میهن صنعت :

فالگیری و رمالی شرعا درست نیست

میهن صنعت : مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن با بیان این‌که «افرادی که به سراغ فال‌بینی و رمالی می‌روند، غالبا افرادی بی‌منطق هستند» گفت: این افراد از لحاظ مبانی عقلی ضعیف هستند و به دلیل این‌که اطلاعات کاملی از دین ندارند متاسفان

به گزارش میهن صنعت مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن با بیان این‌که «افرادی که به سراغ فال‌بینی و رمالی می‌روند، غالبا افرادی بی‌منطق هستند» گفت: این افراد از لحاظ مبانی عقلی ضعیف هستند و به دلیل این‌که اطلاعات کاملی از دین ندارند متاسفانه به کارهایی متوسل می‌شوند که از نظر شرعی و عقلی هیچ توجیهی ندارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که « فال‌گیری نسخه بدلی و جعلی دعا است» اظهار کرد: قرآن و اهل بیت(ع) ما را به دعا دعوت کرده‌اند. در قرآن کریم خداوند به صراحت می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم» و یا امام رضا (ع) می‌فرماید: « از سلاح انبیاء استفاده کنید و وقتی می‌پرسند سلاح انبیاء چیست؟ می‌فرماید: دعا».

 

وی ادامه داد: انسان‌های آگاه و فهیم، انبیاء و امامان را الگو و ملاک خود قرارمی‌دهند. به دلیل این که ملاک‌های حقیقی و سرچشمه تمام دعاها امامان هستند و آنها هیچ‌گاه مردم را به فال‌گیری و رمالی توصیه نکرده‌اند.

 

 

این استاد معارف اسلامی با اشاره به فتوای مراجع و نظر شرعی آن‌ها تصریح کرد: از نظر مراجع این کار نهی شده است و شرعا درست نیست، به دلیل این‌که این علوم، علوم ممنوعه است.

 

سراج در ادامه با اشاره به این‌که «چرا این علوم نهی شده است و هیچ‌ یک از آن‌ها از این علم برخوردار نیستند و اگر بعضی از آنها تسلطی دارند از علوم ممنوعه استفاده می‌کنند» گفت: سحر و جادو، ارتباط با اجنه، ارتباط با ارواح این‌ها همگی علم‌ هستند، ولی تعلیم آنها برای بندگان ممنوع است و بیشتر کسانی که تحت عنوان رمال و دعانویس هستند از دعاهای حقیقی استفاده نمی‌کنند.

 

این استاد معارف اسلامی ادامه داد: آنها به دعاهای خود رنگ و لعاب قرآنی‌ می‌دهند، در حالی که سلاح اصلی آنها طلسم و جادوست و افراد فراوانی هستند که از نظر روحی و مالی از این رمال‌ها آسیب دیده‌اند و پرونده‌های دادگاه نشان‌دهنده این امر است.

 

 

وی با بیان این‌که «علم غیب را فقط خداوند دارد» تصریح کرد: اگر گاهی بعضی از آنها چیزهایی می‌گویند که درست است به دلیل ارتباطی است که با اجنه غیر مومن دارند و ممکن است اطلاعات درست باشد، ولی با هدف آسیب رساندن به انسان مطرح می‌شود.

 

سراج در ادامه با بیان این‌که «آسیب دیدگان این موضوع بیشتر از کسانی هستند که نتیجه گرفته‌اند» تصریح کرد: ما در شرع مقدس چیزی به نام استخاره داریم و جزء سنت است، ولی مقدم نیست به خصوص در مورد ازدواج ما باید با عقل و بررسی خود به نتیجه برسیم و قبل از استخاره باید دو راه عقل و مشورت را برویم، بعد اگر نتیجه نداد می‌توانیم از استخاره کمک بگیریم.

 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن در پایان با بیان این‌که «در جامعه حال حاضر خیلی از افراد قرآن را رها و به سراغ فال حافظ می‌روند» گفت:‌ حافظ یکی از بزرگان فرهنگ و دین ما است. ولی خود حافظ می‌گوید:‌ هرچه دارم از دولت قرآن دارم. پس وقتی قرآن پیش روی ماست حق نداریم به چیزی غیر از قرآن مراجعه کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9415
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه