میهن صنعت:

قیمت شیر در استان‌ها 20 درصد ارزان‌تر از نرخ مصوب است

میهن صنعت: در حالی که دامداران در پایتخت به دنبال افزایش قیمت شیر و لبنیات هستند شرکت‌های تولیدکننده استانی می‌توانند شیر را 20 درصد ارزان‌تر از نرخ مصوب در تهران عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسلام محمدی – عامل توسعه خوشه صنعتی لبنیات اردبیل – در گفت‌وگویی اظهار کرد: در همه کشورها از جمله کشورهای پیشرفته از صنایع و تولیدات مهم و استراتژیک مانند صنایع لبنی حمایت‌های ویژه‌ای می‌شود این درحالی است که در ایران رویکرد دولت به گونه‌ای است که مسئولان فکر می‌کنند که حذف یارانه‌ها باید شامل تمامی کالا و تولیدات داخلی شود و تفکیکی بین تولیدات ضروری و غیر ضروری وجود ندارد.

 

وی افزود: حتی توزیع علوفه‌ یارانه‌ای که همچنان ادامه دارد تنها در اختیار بخش اندکی از دامداران که دارای ارتباطات گسترده هستند قرار می‌گیرد و اکثر تولیدکنندگان از این یارانه هم بی‌بهره‌اند.

 

عامل توسعه خوشه صنعتی لبنیات اردبیل ادامه داد: مکانیزم توزیع علوفه یارانه‌ای به گونه‌ای است که دامداران باید قرارداد شیر خود را که با کارخانه‌ها منعقد کنند و به اتحادیه دامداران ببرند و از این طریق علوفه خود را تحویل بگیرند که در این بروکراسی اداری هم، آن‌هایی یارانه می‌گیرند که ارتباطات گسترده‌تری دارند.

 

محمدی تاکید کرد:‌ درحالی که شرکت‌های کوچک تولید شیر و لبنیات در استان‌های مختلف از جمله اردبیل توانایی تولید این فرآورده‌های لبنی را ارزان‌تر و سالم‌تر از شرکت‌های بزرگ که یارانه دریافت می‌کنند، دارند اما به آن‌ها اجازه ورود به بازار نمی‌دهند.

 

وی گفت: شرکت‌های بزرگ لبنی علیرغم داشتن بازار خاص و مراکز عرضه گسترده در کشور در همه میادین میوه و تره‌بار غرفه‌ای مشخص دارند در حالی که این غرفه در اختیار شرکت‌های کوچک تولیدکننده استانی قرار نمی‌گیرد.

 

به گزارش ایسنا عامل توسعه خوشه صنعتی لبنیات اردبیل اظهار کرد: تولیدکنندگان استانی اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند شیر را که دامداران پایتخت و تولیدکنندگان بزرگ تقاضای افزایش قیمت آن را پس از حذف ارز مرجع دارند، 20 درصد پایین‌تر از نرخ مصوب به بازار تهران عرضه کنند در صورتی که بتوانند در رقابتی سالم و برابر امکان عرضه محصولات خود را داشته باشند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=30039
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه