میهن صنعت :

واحدهای صنعتی و تولیدی نیاز مبرم به نقدینگی دارند/ تولید ۱۰۰ هزار وانت پیکان در تبریز

میهن صنعت : رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور به شدت نیازمند نقدینگی هستند و تزریق نکردن منابع مالی به این بخش، آن ها را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا رحمانی ظهر امروز در جمع صنعت‌گران تبریز اظهار کرد: نیاز تولید به نقدینگی به خاطرمسایلی مانند چندین برابر شده ولی دولت از تزریق نقدینگی به این بخش استقبال چندانی نمی کند.

وی افزود: سال گذشته دولت یکصد هزار میلیارد تومان نقدینگی به جامعه تزریق کرد، ولی سهم تولید از این میزان چقدر بود؟، بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته بخش تولید یکصد هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت، امسال هم پیش بینی نیاز 150 هزار میلیارد تومانی شده است ولی به رغم نیاز کشور به تولید و شعارهای سال حمایتی از تولید نشده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اضافه کرد: مجلس هم  دربعضی مواقع تصمیم درستی برای تولید نگرفته است. سال گذشته مقرر بود تا 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل شده و به صنعت تزریق شود، این موضوع در بودجه امسال هم در نظر گرفته شده بود ولی کمیسیون تلفیق آن را به منابع سال 92 محدود کرد که کار اشتباهی بود.

وی تاکید کرد: باید نگاه ها به تولید تغییر یابد تا بتوانیم حماسه مد نظر رهبری را در حوزه اقتصاد خلق کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سابقه تبریز در حوزه صنعت خودرو به ویژه قطعه سازی و سرمایه گذاری های کلانی که در این بخش صورت گرفته حلقه مفقوده ای به نام  خط مونتاژ نیاز داشت که در سال های گذشته سعی شده تا این حلقه مفقوده را با ایجاد خطوط مختلف خودروسازی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: البته اگر بر اساس قرارداد تبادل شده با خودروسازان پیش می رفتیم باید هم اکنون بیش از 500 هزار دستگاه خودروی سبک در آذربایجان شرقی تولید می شد که متاسفانه این اتفاق عملی نشده و در خوشبینانه ترین حالت حدود 100 هزار دستگاه وانت در ایران خودرو تبریز تولید می شود.

رحمانی اضافه کرد: البته هدف ما از آوردن ایران خودرو تبریز تولید وانت نبود، بلکه با نگاهی ویژه و توسعه ای تولید 300 هزار دستگاه انواع خودرو را در این مجموعه در نظر گرفته بودیم که متاسفانه بنابه دلایلی محقق نشده است.

وی با بیان اینکه تبریز ظرفیت ویژه ای در توسعه صنعت خودرو دارد، افزود: اگر طبق قرارداد خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند تبریز به عنوان قطب بلامنازع تولید خودرو مطرح خواهد بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه تحریم ها در اقتصاد کشور تاثیر ندارند، افزود: در جریان تحریم ها خود تحریم کنندگان بیشتر از همه متضرر شده اند، چرا که بازارهای ایران را از دست داده اند؛ پژو ما را تحریم کرد، ولی ضرری که این شرکت از تحریم علیه ما کرد اقتصاد فرانسه را تحت تاثیر قرار داد.

وی تاکید کرد: آن چه باعث آسیب پذیری ما در تحریم ها می شود ذات تحریم نیست بلکه تصمیم گیری های نادرست از سوی مسئولان است.

رحمانی با اشاره به ایجاد خط تولید نخستین اتوبوس هیبریدی خاورمیانه در تبریز، گفت: این یک افتخار برای صنعت کشور و تبریز است که چنین تکنولوژی را به تولید می رساند.

وی ادامه داد: کشور ما به رغم اجرای هدفمندی یارانه ها، صرفه جویی چندانی در مصرف انرژی نداشته است، خودروهای سنگین ما حداقل دو برابر میانگین خودورهای دنیا سوخت مصرف می کند.

به گزارش تسنیم رئیس کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: باید به تولیداتی که در کاهش مصرف سوخت صرفه جویی ایجاد می کند حمایت شود و تشویق های ویژه ای صورت پذیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19602
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه