مسایل فنی هم آشنایی نداشت می‌تواند با مشاوره گرفتن از بقیه این موضوع را حل کند.

 

وی در ادامه گفت: الحمدالله از نظر مالی نیازی ندارم و آنقدر شناخته شده هستم که احتیاج نداشته باشم با حضور در این فوتبال خود را مشهور کنم. دوست ندارم در این شرایط کار کنم. مدیرانی که پول ندارند از جان این فوتبال چه می‌خواهند؟ هزینه‌های فوتبال سرسام آور است و باید هزینه کنند. شرایط ابومسلم در این فصل واقعا بد بود. من دو، سه بار از مدیران تیم خواهش کردم به خوابگاه‌های بازیکنان سر بزنند و شرایط آنها را بهتر کنند، اما اقدامی نشد و من هم جدا شدم. تازه از ابومسلمی جدا شدم که دوستش دارم، اما در حال حاضر خیلی‌ها با این شرایط در ابومسلم کار می‌کنند و اصلا هم برایشان مهم نیست که به بازیکنان پول می‌دهند یا نه. این خیلی بد است که بازیکن تیم به سرمربی تیم بگوید به من پول قرض دهید!

 

مگر کی‌روش از کره مریخ آمده که برای ما تعیین تکلیف کند؟

 

سرمربی سابق تیم‌های ابومسلم و پیام مشهد درباره انتقادهایی که از سرمربی تیم ملی مطرح می‌شود، گفت: این که کی‌روش و دستیارانش لیگ را زیر نظر نمی‌گیرد و هر کار که می‌خواهد انجام دهد به اشتباهی که خودمان ‌کرده‌ایم بر می‌گردد. زمانی که او را برای تیم ملی انتخاب کردیم کار درستی انجام دادیم، اما دادن این همه اختیارات به او اشتباه بود. او برای لیگ ، جام حذفی و همه چیز تصمیم گیری کرد و حتی اگر بشود آبدارچی فدراسیون هم را خودش انتخاب می‌کند! اما این طور نیست. این فوتبال پیشکسوت دارد و بی‌در و پیکر نیست. کی‌روش هم که از کره مریخ نیامده است که برای ما تعیین تکلیف کند. همه کارشناسان هم گفتند که تعطیلی‌های مکرر لیگ به تیم ملی ضربه زد. کجای دنیا لیگ را به خاطر تیم ملی این قدر تعطیل می‌کنند؟ خود کی‌روش در انگلیس بوده و این مسایل را می‌داند. بازیکنان آماده از دل یک لیگ خوب بیرون می‌آیند.

 

مثل مارادونا و مسی دیگر بازیکن نمی‌آید

 

عزیزی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر می‌خواست در مراسم شب گذشته فیفا یک بازیکن را به عنوان مرد سال جهان انتخاب کند به چه کسی رای می‌داد؟ گفت: شک نکنید که به مسی رای می‌دادم. در فوتبال دنیا دو بازیکن هستند که دیگر مادر مثل آنها نمی‌زاید. اولی مارادونا و دومی هم مسی است. البته رونالدو هم طرفداران خودش را دارد و من در حد این نیستم که درباره او صحبت کنم، اما مسی واقعا چیز دیگری است. وقتی شب گذشته به من اس ام اس دادند که مسی انتخاب شده خیلی خوشحال شدم. از نظر من در فوتبال مسی چیزهایی هست و کارهایی می‌کند که هر فوتبالیستی نمی‌تواند انجام دهد.

 

وی افزود: این که مسی به راحتی پشت 18 قدم حریف بازی می‌کند و در آن شلوغی چند بازیکن را جا می‌گذارد و توپ را گل می‌کند کار هر کسی نیست، اما رونالدو سر خط بازی می‌کند و در آنجا پوشش کمتری وجود دارد و حداکثر یکی، دو بازیکن جلوی او حضور دارند. وقتی از وسط زمین شروع به حرکت می‌کنید کار بسیار سختی است. همچنین قدرت سازندگی مسی خیلی بالاست. شکل ضربه زدن او به توپ هم خاص است. باید بگویم با وجود این که این که مارادونا را عجیب وغریب دوست دارم، اما از نظر فنی مسی از او خیلی بالاتر است. با این تفاوت که مسی قدرت رهبری مارادونا را ندارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9114
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه