میهن صنعت:

مراودات تجاری ایران با ترکیه به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

میهن صنعت: سرکنسولگری ترکیه در ایران گفت: مسوولین دو کشور ایران و ترکیه امیدوارند با افزایش ارتباطات و همکاری‌ها با یکدیگر مراودات تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،منطقه کردستان، مهمت بلوت در دیدار با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان کردستان اظهار کرد: حجم مبادلات خارجی کشور ایران با ترکیه در سال گذشته 20 میلیارد دلار بوده است.

 

وی با بیان این‌که «دو کشور ایران و ترکیه در حال حاضربا همدیگر ارتباط و تعاملات اقتصادی دارند»، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با گسترش این ارتباطات شاهد توسعه کارهای اقتصادی و مبادلات خارجی بین دو کشور باشیم.

 

وی هم چنین با اشاره به این‌که «کنسولگری کشور ترکیه در ایران در استان ارومیه قرار دارد»، افزود: با توجه به قرار گرفتن این کنسولگری در استان آذربایجان غربی مسوولیت کارهای اقتصادی و ایجاد ارتباطات بین کشور ترکیه با استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان و آذربایجان غربی به عهده این کنسولگری است.

 

سرکنسولگری ترکیه در ایران یادآور شد: کنسولگری کشور ترکیه از سال 1923 میلادی در استان آذربایجان غربی راه اندازی شده است، متاسفانه این کنسولگری در سال های گذشته کمتر توانسته با استان کردستان ارتباط برقرار کند. تحقق ارتقای ارتباط بین کشورهای ترکیه و ایران نیازمند تعامل بیشتر است. با ارتقا این ارتباط ها می‌توان زمینه را برای اقدامات اقتصادی بین دو کشور را فراهم کرد.

 

وی هدف از سفر به کردستان را آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در آن و انتقال این اطلاعات به مسوولین کشور ترکیه برای گسترش مبادلات خارجی دانست و تصریح کرد: در کشو ترکیه وزارت اقتصاد مسوول تجارت خارجی است و ایران می‌تواند به وسیله این وزارتخانه اقدامات اساسی را در راستای افزایش تجارت بین دو کشور انجام دهد.

 

وی با بیان این‌که «در حال حاضر در کنسولگری وابسته بازرگانی مربوط به کشور ترکیه نداریم»، گفت: در حال حاضر مسوولین کشور ترکیه برای ایجاد وابستگی بازرگانی با کشور ایران در حال بررسی هستند.

 

بلوت با بیان این‌که «هیات‌های سرمایه‌گذاری دو کشور می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌ها در شناسایی و معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های موجود تاثیرگذار باشند»، افزود: هم‌اکنون به دلیل افزایش این شناخت‌ها شاهد توسعه مبادلات خارجی بین دو کشور ایران و ترکیه هستیم. در حال حاضر سرمایه‌گذاران کشور ترکیه با استان آذربایجان غربی زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌اند. امیدواریم با اطلاع‌رسانی درست به سرمایه‌گذاران ترکیه در زمینه پتانسیل‌های موجود بتوانیم در آینده شاهد سرمایه‌گذاری کشور ترکیه در زمینه‌های مختلف باشیم.

 

وی با اشاره به این‌که «تفاهم‌نامه خواهرخواندگی شهرستان سنندج با کشور ترکیه در دستور کار قرار گرفته است»، ادامه داد:‌ هرچند که موضوع خواهر خواندگی در نقطه اول یک بحث فرهنگی است، اما تنها به مسائل فرهنگی خلاصه نمی‌شود و این تفاهم‌نامه می‌تواند بر روی روابط تجاری تاثیرگذار باشد.

 

به گزارش (ایسنا) وی با بیان این‌که «باید هماهنگی خوبی بین هیات‌های تجاری ایران و ترکیه وجود داشته باشد»، تصریح کرد: بخش‌های خصوصی دو کشور به عنوان بازیگران اصلی در این زمینه وظیفه بیشتری را برای تدوام بخشی به این ارتباطات به عهده دارند.

 

سرکنسولگری ترکیه در ایران در ادامه جلسه سفر هیات‌های تجاری از کشور ترکیه به ایران و بالعکس از ایران به کشور ترکیه برای آشنایی بیشتر با پتانسیل های موجود دو کشور را پیشنهاد و خاطرنشان کرد: سفر این هیات‌ها می‌تواند باعث افزایش مبادلات تجاری و ارتباطات بین دو کشور شود.

 

وی گفت: ایجاد بسترهای مناسب برای آشنا کردن و معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در کردستان باید از سوی مسوولان دو کشور در دستور کار قرار بگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28952
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه