میهن صنعت :

راه‌اندازی شاخص بورس کالا در آینده/ محدودیت عرضه کالاهای مشمول دریافت ارز مرجع

میهن صنعت : مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه راه اندازی شاخص بورس کالا فعلا امکانپذیر نیست و در آینده اجرایی خواهد شد، گفت: کالاهای کشاورزی مشمول دریافت ارز مرجع قابل عرضه در بورس کالا نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسین پناهیان در گفتگو با مهر در مورد طراحی شاخص بورس کالا گفت: در بورس‌های سایر کشورها، شاخص بورس به این صورت که در کشور ما وجود دارد، نیست. در دنیا یکسری کالاهای بر روی یکسری کالاهای همگن قرارداد آتی منتشر می شود که در این صورت امکان استخراج شاخص وجود دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به مطالعات در دست انجام برای تعریف شاخص چند بخش و کالای خاص اظهارداشت: به طور خاص در ارتباط با قراردادهای آتی سکه کارهایی صورت گرفته است، اما چون پایه و مبنای علمی برای آن وجود ندارد و این الزام وجود دارد که کالاهای همگن در یک سبد قرار گیند، به دلیل اینکه قرار داد واحد است، فعلا اجرای این کار عملیاتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما در آینده امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد، هم اکنون در حال مطالعه، بررسی و انجام کارهای علمی آن هستیم و اگر به نتیجه مثبتی برسیم انجام خواهیم داد.

پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برنامه های رینگ کشاورزی گفت: یکی از اقدامات اساسی در ارتباط با رینگ کشاورزی و بخش کشاورزی در بورس کالا، پیگیری راه اندازی آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه از طریق این آئین نامه اجرایی، یکسری از بحث های تضمینی امکان استفاده و بهره برداری راحت تری را خواهند داشت، تصریح کرد: در حال حاضر یکسری مقررات و زیرساخت هایی وجود دارد، اما مدتی است که با تعامل و همکاری با وزارت جهادکشاورزی بندبند آئین نامه مذکور را بررسی می نیم تا بتوانیم بحث رینگ کشاورزی را نسبت به دوره های قبل از فعالیت بیشتری برخوردار کنیم اما به هر حال از نظر زیرساخت پتانسیل لازم وجود دارد.

وی بر اینکه بورس کالا و رینگ کشاورزی هیچ محدودیتی برای ورود کالای کشاورزی ندارد، عنوان کرد: تنها در عرضه کالاهایی که مشمول قیمت گذاری هستند، مشکلاتی وجود دارد، زیرا کالایی که در بورس عرضه می شود، طبیعتا نمی تواند مشمول قیمت گذاری باشد. 

پناهیان گفت: این کالاها مشمول دریافت ارز مرجع بودند و ارز مرجع به آنها تعلق می گیرد، با ارز مرجع نمی توانیم کالای ثابتی را بورس عرضه کنیم، زیرا بورس محل تعادل و پیدا کردن قیمت از نظر مقدار، میزان و عرضه است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18522
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه