میهن صنعت :

صادرات 430 میلیون دلاری صنعت سیمان/رویکرد جدید سیمانی‌ها به بازار آفریقا

میهن صنعت : تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که ارزش صادرات صنعت سیمان ایران در چهار ماهه نخست سال جاری از مرز 430 میلیون دلار گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در چهار ماهه نخست 1392 صادرات صنعت سیمان ایران شامل کلینکر، سیمان سفید، سیمان پورتلند، سیمان آلومینو، سیمان کوره بلند، سیمان پوزولانی و سیمان هیدرولیک به حدود شش میلیون تن به ارزش تقریبی 430 میلیون دلار رسید.

در این بین سیمان پورتلند با 4.5 میلیون تن به ارزش حدود 350 میلیون دلار بیشترین سهم را از ارزش صادرات سیمان کشور در این مدت به خود اختصاص داد. سیمان پورتلند در چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی 17.6 درصد و از نظر ارزشی 3.54 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داد. صادرات سیمان پورتلند از نظر وزنی 24.63 و از نظر ارزشی 18.38 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل با رشد مواجه شده است.

سیمان در چهار ماهه امسال پنجمین کالای عمده صادراتی کشور بود. 67 درصد از کل سیمان پورتلند صادراتی ایران معادل سه میلیون تن به ارزش 235 میلیون دلار در این مدت به بازار عراق ارسال شد. افغانستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و تاجیکستان نیز از دیگر بازارهای بزرگ صادراتی صنعت سیمان ایران در این مدت بودند. همچنین آمار گمرک حاکی از رویکرد جدید صنعت سیمان ایران به سمت صادرات به بازارهای آفریقایی نظیر غنا، تانزانیا، کنیا و توگو است. با این وجود به نظر می‌رسد در صورت همکاری شرکت‌های کشتیرانی با صنعت سیمان ایران سهم آفریقا در صادرات سیمان ایران بسیار قابل افزایش خواهد بود.

ایران در حال حاضر از نظر میزان تولید سیمان چهارمین کشور دنیا بعد از چین، هند و آمریکا محسوب می‌شود. در همین حال مرتضی لطفی، مدیرعامل بزرگترین هولدینگ تولید سیمان در کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این پیش‌بینی که صادرات سیمان کشور تا پایان سال جاری با رشد 60 درصدی به 20 میلیون تن خواهد رسید، گفته که افزایش سه تا 10 دلاری قیمت هر تن صادرات سیمان باعث بهبود عملکرد صادراتی و مالی تولیدکنندگان سیمان شده است.

رشد تولید و صادرات صنعت سیمان ایران در سال جاری در حالی همچنان ادامه دارد که این روزها ارزش سهام شرکت‌های سیمانی نیز در بورس روندی صعودی را تجربه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال از یک سو با ابلاغ بودجه‌های عمرانی دولت و از سوی دیگر رونق گیری ساخت و سازها و اجرای پروژه‌های عمرانی مصرف سیمان در کشور با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شود که در نتیجه این وضعیت باعث رشد سهام شرکت‌های سیمانی نیز خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23724
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه