در شصت و یکمین برنامه مناظره مطرح شد

فروش غیرمجاز برگه‌های معاینه فنی در کشور

میهن صنعت : در برنامه مناظره این هفته ضمن انتقاد از فروش غیرمجاز برگه‌های معاینه فنی در سطح کشور، تاکید شد که محیط زیست اجازه شماره‌گذاری خودروهای غیر استاندارد را نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از فارس، در شصت و یکمین برنامه مناظره موضوع «توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده» بررسی شد و احمد رستمی معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی، همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسعود زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست، کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو، محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهور ناجا به عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشتند و به بحث و بررسی در خصوص توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده پرداختند.

در این دوره از مناظره به این پرسش پاسخ داده شد که «آیا خودروسازان داخلی به تکالیف قانونی خود درباره لزوم رعایت استاندارد یورو 4 در محصولات تولیدی خود عمل کرده‌اند؟»، «عامل اصلی تداوم آلودگی هوا با وجود بنزین‌های وارداتی مرغوب کدام است؟»؛ 1-خودروهای غیراستاندارد – 2-عدم کیفیت بنزین یا عوامل دیگر.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ذرات معلق و تاثیر آن‌ها در آلاندگی هوا اظهار داشت: مهمترین مسئله بحث ذرات معلق است که یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در آن خودروهای در حال تردد است.
وی افزود: هیچ تولیدی در حال حاضر بدون کسب استانداردهای لازم حق شماره گذاری ندارد.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: بحث آلودگی هوا وظیفه یک یا دو بخش از جامعه نیست، سوال مهم این است که آیا کلیه مسئولان ما نسبت به حل این موضوع اهتمام جدی دارند؟
وی در ادامه با بیان اینکه با توزیع گاز، 20 میلیون صرفه جویی در مصرف بنزین داشتیم گفت: تغییر سوخت از یورو 2 به یورو 4 با مشکلات بسیاری همراه است
قناتی  تاکید کرد: باید بخشی از مشکلات خودروهای فرسوده بر عهده دولت وبخشی باید بر عهده بهره بردار باشد.

ریزگردها اصلی ترین پارامتر آلایندگی در 8 کلان شهر کشور

مسعود زندی رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه با بیان اینکه امکان برگشت به عقب وجود ندارد و اگر خودرویی آلاینده باشد، سازمان محیط زیست اجازه تولید و شماره‌گذاری به آن نخواهد داد و مطمئناً متوقف خواهد شد.
وی افزود: در 8 کلان شهر کشور، اصلی ترین پارامتر آلایندگی ریزگردها هستند و خودروهای دیزلی یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش ریز گردها در هوا است.
رئیس مرکز ملی اقلیم هوای سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: معاینه فنی سطح سخت گیرانه ندارد و ما سعی در اصلاح حدود مجاز جدید داریم و علاوه بر این باید سعی شود هرچه سریعتر موتور خودروها مطابق استانداردهای یورو 4 ارتقا یابد.

یورو 4 باید در خودرو وسوخت، هم زمان ارتقا یابد

کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در خصوص استاندارد یورو 4 اظهار داشت: برای ارتقا استاندارد خودرو از یورو 2 به یورو 4 باید از مجموعه‌های بیش شماری استفاده شود.
وی در خصوص موتور TU3 گفت: موتور TU3 از سال 91 که پژو ایرانخودرو را ترک کرد در عرض 2 سال توانستیم این موتور را در چرخه تولید بیاوریم.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو افزود: خودروسازهای مطرح دنیا هر 5 سال یکبار استانداردهای خود را تغییر می‌دهند و ما هم مطمئناً علاقه‌ای به عقب ماندن از دنیا نداریم.
وزیری تاکید کرد: یورو 4 باید در سوخت و خودرو اعمال شود.  یعنی باید به صورت موازی ارتقا یابد زیرا اگر خودرو با استانداردهای یورو 4 تطابق یابد اما سوخت مناسب نباشد مجب ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود اما موضوعی که مورد توجه است آزمایش بنزین یورو 4 بود که با توجه به نتایج به دست آمده در این سوحت منگنز وجود دارد.

فروش برگه معاینه فنی در سطح کشور

محمدرضا مهماندار معاون عملیات ترافیک راهبر ناجا در خصوص توقف شماره گذاری خودروهای آلاینده گفت: 85 درصد منابع آلوده کننده هوا عوامل متحرک هستند که مهمترین آن خودرو است اما معضلات خودرو های موجود، معاینه فنی خودروهای فرسوده، حمل و نقل و سوخت باید دارای برنامه جامع‌ای باشد.
وی افزود: در مورد خودروهای موجود دو مسئله کیفیت و سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه ما سامانه فنی جامع و صحیصی نداریم که این خود باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است به عنوان مثال  می‌توان به فروش برگه معاینه فنی اشاره کرد.

خودروهای تولیدی غیر استاندارد نیستند

همایون نکونام مدیرکل بازرسی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایراندر خصوص استاندارد اظهار داشت: استاندارد الزاماتی است که باید رعایت شود تا امکان بهره وری وجود داشت باشد.
وی افزود: خودروهای تولیدی غیر استاندارد نیستند و کلیه الزامات اولیه را رعایت می‌کنند اما بحث بر سر کیفیت آن‌ها است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
نکونام در خصوص استاندارد برخی خودروهای آلاینده تصریح کرد: استاندارد‌های خودرو 52 مورد ایمنی و عملکردی است که  خودرو ها برخی موارد لازم را دارا هستند ونیاز به تکمیل موارددیگر دارند که با توجه به برنامه ریز ها صورت خواهد گرفت

سازمان محیط زیست 7 نوع خودرو را آلاینده اعلام کرد

احمد رستمی معاون فنی مهندسی راهبر ناجا در خصوص آلودگی هوا و مشکلات آن اظهار داشت: سازمان محیط زیست 7 نوع خودرو را آلاینده اعلام و خواستار توقف شماره گذاری آن ها شد.
وی افزود: اما متاسفانه از هنگامی که خودرو 206 با موتور  TU3 آلاینده اعلام شد، 1300 دستگاه از این خودرو شماره گذاری شده است که تایید لازم را ندارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=67587
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه