میهن صنعت:

رانندگانی که نقره‌داغ می‌شوند/ جریمه‌های 1200 دلاری در ازبکستان

میهن صنعت: با توجه به تولید بالای خودرو در ازبکستان و همچنین وجود تخلفات رانندگی به علت وجود ترافیک در جاده‌ها، دولت این کشور نرخ قابل‌ملاحظه‌ای برای جرائم و تخلفات رانندگی در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از فارس، ازبکستان یکی از تولیدکنندگان خودرو در جهان است که نیاز مردم این کشور به خودروهای داخلی رو به افزایش است به طوری که بر اساس آمار رسمی، اگر در سال 2000 در ازبکستان برای هر 100 خانواده به طور میانگین 20 دستگاه خودرو وجود داشته  امروزه این شاخص به طور چشمگیری افزایش یافته است.

هم‌اکنون بیش از 11 درصد خانواد‌ه‌ها در ازبکستان بیش از 2 دستگاه خودرو دارند و چنانچه این آمار رسمی را در نظر بگیریم، ترافیک در جاده‌های این کشور مانند سایر کشورها هر روز سنگین‌تر می‌شود.

به طور طبیعی این امر موجب تخطی از قوانین رانندگی و راهنمایی می‌شود و در نتیجه تخلفات عمدی و غیرعمدی، تصادف‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

وزارت کشور ازبکستان برای کاهش موارد فوق و تنظیم حرکت وسایل نقلیه در جاده‌ها، با رانندگان متخلف طبق قانون برخورد می‌کند که براساس قوانین رانندگی و راهنمایی این کشور برای رانندگان متخلف جرائم سنگین مالی در نظر گرفته شده است.

قبل از پرداختن به مسأله رانندگی با وسایل نقلیه و نرخ جریمه‌های رانندگی در ازبکستان باید قدری در مورد نحوه برخورداری از مجوز رانندگی در این کشور سخن گفت. 

بیشتر جوانان ازبک زمانی که به سن قانونی می‌رسند، تمایل به دریافت گواهینامه دارند که با آن، فرد می‌تواند با وسایل نقلیه دارای موتور مانند موتورسیکلت، اتومبیل، کامیون و اتوبوس رانندگی کند.

در ازبکستان گواهی‌نامه‌های رانندگی پایه «A، B، C، D و E» وجود دارد که پایه A برای موتورسیکلت، پایه B برای خودروهایی با وزن کمتر از 3 هزار و 500 کیلوگرم و دارای حداکثر 9 سرنشین با راننده، پایه C برای کامیون‌های دارای وزن بیش از 3 هزار و 500 کیلوگرم، پایه D برای اتوبوس‌های دارای بیش از 9 سرنشین با راننده و همچنین پایه E برای وسایط نقلیه «یدک‌کش» در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان ازبکستان به آموزشگاه‌های رانندگی برای دریافت گواهینامه پایه B مراجعه می‌کنند و شهروندان دارای 18 سال تمام پس از ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی به دوره‌های آموزش نظری و عملی معرفی خواهند شد.

طول دوره آموزش رانندگی برای پایه B مدت 3 ماه و برای پایه‌های دیگر 6 ماه در نظر گرفته شده و در پایان این مدت و پس از آزمون نهایی توسط کارمندان سازمان‌های رانندگی و راهنمایی، گواهینامه‌ رانندگی صادر خواهد شد.

در ضمن، اتباع خارجی مقیم ازبکستان نیز می‌توانند به آموزشگاه‌های رانندگی این کشور مراجعه کرده و گواهی‌نامه‌ رانندگی دریافت کنند اما آنها در هنگام دریافت گواهی‌نامه‌ رانندگی و برای دادن امتحان نهایی نسبت به شهروندان ازبک، عوارض بیشتری پرداخت می‌کنند.

به عبارتی اگر شهروندان ازبک عوارض 10 دلاری پرداخت کنند، نرخ عوارض اتباع خارجی معادل یکصد دلار است. 

براساس متمم‌های اضافه شده به قانون رانندگی و راهنمایی ازبکستان از تاریخ 26 آوریل سال 2011، نرخ جریمه‌های‌ تخلفات رانندگی در این کشور از هشت دلار تا یک هزار و 235 دلار محاسبه شده که البته در اکثر اوقات رانندگان در این کشور تلاش می‌کنند تا قوانین را رعایت کنند.

نرخ جریمه‌های کنونی نسبت به گذشته به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

طبق جدول جرایم رانندگی و راهنمایی ازبکستان، هم‌اکنون پایین‌ترین جریمه برای رانندگان متخلف عدم رعایت قوانین استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده در حین رانندگی با وسایل نقلیه است که جریمه آن هشت دلار می‌باشد.

جریمه عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی نیز 85 دلار تعیین شده که اگر راننده در مدت یک سال دوباره این تخلف را مرتکب شود، نرخ آن تا 205 دلار افزایش خواهد یافت.

عدم رعایت مقررات حمل بار نیز موجب پرداخت 205 دلار جریمه خواهد شد ضمن آنکه جریمه عدم رعایت حق تقدم عبور نیز 20 دلار محاسبه شده است.

رانندگی پس از مصرف مشروبات الکلی و داروهای روانگردان و افیونی معادل 617 دلار جریمه خواهد شد.

جریمه استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل‌تشخیص نباشد نیز 41 دلار است که در صورت تکرار آن در مدت یک سال، جریمه تا 82 دلار افزایش خواهد یافت.

نرخ جریمه استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی 82 دلار بوده که تکرار دوباره این تخلف در مدت یک سال منجر به پرداخت 123 دلار جریمه خواهد شد.

جریمه تجاوز از سرعت مجاز تا 20 کیلومتر در ساعت، 41 دلار، بیش از 20 تا 40 کیلومتر در ساعت، 205 دلار و تجاوز از سرعت مجاز بیش از 40 کیلومتر در ساعت، 412 دلار است.

نرخ جریمه توقف در محل ایستادن ممنوع و یا مکان‌های توقف مطلقا ممنوع در مدت یک سال نخستین بار 123 دلار، دومین بار 205 دلار، سومین بار 411 دلار و موارد بیشتر 617 دلار جریمه را در پی خواهد داشت.

نرخ جریمه حرکت در جهت مخالف مسیر نیز نخستین بار 411 دلار و در صورت تکرار در مدت یک سال، جریمه آن معادل 822 دلار است.

استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره‌کننده، چراغ‌های الوان، اضافه داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلوی وسیله نقلیه نیز موجب پرداخت 41 دلار جریمه توسط راننده متخلف خواهد شد.

سنگین‌ترین جریمه در ازبکستان ترک محل وقوع تصادف است که جریمه آن یک هزار و 235 دلار تعیین شده است.

در ضمن، از اول ماه سپتامبر سال 2014 (10 شهریور سال 1393) حداقل حقوق ماهیانه کارمندان دولتی ازبکستان 12 درصد افزایش خواهد یافت که در پی آن خود‌به‌خود نرخ جریمه‌های تخلفات رانندگی و راهنمایی نیز 12 درصد افزایش می‌یابند. 

چنانچه هم‌اکنون حداقل حقوق ماهیانه کارمندان دولتی ازبکستان 97 هزار صوم (واحد پول ازبکستان) است، از اول ماه سپتامبر سال جاری 107 هزار صوم خواهد بود و این در حالی است که فعلا یک دلار برابر با 2336 صوم ازبکستان است.

با این وجود به عقیده کارشناسان، نرخ بالای جریمه‌ها به کاهش تخلفات رانندگی کمک خواهد کرد.

امروزه کارمندان نهادهای وابسته به سازمان راهنمایی و رانندگی ازبکستان به منظور آشنایی رانندگان این کشور با قوانین رانندگی و راهنمایی و جلوگیری از تخلفات، اقدامات قابل‌ملاحظه‌ای را انجام می‌دهند.

علاوه براین، روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی و 2 شبکه تلویزیونی این کشور برنامه‌هایی را در ارتباط با رانندگی و راهنمایی با عناوین «در جاده‌های پایتخت» و «اتوپاترول» پخش و در آنها صحنه‌های مختلف رانندگی را نمایش می‌دهند که برای آموزش و آشنایی شهروند در زمینه رانندگی مفید است

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55440
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه