میهن صنعت:

واردات برنج از مرز 1.5 میلیون تن گذشت

میهن صنعت: تازه‌ترین آمار گمرک ایران از واردات گسترده برنج در سال جاری حکایت دارد؛ به طوری که در 9 ماهه امسال حجم واردات برنج به کشور با رشد خیره‌کننده 67.52 درصدی بالغ بر یک میلیون و 507 هزار تن شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همچنین در همین مدت ارزش واردات برنج کشور با افزایش شدید 99.03 درصدی به یک میلیارد و 764 میلیون دلار رسید. برنج در 9 ماهه سال جاری از نظر ارزشی 5.3 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. این در حالی است که در 9 ماهه مشابه در سال 1391 برنج سهمی 2.2 درصدی در کل واردات کشور داشت.

مطابق انتظار، هند اصلی‌ترین صادرکننده برنج به ایران در 9 ماهه 1392 بود؛ به طوری که 65.91 درصد از کل حجم واردات برنج ایران در مدت زمان یادشده به صورت مستقیم از این کشور وارد شد. امارات با سهم 9.97 درصدی و پاکستان نیز با سهم 9.13 درصدی از کل واردات برنج ایران در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در هشت ماهه امسال معادل یک میلیون و 385 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 609 میلیون دلار وارد کشور شده بود می‌توان نتیجه گرفت که در آذر ماه سال جاری معادل 122 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 155 میلیون دلار وارد کشور شد.

چندی پیش سازمان ملی استاندارد ایران از کشف مقادیر برنج‌های آلوده در سطح بازار خبر داد که بعدا مشخص شد مبداء واردات این برنج‌ها کشور هند بوده است. وزارت بهداشت نیز آلودگی‌ برنج‌های وارداتی را تائید کرد.

با این وجود سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد که برنامه‌ای برای ممنوع یا محدود کردن واردات برنج از هند ندارد.

رشد شدید واردات برنج در سال جاری در حالی رخ داده که چندی پیش دبیر انجمن برنج عنوان کرد که براساس برآوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات یک میلیون و 100 هزار تنی برنج در شش ماه نخست امسال برای تامین نیاز داخلی کافی بود و دیگر نیازی به واردات 166 هزار تنی برنج در مهر ماه نبود.

به گزارش (ایسنا)،به گفته جمیل علیزاده شایق مشخص نیست تا کی واردات برنج ادامه خواهد داشت و اگر واردات به همین روند ادامه یابد امسال حدود دو میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=36472
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه