روزهای خوب بورس فرا می رسد

ميهن صنعت:شرکت ملی مس یکی از پرفراز و نشیب ترین دوران مدیریتی خود را در دو سه سال اخیر تجربه کرد از جنجال پیرامون رسیدن به مدیریت آن گرفته تا عملکردهایی که بعضا باعث سقوط این شرکت در میان شرکت های رقابت پذیر شد.


به گزارش ميهن صنعت به نقل از دنیای صنعت، شرکت ملی مس که از آن به عنوان بانک صنایع نام برده می شود گردش مالی سالانه 1000میلیاردی دارد و از این رو همواره مدیریت آن یکی از پرحاشیه ترین ها بوده است. اردشیر سعد محمدی در حالی به شرکت ملی مس آمد که تغییرات قبل از وی در راس شرکت ملی مس کم نبود. با این حال اردشیر سعد محمدی در حالی بیشترین دوران مدیریت خود را در این شرکت در دولت های نهم و دهم تجربه کرد که این روز ها خبر از جابه جایی وی با کسی به گوش می رسد که عملکردش در صنعت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قابل قبول بوده است.
مدیریت سعدمحمدی از آنجا زیر ذره بین رسانه ها رفت که نشریه اقتصادی MEED که تحولات اقتصادی خاورمیانه را بازتاب می دهد در یکی از شماره‌های خود گزارشی از پیش بینی رتبه بندی شرکتهای فعال خاورمیانه در سال 2012 میلادی بر اساس برآورد و پیش بینی حجم بازار و درآمد شرکتها ، منتشر ساخت.
اما یکی از بزرگترین شرکت های ایرانی که در فهرست این نشریه معتبر بین المللی جا خوش کرده بود، شرکت ملی صنایع مس ایران بود. این شرکت در سال 2011 رتبه 26 را در میان 100 شرکت برتر خاورمیانه احراز کرده بود که در گزارش این نشریه برای سال 2012 با 9 پله سقوط به رتبه 35 تنزل یافت. این کاهش 9 پله ای رنکینگ این بنگاه در خاورمیانه در شرایطی است که مسوولان این شرکت از بهبود وضعیت این شرکت خبرداده بودند.
شرکت ملی صنایع مس ایران از وضعیت مالی بسیار مناسبی برخوردار است و حتی به بانک صنایع نیز مشهور است.

مس
داشتن نگاه باشگاه داری در نظر مدیران این شرکت و توجه به مسائل کم اهمیت در فضای اقتصاد کنونی ایران، آن ها را از پرداختن به اکتساب بهره وری بالا برای رقابت پذیری جهانی باز داشته است.
از حاشیه های اخیر این شرکت نیز می توان به جنجال این شرکت با تولیدکنندگان مولیبدن اشاره کرد که اختلاف نظر های قیمتی باعث کشیده شدن موضوع به وزارت صنعت و حکمیت نمایندگان وزیر برای حل موضوع شد و در نهایت سعدمحمدی کوتاه آمد.
این گونه حاشیه ها و عملکردها در شرکت ملی مس، سهام این شرکت را در بورس هم تحت تاثیر قرار داد، به گونه ای که بر اساس آمار شرکت بورس، قیمت سهام این غول معدنی از 1600 تومان در اردیبهشت سال گذشته به کمتر از 400 تومان رسیده است به عبارت دیگر قیمت سهام این شرکت در سال های اخیردر اثر عملکرد مدیریت این شرکت به کمتر از یک چهارم رسیده است. این در حالی است که روند افزایش قیمت سهام، قبل از مدیریت این شرکت به چشم می خورد.
اینک پس از این همه ناکامی در دستیابی به اهداف شرکت ملی مس ایران مسوولان و هیات مدیره این شرکت مهم معدنی در پی آن هستند تا با تغییر سعدمحمدی و جایگزین کردن نعمت الله پوستین دوز که عملکرد موفقی در یکی از پرچالش ترین حوزه های اقتصادی داشته استنوار ناکامی های مس را قطع و این شرکت مهم را در ریل موفقیت قرار دهند،موفقیتی که دامنه آن بیش از همه صاحبان سهام آن را خوشحال خواهد کرد.
هنوز زمانی از یکسالگی ادغام وزارتخانه های صنعت و معدن و بازرگانی و تشکیل وزارتخانه جدید صنعت،معدن و تجارت نمی گذرد که مسوولان آن در پی رفع کاستی ها برامده و تلاش دارند تا با بهره مندی از مدیران کارآزموده و دارای کارنامه،در سال حمایت از تولید ملی،کارو سرمایه ایرانی،گامی در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی بردارند.این اتفاق مهم از ایدرو آغاز شد و امید می رود تا شرکت ملی مس پایان آن نباشد و همچنان مسوولان وزارتخانه تلاش کنند تا به نمایندگی از مردم،مدیران شایسته تر را گزینش نمایند،حتی اگر به پایان این دولت یک روز مانده باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2738
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه