میهن صنعت :

مداحان چقدر می گیرند؟

میهن صنعت : این كه برخی مداحان معروف صله‌های میلیونی دریافت می‌كنند بدین معنا نیست كه تمامی این پول به آن‌ها تعلق می‌گیرد .

به گزارش میهن صنعت خراسان نوشت این كه برخی مداحان معروف صله‌های میلیونی دریافت می‌كنند بدین معنا نیست كه تمامی این پول به آن‌ها تعلق می‌گیرد .

هر سال با فرارسیدن ماه محرم و صفر ایران و ایرانی سیاه پوش می‌شود، تكیه‌ها و هیأت‌های عزاداری در كوچه پس كوچه‌های شهرها و روستاها قد علم می‌كنند و مردم به قدر بضاعت‌شان به عزاداری سالار شهیدان و یاران باوفایش می‌نشینند. ده‌ها هزار هیأت عزاداری به پا می‌شود و ده‌ها هزار ذاكر و مداح اهل بیت ذكر مصیبت می‌گویند. ذكر مصیبت‌شان از سر عشق به اهل بیت است و بی‌هیچ چشم‌داشتی ذكر سالار شهیدان می‌گویند. با تمام این اوصاف اما چند سالی می‌شود كه كار و بار عده‌ای از مداحان به ظاهر سكه شده است و برای صله، سكه طلب می‌كنند. عده‌ای تنها با دریافت مبالغی سنگین ذكر اهل بیت می‌گویند. آسیبی كه هر چند در بین عزاداران میلیونی اباعبدا… الحسین و صدها هزار مداح و ذاكری كه بی‌هیچ چشم داشتی چراغ روضه اهل بیت را روشن نگاه می‌دارند، حساب ناشدنی است، اما می‌تواند چهره‌ای ناخوشایند از خود به جای بگذارد.
 
هیچ مداحی ابتدا مبلغی تعیین نمی‌كند

 
به سراغ یكی از پیرغلامان اهل بیت می‌روم. مغازه‌ای كوچك در یكی از خیابان‌های مركزی تهران دارد و به دور از هیاهوی زندگی روزمره مشغول رسیدگی به حساب و كتاب روزانه‌اش است. به واسطه آشنایی قبلی‌مان حاضر به صحبت می‌شود.

از اوضاع و احوال این روزهای مداحی، دل خونی دارد و می‌گوید: مداحی شغل نیست، مداحی عشق به اهل بیت(ع) است. مداح هم باید مثل همه مردم كار كند و پس از كار روزانه‌اش به عزای امام حسین(ع) رونق بدهد. می‌گوید درست است كه صله دادن برای روضه امام حسین(ع)، توصیه ائمه و بزرگان دین است، اما تعیین میزان صله كار درستی نیست و من در طول تمام این سال‌ها حتی یك بار هم با توجه به میزان صله‌ای كه شخص یا هیأت خاصی می‌دهد در آن مجلس حاضر نشده‌ام و درخواست مبلغ مشخصی نكرده‌ام. می گوید: هیچ مداحی همان ابتدای كار با صراحت مبلغی به عنوان حق‌الزحمه تعیین نمی كند ولی این ثروتمندان جامعه هستند كه با دادن پول‌های بی‌حساب و كتاب كار را خراب می‌كنند؛ حالا نمی‌دانم از سر عشق به اهل بیت(ع) است یا از سر چشم و هم چشمی. اما وقتی برای نیم ساعت مداحی كردن چك ۳ میلیون تومانی می‌كشند و در جیب مداح می‌گذارند و نامش را هم صله می‌گذارند، چگونه می‌توان از آن مداح انتظار داشت در مجلس بعدی با ۵۰هزار تومان بخواند؟
 
بارها در هیأت‌های بازار دیده‌ام مبالغ میلیونی به مداحان پرداخت می‌كنند و وقتی هم كه به آن‌ها اعتراض می‌كنیم، می‌گویند: به عشق اهل بیت(ع) می‌دهیم.
 
 
خود مردم هم مقصرند

 
از یك طرف هم خود مردم مقصرند كه به خاطر شنیدن نوحه و صدای شخص خاصی از یك سوی شهر به سوی دیگر می‌روند. اصرار مردم برای رفتن به مجلسی كه در آن مداحی خاص، مداحی می‌كند و از سوی دیگر پول‌های بی‌حساب و كتابی كه متمولان جامعه خرج می‌كنند مداحی را دچار آسیب كرده است. چرا كه قدرت نه گفتن به مال دنیا خیلی سخت است.
 
یكی از كسانی كه قرابت زیادی با برخی مداحان معروف دارد و البته نمی‌خواهد نامی از او آورده شود در این باره می‌گوید: دهه اول محرم امسال یكی از مداح‌های معروف و نامی برای ۱۰شب مداحی ۴۰میلیون تومان صله گرفت كه در مقایسه با مبلغی كه سال گذشته به او پرداخت كردند ۱۵میلیون تومان افزایش داشته است. البته این فرد فقط در سه مكان مداحی می‌كند و از دو جای دیگر هیچ مبلغی دریافت نمی‌كند. اما او معتقد است باید به جای مداحی در یك هیأت ۲۰۰ نفره در جایی بخواند كه حداقل ۲هزار نفر مخاطب داشته باشد تا تاثیر بیشتر باشد.
 
 
توزیع مبلغ دریافتی در میان نیازمندان از سوی برخی مداحان
 

او كه ارتباط نزدیكی با مداحان معروف دارد، علت اصلی پرداخت صله‌های سنگین به مداحان را در اطرافیان مداحان معروف و از طرفی افراد ثروتمندی می‌داند كه برای ساعتی مداحی این افراد حاضرند مبالغ سنگینی بپردازند.

او البته می‌گوید: از بین مداحان مشهور، هستند كسانی كه به هیچ عنوان حاضر به دریافت صله نیستند. اما بقیه مداحان صله را پس نمی‌زنند. این كه برخی مداحان معروف صله‌های میلیونی دریافت می‌كنند بدین معنا نیست كه تمامی این پول به آن‌ها تعلق می‌گیرد و خرج شخصی می‌كنند به عنوان مثال وقتی برخی از آن‌ها سفارش شعر می‌دهند و از شاعر می‌خواهند كه تنها برای آن‌ها این شعر را بسراید در آخر برای پاسداشت كار شاعر مبلغی را به عنوان هدیه به او پرداخت می‌كنند. حتی در بسیاری از موارد، مداحان مبالغ دریافتی را در همان هیأت‌ها بین افراد نیازمند توزیع می‌كنند و شاید مبلغ چشم گیری برای خودشان باقی نگذارند.

وقتی می‌گویم شنیده‌ایم مدیر برنامه‌های یكی از این مداح‌های معروف هزینه یك ساعت مداحی او را در یك هیأت پنج میلیون تومان اعلام كرده بود و گفته بود این مداح با كمتر از این مبلغ حاضر به مداحی نیست، می‌گوید: تا جایی كه من می‌دانم وی برای مداحی در یكی از هیأت‌های معروف در تهران پولی نمی‌گیرد و تابه حال چیزی درباره حاشیه‌های مالی این مداح نشنیده‌ام. اما نكته حائز اهمیت این است كه گاهی اطرافیان مداحان معروف برای بالابردن‌ شان و شخصیت مداح، مبالغ بالایی را پیشنهاد می‌دهند و برایشان می‌گیرند. در حالی كه مداح از این موضوع بی‌خبر است و در آخر با این خیال كه مبلغ پرداخت شده صله‌ای است كه مورد رضایت هیأت یا طرف مقابل است، آن را دریافت می‌كند .وقتی از وضعیت دریافتی برخی مداحان معروف می‌پرسم، می‌گوید: یكی دیگر از مداحان معروف برای سه شب مداحی پنج میلیون تومان می‌گیرد ولی تمام این قیمت‌ها بستگی به این دارد كه هیأت درخواست كننده در تهران باشد، یا شهرستان.
 
وی به یكی دیگر از مداحان اشاره می‌كند كه در دهه اول محرم در یكی از مساجد تهران مداحی می‌كند و عده زیادی هم از مناطق مختلف تهران برای شركت در مجالس او می‌آیند و می‌گوید: این مداح هیچ‌گاه مبلغی برای مداحی كردن تعیین نكرده است اما یكی از بانیان هیأت همیشه مبلغی در‌شان او و جمعیتی كه به خاطر او به مسجد می‌آیند و دیگر مراسم‌های مسجد را نیز رونق می‌بخشند، تعیین و به او پرداخت كرده است؛ به عنوان مثال یكی از این بانیان برای ۲۰ شب سخنرانی یك سخنران معروف در ایام ماه مبارك رمضان ۳۰ میلیون تومان به او پرداخت می‌كند؛ چرا كه از حضور او تعداد نمازگزاران و مستمعان چندین برابر می‌شود و حتی سهم كمك به مسجد نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌كند. البته این نكته را هم از یاد نبرید كه این سخنران سهم كمی از این مبلغ را برای خودش برمی‌دارد و بخش عمده‌ای از آن را در همان مسجد صرف امور خیر می‌كند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9218
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه