پرسپولیس پیشتاز

موفق‌ترین سایتهای ورزشی باشگاه‌های ایران

میهن صنعت : سایت‌های خبری باشگاه‌های ایران عملکرد خوبی در بخش رسانه نداشته‌اند و نتوانستند تأثیرگذار ظاهر شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در دنیای امروز یکی از مهمترین مسائل بحث رسانه است. تمامی کارها  با رسانه گره خورده اند و هر کسی که بتواند در این راستا عملکرد بهتری داشته باشد مطمئنا نتیجه بهتری هم خواهد گرفت.

مسئله رسانه به نظر می‌رسد در فوتبال ایران جدی گرفته نشده است و در این راستا عملکرد بسیاری از باشگاه‌ها قابل نقد است.

یکی از مسائل حائز اهمیت، در کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، امتیازی است که AFC به باشگاه‌ها می‌دهد. در این بین بخشی از مجموع کل امتیازات به فعالیت سایت‌ باشگاه‌های لیگ برتری اختصاص دارد.

تمامی تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران سایت رسمی دارند اما فعالیت که آنها در این حوزه انجام می‌دهند جای تأمل دارد.

برخی باشگاه‌ها مثل پرسپولیس، فولاد خوزستان، ذوب آهن و … عملکرد خوبی دارند اما برخی باشگاه‌های دیگر فعالیت سایت آنها مثل وبلاگ است و کیفیت بسیار پائینی دارد. یکی از دلایل عمده این مسئله هم، تیم اداره کننده این سایت‌ها هستند که معمولا افرادی این وظیفه را برعهده دارند که آشنایی زیادی با رسانه ندارند. 

در زیر عملکرد سایت 19 باشگاه لیگ برتری را مورد بررسی قرار دادیم که در زیر می‌بینید:

پرسپولیس

سایت باشگاه پرسپولیس در بین تمامی سایت‌ها شرایط بسیار بهتری نسبت به سایرین دارد. پرسپولیسی‌ها هرچند در نتیجه از حریف سنتی خود در مسابقات امسال عقب افتادند اما در عوض در بحث سایت عملکرد بهتری نسبت به آنها داشتند.

مسئولان سایت باشگاه اخبار مهم تیم را در هر ساعتی از شبانه‌روز که باشد برای خبرنگاران حوزه مربوطه سایر رسانه‌ها پیامک می‌کنند. سایت پرسپولیس مصاحبه‌های به روزی از پیشکسوتان و بازیکنان باشگاه هر روز ارائه می کند و محمد رویانیان در بسیاری از اوقات صحبت‌های اختصاصی و مهم خود را روی سایت این باشگاه عنوان می‌کند. این سایت به خوبی موضع باشگاه را ارائه می‌کند و گالری تصاویر آن نیز بسیار کامل و جامع است. 

استقلال

 سایت باشگاه استقلال امسال 2 بار نرم افزار خود را تغییر داده است و نسخه فعلی نیز به صورت آزمایشی بالا می آید.

سایت استقلال به هیچ‌وجه نتوانسته در حد و اندازه‌های این تیم عمل کند و در بسیاری از موارد با مشکلاتی روبرو است. به طور مثال استقلال که امسال برخی از دیدارهایش در خارج از کشور بود در حالی که همه انتظار داشتند مصاحبه‌‌های مربیان را خیلی زود مشاهده کنند که چنین اتفاقی رخ نمی داد. این مسئله مخاطبان این سایت را دچار سردرگمی می‌کرد.

البته بخش عکس سایت باشگاه استقلال بسیار فعال عمل می‌کند و امسال آیکون‌هایی تحت عنوان سرود باشگاه در سایت قرار گرفته است. این سایت به خوبی موضع مسئولان تیم را بیان نمی‌کند. برخلاف اینکه خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر هر روز اخبار زیادی از استقلال منتشر می کنند میانگین اخبار منتشر شده در سایت باشگاه استقلال که بیانگر موضع این باشگاه باشد کمتر از یک خبر در روز است.

همچنین برخی اخبار قدیمی مثل مصاحبه قبل از بازی با الشباب امیر قعله نویی هنوز هم جزو تیترهای این سایت است که این مسئله از اصول حرفه ای دور است. آخرین خبری که در سایت استقلال انتشار یافته است خبری در مورد آرش برهانی در تاریخ 4 خرداد است.

البته لازم به ذکر است که مدیریت سایت استقلال جدا از روابط عمومی این باشگاه است.

سپاهان

 سایت باشگاه سپاهان برخلاف سازماندهی بسیار خوبی که مدیریت و ارکان باشگاه دارند چندان قوی عمل نمی کند. بخش تصاویر این سایت بسیار ضعیف است. البته این سایت از نیروهای کارآمدی استفاده می کند ولی انتظارات برای اطلاع رسانی از این سایت بالاتر است.

مثلا انتظار می رود وقتی تیم سپاهان در خارج از ایران بازی دارد اخبار مربوط به این تیم و مصاحبه مربیان با تاخیر منتشر نشود. معمولا مدیران و مسئولان این تیم بیشتر برای صدور بیانیه و جوابیه های خود از این سایت استفاده می کنند.

تراکتورسازی

 سایت باشگاه تراکتورسازی بسیار ضعیف عمل می کند. شاید تنها خصوصیت مثبت این سایت عکس هایی است که هنگام سفرهای تراکتورسازی به خارج از کشور روی سایت قرار می‌دادند، البته این عکس‌ها هم کیفیت بالایی نداشت.

متن خبرهایی که در سایت تراکتورسازی منتشر می شود بسیار ضعیف است و غلط‌های املایی و نگارشی بسیار زیادی در آن وجود دارد. سایت باشگاه تراکتورسازی گاهی مصاحبه هایی از اعضای تیم روی خروجی قرار می دهد که بسیار خنثی هستند و نکات زیادی در آن وجود ندارد. از باشگاه بزرگی مثل تراکتورسازی که هواداران زیادی دارد انتظار می رود سایت بسیار شکیل تر و با برنامه تری داشته باشند. به هرحال به نظر می رسد افرادی که روی این سایت فعالیت می کنند آشنایی چندانی با رسانه ندارند.

فولاد خوزستان

 سایت باشگاه فولاد خوزستان جزو سایت‌های انگشت شمار فوتبال ایران است که عملکرد خوبی دارد. فولادی‌ها اخبار باشگاه را به خوبی منتشر می‌کنند و مواضع این باشگاه را می توان در اخبار مخابره شده به خوبی دید. مصاحبه‌های مناسبی از مدیریت،‌ بازیکنان و کادر فنی روی این سایت دیده می‌شود.

همچنین اخباری که در خبرگزاری‌های دیگر از فولاد منتشر می شود با ذکر منبع روی این سایت انتشار داده می‌شود که این اقدام نیز به مخاطبان برای اطلاع بهتر از اخبار تیم کمک می‌کند. البته یکی از ضعف‌های گردانندگان این سایت این است که وقتی خبری روی خروجی سایت قرار می‌گیرد فقط عده کمی متوجه می شوند و اخبار سایت به صورت پیامکی برای همه رسانه‌ها فرستاده نمی‌شود.

داماش گیلان

 سایت رسمی باشگاه داماش گیلان نیز چندان عملکرد قوی ندارد و بیشتر به انتشار اخباری که در دیدارهای این تیم در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی اتفاق می‌افتد می‌پردازد. آخرین خبری که در این سایت منتشر شده مربوط به 30 اردیبهشت و مصاحبه امیر عابدینی است.

نفت تهران

 سایت باشگاه نفت تهران دارای یک قالب بسیار ساده است که شباهت زیادی به وبلاگ دارد. در این سایت نیز اخبار با فاصله زمانی زیاد از یکدیگر مخابره می‌شود و کیفیت بسیار پائینی دیده می‌شود. ماه‌هاست که سایت باشگاه نفت تهران به روزرسانی نشده است!

ذوب آهن

سایت باشگاه ذوب آهن علاوه بر تیم فوتبال در سایر رشته‌های ورزشی نیز فعالیت زیادی دارد. این باشگاه سایت تقریبا  کامل و جامعی دارد که اخبار فعالیت‌های حوزه‌های مختلف ورزشی خود را پوشش می‌دهد.

 گسترش فولاد تبریز

 سایت باشگاه گسترش فولاد تبریز که به تازگی مجوز حضور در لیگ برتر را پیدا کرده سایتی دارد که نسبت به خیلی از تیم‌های لیگ برتری کامل تر است. در این سایت اخبار خوبی از اتفاقات این تیم مشاهده می‌شود و مصاحبه مربیان و بازیکنان در آن پوشش داده می‌شود.

اطلاعات دقیقی از بازیکنان در این سایت قرار دارد و عملکرد مسئولان این تیم بسیار دقیق است.

مس کرمان

 سایت مس کرمان در نوع خود کم نظیر است. این سایت گوی سبقت را از همه رقبا ربوده است و به تنهایی می‌تواند به عنوان ضعیف‌ترین سایت لقب بگیرد. هرچند سایت برخی از باشگاه‌ها چند ماه یک بار به روز رسانی می شود اما با این شرایط بازهم در هر صورت این سایت ها قابل مشاهده هستند. تنها تصویری که بعد از وارد کردن آدرس سایت مس کرمان در جست‌وجوگر خود می‌توانید ببینید تصویری است که در زیر مشاهده می‌کنید!

البته مسئولان مس مدعی هستند دلیل این مسئله کندی اینترنت است!

فجر سپاسی

سایت باشگاه فجرسپاسی بیشتر شبیه وبلاگ است و فعالیت رسانه‌ای زیادی در آن نمی‌شود. اگر قصد داشته باشید اخبار فجر سپاسی را از این سایت مشاهده کنید حتما هنگام باز کردن آن با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. باز کردن سایت باشگاه فجر سپاسی نیاز به تلاش زیادی دارد و خیلی سخت بالا می‌آید.

اخباری که در این سایت قرار داده می‌شود با فاصله زمانی بسیار زیادی به روزرسانی می‌شود و اخباری که در آن انتشار داده می‌شود چندان جذابیت رسانه‌ای ندارد. جالب است بدانید آخرین خبری که در این سایت قرارداده شده است مربوط به 13 دی سال 91 است!!!

ملوان بندر انزلی

سایت باشگاه ملوان بسیار ساده است. این سایت نیز فعالیت زیادی نمی‌کند و تنها چند وقت یکبار بیانیه اعضای این تیم در آن مشاهده می‌شود. اگر به سایت باشگاه ملوان مراجعه کنید تنها در صفحه اول این سایت حدود 6 مصاحبه و تصویر از محمدصادق دورودگر مدیرعامل این تیم می‌بینید. سایت ملوان اخبار بسیار کمی را منتشر می‌کند.

آلومینیوم هرمزگان

سایت باشگاه آلومینیوم هرمزگان تقریبا در طول فصل عملکرد رضایت بخشی داشت و معمولا اتفاقاتی که در این تیم می‌افتاد روی خروجی سایت قرار می گرفت.

سایت آلومینیوم هرمزگان به خوبی از اخباری که در خبرگزاری‌ها کار می‌شود استفاده می‌کند و با ذکر منبع آنها درج می کند. متاسفانه به نظر می رسد که با سقوط این تیم به لیگ دسته اول مسئولان رسانه‌ای این باشگاه انگیزه خود را از دست دادند و مدتی است که خبر ها به روزی رسانی نمی شود.

آخرین خبری  که روی خروجی سایت آلومینیوم قرار گرفته است در روز 29 اردیبهشت و مربوط به مصاحبه حسین جباری‌زاده است.

راه آهن

سایت باشگاه راه آهن جزو سایت‌های قوی باشگاه‌های ایرانی است. این سایت به خوبی به روز رسانی می‌شود و اخبار و مواضع باشگاه در آن کاملا هویداست. مصاحبه مدیران، کادر فنی و بیانیه‌ها در طول فصل به خوبی انتشار داده می‌شد.

اخبار مهم این سایت به خبرنگاران حوزه پیامک داده می‌شود. آرشیو عکس سایت باشگاه راه آهن کامل است و عکس‌ها و اخبار معمولا تولیدی اعضای خود سایت است.

صبای قم

سایت باشگاه صبای قم در میانه‌های فصل با تغییراتی رو برو شد. به دلیل برخی مشکلات سایت صبای قم در میانه‌های فصل دچار تغییر شد و با قالبی جدید بالا آمد.

سایت صبا نیز در انتشار اخبار بسیار ضعیف عمل می‌کند و بسیار دیر به روز رسانی می‌شود. سایت صبای قم هم در راستای اکثر سایت‌های دیگر قرار دارد و مشخص است که توجه زیادی به آن نمی‌شود. آخرین دفعه که سایت صبا به روز شده است مربوط به هفته آخر لیگ برتر است.

سایپا البرز 

سایت باشگاه سایپا البرز قالب بسیار ساده‌ای دارد. در این سایت اخبار تیم منتشر می‌شود. با توجه به اینکه باشگاه سایپا همواره در فضایی به دور از حاشیه کارش را دنبال می‌کند سایت این تیم نیز در فضایی آرام فعالیت می‌کند و تنها اخبار تیم در آن گذاشته می‌شود. سایت باشگاه سایپا نیز در راستای بسیاری از سایت‌های دیگر باشگاه‌های ایران در فضایی آرام فعالیت می‌کند.

گهر  دورود

سایت باشگاه گهر دورود مثل سایر حوزه های این تیم عملکرد خوبی نداشت و اخبار آن در شرایطی انتشار پیدا می کرد که ارزش رسانه ای خود را به دلیل تأخیر در انتشار از دست می داد.

این سایت بیشتر به ارائه بیانیه‌های باشگاه می پرداخت و در غیر این صورت عملکرد خوب دیگری نداشت. به هرحال باشگاه گهر دورود آنقدر مشکل داشت که نمی‌توان آنها انتظار داشت که عملکرد خوبی در این عرصه داشته باشند.

 

 

نفت آبادان

سایت باشگاه نفت آبادان عملکرد نسبتا خوبی داشت و در ارائه اخبار تیم خود خوب عمل می‌کرد. یکی از ایرادهای این سایت تکیه بر انتشار مصاحبه بود و در آن کمتر از  منتشر کردن اخبار استفاده می‌شد.

سایت نفت آبادان از مصاحبه‌هایی که مسئولان این تیم در سایت‌های دیگر انجام می‌دادند نیز استفاده می‌کرد.

 

پیکان تهران

سایت باشگاه پیکان تهران با توجه به این که این مجموعه در رشته های زیادی تیمداری می کند اخبار همه آنها را پوشش می دهد. البته اخباری که این سایت ارائه می کند بیشتر به صورت کلی است و موارد مهم را بیان می کند. در سایت پیکان حتی می‌توانید گزارش مسابقات ورزشی که بین کارکنان مجموعه ایران ‌خودرو برگزار می‌شود را ببینید.

در این سایت فراخوان‌ها و بیانیه مسئولان این تیم انتشار پیدا می کند. بخش گالری تصاویر سایت پیکان گزارش های خوب و قابل استفاده ای دارد.

 

استقلال خوزستان هم که از تیم‌های جدید لیگ برتر به شمار می‌رود هنوز سایت خاصی را برای استفاده معرفی نکرده است و در موتورهای جستجوگر هم نشانی از سایت رسمی این باشگاه یافت نمی‌شود.

منبع: خبرگزاري فارس
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19346
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه