میهن صنعت:

ورود 985گیاه به فهرست دارویی وزارت بهداشت/ مطالعات روی 2 هزار گیاه دارویی

میهن صنعت: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران از مطالعات گیاه شناسی 2 هزار گیاه دارویی خبر داد و گفت: در حال حاضر 985 داروی گیاهی در فهرست دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر محمد حسن عصاره در گفتگویی با بیان اینکه در چند سال گذشته در زمینه شناسایی، استخراج مواد موثره، تهیه اطلس‌های گیاهی و نقشه‌های پراکنش گیاهان دارویی مطالعاتی انجام شده است، افزود: در این حوزه از فناوری در سطح کشور به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیده‌ایم به گونه‌ای که تا سال 85 حدود 485 گونه گیاه دارویی از لحاظ تاکسونومی گیاهی و مطالعات گیاه شناسی شناسایی شده بود که در حال حاضر این تعداد به عدد 2 هزار گیاه دارویی رسیده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با اشاره به انتشار دستاوردهای محققان در این حوزه اظهار داشت: اخیرا کتابی با عنوان "فلور گیاهان دارویی ایران" منتشر شده و در آن حدود 800 گونه از گیاهان دارویی با تصویر منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی گیاهان برای گیاهان دارویی کافی نیست، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن لازم است بررسی شود که این گیاهان دارویی دارای چه ترکیباتی هستند و در کدام صنعت می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که در این زمینه نیز مطالعات خوبی توسط مراکز علمی و پژوهشی انجام شده است.

عصاره ادامه داد: در این راستا تاکنون حدود 600 گونه گیاهان دارویی معطر و همین تعداد گیاهانی دارویی حاوی مواد موثره ای که در یکی از صنایع آرایشی، بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده و مکمل‌های غذایی کاربرد دارند، شناسایی شده‌اند.

به گفته وی مجموعا بر روی هزار و 200 گونه گیاه دارویی آنالیز شیمیایی انجام و نتایج آن در قالب مقاله به چاپ رسیده است.

عصاره با تاکید بر پیشرفت کشور در صنعت داروسازی با استفاده از گیاهان دارویی، یادآور شد: تا سال 84 کمتر از 150 قلم دارو و فرآورده گیاهان دارویی در فهرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده بود که این میزان در حال حاضر حدود 985 قلم دارو و فراورده موجود است که این تعداد دارای مجوز است و در لیست وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند.

به نقل از مهر دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با اشاره به تصویب سند راهبردی گیاهان دارویی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: یکی از وظایف این ستاد عملیاتی کردن این سند است که در این راستا اقدام به ایجاد کارگروه‌هایی با حضور نخبگان و اندیشمندان شده است تا این کار گروه‌ها بتوانند محورهای عملیاتی این سند را استخراج کنند و نقشه راه آن را ترسیم کنند ضمن آنکه تکالیف هر دستگاه در زمینه گیاهان دارویی تعیین خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44249
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه