سیدمرتضی خاتمی در گفتگو با میهن صنعت:

نیاز به بازنگری مجدد آلاینده ها در کمیته رسیدگی به وضعیت آلودگی‌هوا

عمده ی آلایندگی های موجود مربوط به کارخانجات و خودروهای فرسوده می باشد که به واقع یک عزم جدی در خصوص رفع اساسی آنها لازم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه درکمیته تصمیم گیری درباره آلودگی هوا  سازمانهای متعددفعال می باشند، عنوان کرد : به نظر می رسد می بایست در این کمیته   بازنگری جدی در خصوص آلاینده ها اتفاق بیافتد.

وی افزود : خروج کارخانجات از محیط های شهری و همچنین طرح تعویض خودروهای فرسوده و نیز اجرای استانداردهای تولید خودرو از عوامل بسیار موثر در کاهش آلودگی هوا می باشند که می بایست به آن رسیدگی جدی  شود چنانکه متاسفانه تا به امروز این فاکتورها، آنطور که باید و شاید نه رعایت شده و نه نظارتی در جهت اجرای دقیق مصوبات آن صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت با اشاره به لایحه هوای پاک، عنوان کرد : جزئیات این طرح در حال بررسی می باشد و معضلات مرتبط تاحدودزیادی در این طرح دیده شده است.امیدواریم پس از نهایی شدن لایحه، قوانین موجود در آن به قدر کفایت بازدارنده باشد تا به وضعیت نسبتا مطلوب در خصوص هوای پاک و به دور از آلودگی برسیم.

خاتمی در ادامه افزود : طرح های اینچنینی در کشورما به دلیل مشارکت نهادهای مختلف همواره با اختلال در روند اجرا همراه بوده که خود ، یکی از معضلات مهم در روند اجرایی طرح به شمار می رود.

سیدمرتضی خاتمی با اشاره به اینکه دلیل وجود اختلال در همکاری های مشترک، رافع مسئولیت از نهادهای ذیربط نخواهد بود، خاطرنشان کرد :در خصوص اجرای لایحه هوای پاک به دلیل دخیل بودن نهادها، یک مدیریت واحد و هدفمند لازم است که نهادهای ذیربط مسئولیت اجرا را بر عهده گرفته و به درستی از اعضاء، انجام مسئولیت محوله خواسته شود.

وی با تاکید به نوع سوخت های موجود عنوان کرد : از یاد نبریم که سوخت های موجود در کشور نیازمند تغییرات اساسی می باشند که البته قدم های مثبتی در این خصوص برداشته شده است ولی آنچنان که باید، کافی نبوده است.
وی افزود البته امروزه سوختهای پاک بعنوان سوخت جایگزین دردنیامطرح است،که باید مورد توجه دست اندرکاران سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرارگیرد.    

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت در پایان با اشاره به اینکه تمامی نهادهای مرتبط به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد و هم چنین شهرداری می بایست پاسخگو باشند، افزود : کمیسیون بهداشت به عنوان یک کمیسیون فرعی در خصوص این لایحه ورود کرده است و باحضورنمایندگان وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، مرکز پژوهش ها، راه و شهرسازی، سازمان استاندارد و. .   لایحه مذکوررامورد بررسی و ارزیابی قرار داده،به جمع بندی می رسد.

با این حال  در جزئیات این لایحه هنوز مشکل وجود دارد که  امیدواریم به کمک کمیسیون های اصلی و فرعی رفع گردد تا از این پس معضل آلودگی هوا جدی تر و‌ اساسی تر موردپیگیری قرارگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=96686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه