میهن صنعت :

نه خودرو برای تاکسی می‌دهند نه اجازه واردات !

میهن صنعت : در حالی حدود دو سال از توقف طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌گذرد که نه خودروسازان حاضر به تامین تاکسی‌های مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی هستند و نه با واردات تاکسی موافقت می‌شود و همه اینها در حالی است که تعداد تاکسی‌های فرسوده به 50 هزار تا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بابک هاشمی – مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری در گفت‌وگو با خبرنگار«شهری» ایسنا، با انتقاد از بلاتکلیفی این اتحادیه برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد: در حال حاضر 50 هزار تاکسی فرسوده در شهرهای کشور تردد می‌کنند که حدود 80 درصد این تاکسی‌ها را خودروی پیکان با فرسودگی بالا تشکیل می‌دهد.

 

وی افزود: اتحادیه دو سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و از یک سو عنوان می‌شود خودروی خارجی وارد نکیند و از سوی دیگر خودروسازان داخلی حاضر به تولید خودرو نیستند و لذا باید مقامات و مسوولان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مردم در مجلس و پلیس راهور پاسخگو باشند.

 

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر تنها خودروی «تیبا» ، تولید شرکت سایپا را نهایی کرده‌ایم، گفت: تاکنون درباره اینکه تیبا می‌تواند تاکسی باشد یا نه ابلاغی به تاکسیرانی صورت نگرفته و علیرغم توافق اتحادیه تاکسیرانی و ساپیا جهت تامین این خودرو، پلیس راهنمایی رانندگی ناجا این خودرو را تایید نکرده است تا حداقل از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شویم.

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری تصریح کرد:با به تعویق افتادن نوسازی تاکسیها بر تعداداین خودروها افزوده می شود و این مساله نه تنها مشکلاتی را برای توسعه ناوگان ایجاد کرده بلکه بدر افزایش میزان آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها نیز تاثیر می‌گذارد چراکه بیشتر این تاکسیهای فرسوده مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرهاست.

 

وی ادامه داد: اگرتلاش می‌شد که 50 هزار تاکس فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی حذف شود قطعا پیکان نیز که حدود 80 درصد تاکسی‌های فرسوده را تشکیل می‌دهد از خطوط حمل‌ونقل خارج می‌شد چرا که با توجه به توسعه شهرک‌های جدید و نیاز به ناوگان بیشتر متاسفانه مشکلات فراوانی بوجود آمده است.

 

هاشمی با اشاره به انتظار دو ساله برای تامین تاکسی نیز و همچنین بیان علت مخالفت با واردات تاکسی، گفت: هنوز برای ما مشخص نشده که چرا با واردات خودرو برای تاکسی مخالفت می‌شود و با توجه به اینکه اتحادیه فقط به دنبال حل مشکل نوسازی ناوگان و تامین خودروهای مورد نیاز است اما خودروی داخلی نیز در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

 

به گزارش ایسنا و به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری، در دو سال اخیر در قالب طرح‌های توسعه و نوسازی، خودرویی از سوی خودروسازان به ناوگان تاکسیرانی واگذار نشده است و با تاکید بر حمایت از تولید ملی، در سنوات گذشته خودروهای دو خودروساز داخلی به عنوان تاکسی پذیرفته‌شده اما، اما در حال حاضر خودروسازان از تحویل همان دو نوع نیز سرباز زده‌اند.

 

 

 

افرادی که مخالف واردات تاکسی هستند و فریادهای آنان به افلاک رسیده است چرا طی دو سال گذشته هیچ گونه فریادی برای حمایت از خانواده بزرگ تاکسیرانی با بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده علیرغم فشارهای اقتصادی زیادی که تاکسیرانان متحمل شده‌اند، بر نیاوردند، و حداقل به فکر خانوارهای این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نبودند که چگونه هزینه‌هایشان از درآمدهایشان پیشی گرفته است

 

 

 

هاشمی با ابراز تاسف از انحصاری بودن تولید خودرو تاکسی در کشور، اظهار کرد: افرادی که مخالف واردات تاکسی هستند و فریادهای آنان به افلاک رسیده است چرا طی دو سال گذشته هیچ گونه فریادی برای حمایت از خانواده بزرگ تاکسیرانی با بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده علیرغم فشارهای اقتصادی زیادی که تاکسیرانان متحمل شده‌اند، بر نیاوردند، و حداقل به فکر خانوارهای این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نبودند که چگونه هزینه‌هایشان از درآمدهایشان پیشی گرفته است.

 

به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی – رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیز اخیرا از طرح‌های تشویقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی خبرداده و گفته 40 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که نیازمند نوسازی هستند و با توجه به افزایش قیمت خودرو، توجیه اقتصادی نوسازی تاکسی برای رانندگان از بین رفته است، چرا که یارانه‌ای که دولت برای نوسازی تاکسی‌ها می‌داد و همچنین وامی که در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گرفت، کافی نبود.

 

 

شفیعی از طرح جدیدی برای نوسازی ناوگان‌های تاکسیرانی خبرداده که با توجه به تشویق‌ها و تنوع در خودروها، با سرعت بیشتری می‌توان به سمت نوسازی این تاکسی‌ها رفت.

 

وی اظهار کرده است که در حال حاضر ظرفیت خودروسازی‌ها برای تولید تاکسی کاهش پیدا کرده، اما برخی از خودروسازها اعلام آمادگی کرده‌اند و به محض اینکه مصوبه جدید اعلام شود، نوسازی ناوگان تاکسیرانی را از سر خواهیم گرفت.

 

به گزارش ایسنا، در میزگردی که با عنوان علل توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ایسنا برگزار شد، مسوولان وقت ستاد سوخت در اظهارات خود عنوان کرده بودند که در سال 91 با توجه به افزایش قیمت دلار و قیمت خودرو و همچنین آیین‌نامه‌ای که پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر دو ایربک بودن تاکسی‌ها اعلام کرد، جایگزینی تاکسی‌های فرسوده عملا با مشکل مواجه شده است.

 

میرمعینی – سرپرست مدیریت نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل گفته بود: با توجه به اینکه ایران خودرو – تنها تولیدکننده تاکسی در کشور است، علی رغم مشکلات تولید، در حال پیگیری برای تولید تاکسی با 2 ایربک می‌باشد.

 

 

وی همچنین اظهار کرده بود: با توجه به اینکه خودرویی با دو ایربک، دوگانه‌سوز و با مجوز شورای عالی ترافیک نداریم ، بنابراین با مشکل جایگزینی تاکسی‌های فرسوده مواجه‌ایم که این روند همچنان در سال جدید نیز ادامه دارد.

 

سرپرست مدیریت نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل گفته بود: اگر مقرر شده خودروهای تک ایربک شماره‌گذاری نشوند، بهتر بود محدودیت برای خودروهای سواری اعمال می‌شد و برای تاکسی‌ها این محدودیت در نظر گرفته نمی‌شد.

 

به گفته میرمعینی، در حال حاضر خودروهایی که به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله سمند و 405 هیچ کدام دو ایربک نیستند و با توجه به مشکلاتی که ایران خودرو دارد، همچنان عدم تولید تاکسی از سوی این خودروسازی مطرح است و همچنان امکان نوسازی تاکسی‌ها وجود ندارد.

 

 

به گزارش ایسنا، نوسازی تاکسی‌های فرسوده همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در این میان انبوه ندانم‌کاری مسوولان و نبود یک خودروی استاندارد که بتوان اسم تاکسی را روی آن گذاشت، نقض آشکار حقوق شهروندی رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد برای مسوولان و خودروسازان حقوق حقه مردم چندان اهمیتی ندارد و هر ارگان و مسئولی از پشت میز خود ، ساز خودش را می‌زند و این مردم هستند که به عنوان متقاضیان استفاده از ناوگان تاکسی و قشری مرتبط یعنی رانندگان تاکسی، بیش از دیگران از این کشمکش‌ها متضرر می‌شوند و صدایشان جایی نمی‌رسد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25809
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه