میهن صنعت :

سخت‌ترین هفته بورس تهران/ صعود و سقوط شاخص بورس از سه قله

میهن صنعت : بورس تهران درحالی هفته گذشته را به پایان رساند که صعود شاخص به دو قله‌ جدید و سپس سقوط ناگهانی آن از سه قله، هفته‌ عجیب و دشواری را برای تالار شیشه‌ای رقم زد؛ به طوری که موجب نگرانی سهامداران و تشکیل صف‌های فروش در تمامی شرکت‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بورس تهران در حالی اولین هفته شهریور را با افت یک درصدی شاخص به پایان برد که در این هفته تالار شیشه‌ای شاهد فراز و فرودهای زیادی بود به طوری که دماسنج بازار سرمایه در یک روز از قله‌های 60 و 61 هزار واحدی گذشت و در روز دیگر از کانال 60 هزار واحدی به58 هزار واحدی پرتاب شد.

 

به این ترتیب در ابتدای هفته گذشته نحوه پرتاب شاخص به کانال 61 هزار واحدی خیره‌کننده بود اما این روند مثبت طولی نکشید و در سه روز پایانی هفته صف‌های عظیم فروش بر پاشد و دماسنج بازار سرمایه تا کانال 58 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.

 

رشد بی‌نظیر بازار سرمایه و عبور شاخص از مرز 61 هزار واحد به بهانه بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس پس از سه ماه توقف بود و تغییر ناگهانی روند بازار سرمایه نیز در پایان هفته به دلیل ایجاد مسائل جدید بین‌المللی و التهاب منطقه و در نتیجه افزایش ریسک بازار بود که موجب نگرانی سهامداران و بازگشت شاخص به کانال 58 هزار واحدی شد.

 

این وضعیت و ثبت بزرگ‌ترین سقوط تاریخی بازار سرمایه در یک روز، منجر به افت یک درصدی شاخص بورس تهران در هفته گذشته شد؛ به طوری که دماسنج بازار سرمایه در هفته اول شهریور از 59 هزار و 281 واحد به 58 هزار و 727 واحد رسید و افتی معادل 554 واحد را تجربه کرد.

 

با این اتفاق بازدهی بازار سرمایه از 55.8 درصد در هفته گذشته به 54.4 درصد در هفته جاری رسید و ادامه این روند منفی مسئولان فرابورس را از عرضه اولیه پتروشیمی جم که قرار بود در هفته آینده انجام شود را منصرف کرد.

 

به این ترتیب فضای جدید سیاسی بازارهای سهام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و موجب افزایش شدید قیمت دلار و نفت شد؛ بر این اساس می‌توان گفت که افت شدید بورس تهران نیز در روزهای گذشته به دلیل مسائل اقتصادی و شرکتی نبوده و بازار سرمایه را تحت تاثیر جو روانی قرار داده است که آرامش آن در گرو ایجاد آرامش در منطقه خواهد بود.

 

این اتفاقات موجب شد تا بورس تهران طی دو روز گذشته با عقب‌نشینی کامل خریداران به خصوص حقیقی‌ها مواجه شود به طوری که با استمرار روند صعودی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون سهامدارانی که بازدهی مورد نظر خود را شناسایی کرده بودند ترجیح دادند که از ریسک‌های جدید فاصله گرفته و به نقد کردن سهام خود اقدام کنند و موقتا از بازار بورس خارج شوند.

 

بر این اساس در بازار اولین هفته شهریور ماه ارزش و حجم معاملات با رشد 18 و 9 درصدی مواجه شد و چهار میلیون و 254 هزار سهم به ارزش 19 هزار و 722 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین دفعات معاملات 5 درصد کاهش یافت و تعداد خریداران میز با افت 0.4 درصدی مواجه شد و به 115 هزار و 42 نفر رسید.

 

طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته معاملات اوراق مشارکت با افت 47 درصدی مواجه شد و هیچ معامله ای روی اختیار فروش تبعی و قرارداد آتی سهم انجام نشد.

 

از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته علاوه بر فراز و فرود شاخص و بازگشایی پالایشگاه بندرعباس با رشد 90 درصدی قیمت، می‌توان به سه عرضه عمده در بورس تهران اشاره کرد؛ به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته سهام شرکت‌های زامیاد، لیزینگ رایان سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا به صورت عمده عرضه شد که ادامه رقابت برای هر سه عرضه به روز شنبه موکول شد.

 

به گزارش ایسنا بر این اساس در بازار روز چهارشنبه 120 میلیون سهم، زامیاد به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 1490 ریال، تعداد 60 میلیون سهم از سهام شرکت لیزینگ رایان سایپا به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 1870 ریال و 366 میلیون سهم سرمایه گذاری سایپا به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 1520 ریال عرضه شد که ادامه رقابت برای هر عرضه به جلسه معاملاتی بعدی موکول شد.

 

به گفته ی کارشناسان در کنار اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه که موجب ایجاد جو روانی در بورس تهران شد، تغییر مدیران میانی در سازمان های تامین اجتماعی، ایمیدرو و صندوق‌ بازنشستگی نیز بازار را در حالت ابهام نگه داشت؛ علاوه بر این بازار سرمایه بعد از روند صعودی بی سابقه خود به استراحت فرو رفته و در انتظار گزارشات شش ماهه شرکت‌ها قرار گرفته است تا با تحلیل نسبت به خریداری مجدد سهم اقدام کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24140
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه