«میهن صنعت»:

پمپ های پنتاکس(pentax) ایتالیا

شرکت پنتاکس که از سال 1990 فعالیت خود در زمینه ساخت انواع پمپ های خانگی و صنعتی را شروع کرده است، یک شرکت پمپ سازی ایتالیایی است که با گسترش و پیشرفت خود جایگاه به خصوصی بین مصرف کنندگان پیدا کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  شرکت پنتاکس که از سال 1990 فعالیت خود در زمینه ساخت انواع پمپ های خانگی و صنعتی را شروع کرده است، یک شرکت پمپ سازی ایتالیایی است که با گسترش و پیشرفت خود جایگاه به خصوصی بین مصرف کنندگان پیدا کرده است. هم اکنون این شرکت یکی از برترین شرکت های ساخت پمپ به حساب می آید. کیفیت بالای پمپ های پنتاکس و همچنین قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن از ویژگی های بارز محصولات این شرکت می باشد که باعث محبوبیت و فروش بالای آن نیز شده است.

پمپ های پنتاکس دارای تنوع و گوناگونی بسیاری می باشند که شامل پمپ آب، پمپ کفکش، پمپ لجنکش، پمپ شناور، بوستر پمپ، پمپ آب جتی، پمپ آب طبقاتی و… می شود.
دراین مطلب قصد داریم شما را با پمپ های آب و انواع پمپ آب پنتاکس آشنا کنیم.

بهتر است قبل از پرداختن به انواع پمپ آب پنتاکس، به طور کلی با پمپ های آب آشنا شویم.

پمپ آب چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ آب یک وسیله‌ مکانیکی است که به منظور انتقال و جابجایی مایعات گوناگون استفاده می‌ شود. این دستگاه با افزایش فشار، مایعات را به ارتفاعات بالاتر و گاهی به ارتفاعات پایین مثل مخزن یا استخر هدایت می‌ کند. شرکت پنتاکس ایتالیا یکی از برندهای مشهور خارجی می باشد که در ساخت پمپ های آب خانگی از تکنولوژی روز دنیا استفاده می کند. پمپ های آب پنتاکس با وجود ابعاد و اندازه کوچک، طول عمر بالا و قدرت زیادی دارند.
امروزه وجود یک پمپ آب در ساختمان ضروری است. پمپ های آب اغلب در مناطقی که فشار آب در آنجا پایین است کاربرد دارند. اگر تصمیم دارید که یک پمپ آب برای ساختمان خود تهیه کنید میبایست با کارکرد پمپ به صورت کامل آشنا شوید. وظیفه پمپ آب بدین صورت است که نیروی برق را به نیروی محرک تبدیل کند، سپس آن نیروی محرک را به سیال هنگامی که از پمپ عبور می کند انتقال دهد. این نیرو سبب افزایش فشار و عبور سریع مایع می‌شود.
انرژی مکانیکی مورد نیاز پمپ را الکتروموتور تامین می کند. مایع سیال با ورود به داخل محفظه پمپ، پره ها یا پروانه های پمپ را به چرخش در می آورد. با چرخش پروانه ها انرژی محرک سیال نیز افزایش می یابد و جریان آن با فشار و قدرت بیشتری همراه می شود.

انواع پمپ آب کدام اند؟

پمپ های آب بر اساس کاربرد و ظرفیت آن ها به دو دسته تقسیم می شوند. پمپ آب خانگی و پمپ آب صنعتی. پمپ های خانگی را جهت استفاده در ساختمان های مسکونی، اما نوع صنعتی این پمپ ها جهت استفاده در صنایع و زمینه های کشاورزی طراحی می شوند.در ادامه مطلب ابتدا پمپ های آب خانگی و صنعتی را به اختصار توضیح و تفاوت و کارایی آن ها را شرح می دهیم. سپس انواع پمپ آب خانگی پنتاکس را نیز به طور کامل توضیح می دهیم.

پمپ آب خانگی

یکی از انواع پمپ آب، پمپ آب خانگی است که نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. اصلی ترین کاربرد آن افزایش فشار آب در ساختمان های اداری و مسکونی است. پمپ های آب در ابعاد و سایزهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. با استفاده از پمپ های آب خانگی می توانیم به راحتی کمبود فشار را در ساختمان ها جبران کنیم. در حال حاضر استفاده از پمپ های آب که در اغلب ساختمان ها به خصوص در کلانشهرها یافت می شود، الزامی شده است و برای انتقال آب به همه بخش ها اطمینان خاطر ایجاد می کند. پمپ های آب خانگی پنتاکس ایتالیا یکی از بهترین برندهای پمپ است که می توانید با توجه به نیازتان پمپ مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید. ما نیز سعی کردیم در ادامه مطلب شما را در این امر یاری کنیم.

در زمان خرید پمپ خانگی می بایست میزان مصرف انرژی، بهره وری، میزان سر و صدا و قدرت پمپ را در نظر گرفت. پمپ های خانگی از لحاظ میزان قدرت به چهار دسته تقسیم می‌ شوند:

  1. پمپ های خانگی با قدرت نیم اسب بخار، اغلب مخصوص ظرفیت های پایین هستند. ابعاد و اندازه کوچک و سر و صدای کمی دارد. قیمت آن ها نیز حدودا پایین تر از انواع دیگر است.‌
  2. پمپ های خانگی یک اسب بخار، که به سه دسته جتی، بشقابی و دو پروانه تقسیم می شوند.‌ پمپ یک اسب بخار جتی به وسیله سیستم مکش آب به صورت یکنواخت و آرام آب را پمپاژ می کند. پمپ یک اسب بخار بشقابی بیشتر برای استفاده در ساختمان های مسکونی سه طبقه مناسب است.‌ پمپ های یک اسب بخار دو پروانه نیز برای ساختمان های مسکونی چهار و پنج طبقه مناسب اند، البته در صنعت کشاورزی نیز کاربرد دارند.‌ سرو صدا و قیمت پمپ های یک اسب بخار دو پروانه از انواع دیگر بیشتر است.
  3. پمپ های خانگی یک و نیم اسب بخار، برای ساختمان‌ های پنج تا هشت طبقه که متراژ هر واحد آن تقریبا از 100 متر مربع بیشتر نیست، استفاده می شوند.
  4. از پمپ‌ های خانگی دو اسب بخار، عموما در ساختمان های مسکونی پنج طبقه تا ده طبقه دارای چهارده واحد و متراژ 100 متری استفاده می کنند.

پمپ آب صنعتی

نوع دیگر پمپ های آب که به آن اشاره کردیم پمپ آب صنعتی است که با کارایی و ظرفیت بیشتر در صنایع مختلف استفاده می شود. این نوع از پمپ ها نیز با توجه به کاربردهایی که دارند در مدل های متفاوت تولید و به فروش می رسند. پمپ های آب صنعتی عمدتا در کارخانه ها، زمین های کشاورزی و صنایع گوناگون کاربرد دارند. این پمپ ها بدین منظور طراحی و تولید می شوند که فشار آب را برای مسافت های طولانی و مقدار زیاد تحت کنترل قرار دهند، با توجه به همین امر این پمپ ها را در ظرفیت های بالا تولید می کنند. قابلیت های ویژه ای که پمپ های صنعتی دارند باعث شده گزینه ی مناسبی برای مصارف گوناگون باشند به عنوان مثال جهت تامین آب برای آتش نشانی ها.

پمپ آب صنعتی پنتاکس

انواع پمپ آب صنعتی پنتاکس شامل مدل های سری CHT و CST و CM صنعتی  می باشد، که درقالب الکتروموتورهای سه فاز با جابجایی حجم بالای سیال کاربرد و کارایی فراونی دارند. به این نوع از پمپ ها، پمپ استخری، پمپ کشاورزی، پمپ سونا و جکوزی نیز می گویند.

تفاوت پمپ آب خانگی و صنعتی در چیست؟

انواع پمپ آب با توجه به کاربرد آن ها در استانداردهای گوناگون تولید می شوند. پمپ های آب خانگی در مقایسه با پمپ های صنعتی عموما در ابعاد و ظرفیت های کوچکتری ساخته می شوند. مدل های صنعتی این نوع پمپ کارایی و قابلیت های بیشتری دارند، به دلیل اینکه از آن ها در مقیاس های بزرگتری استفاده می شود.

انواع پمپ آب خانگی پنتاکس کدام اند؟

همان طور که اشاره کردیم پمپ های پنتاکس دارای قیمت مقرون به صرفه می باشند. پمپ آب خانگی پنتاکس با توجه به همین امر یکی از بهترین پمپ های خانگی ایتالیایی به شمار میرود. همچنین علاوه بر قیمت مناسب و ارزانی که دارد از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.
در ادامه مطلب انواع پمپ های آب پنتاکس را معرفی می کنیم.

پمپ های پنتاکس(pentax) ایتالیا

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل PM

پمپ های سری PM پنتاکس شامل سه مدل PM45 و PM80 و PM90 می شود. سری PM دارای دبی تا 3 متر مکعب در ساعت، تا 80 متر هد، دمای سیال از 0 تا 90 درجه سانتی گراد می باشد و توان آن نیز بین 0.37 تا 0.74 کیلووات در دو مدل تک فاز و سه فاز است. همچنین توجه داشته باشید که پمپ آب پنتاکس مدل PM45، یک پمپ آب خانگی نیم اسب است و مدل های PM80 و PM90 پنتاکس هر دو پمپ های آب خانگی یک اسب می باشند.

پمپ های پنتاکس(pentax) ایتالیا

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل CAM

سری CAM پنتاکس از انواع پمپ خودمکش پنتاکس می باشد. دبی آن از 0.6 تا 4.8 مترمکعب در ساعت، تا 47 متر هد، دمای سیال آن از 0 تا 50 درجه سانتی گراد است و توان الکتروموتور آن نیز بین 0.44 تا 0.74 کیلووات و به دو صورت تک فاز و سه فاز می باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل CB

از انواع پمپ بشقابی دو پروانه(two impeller)  پنتاکس سری CB پنتاکس است که دبی آن از 0.6 تا 36 مترمکعب در ساعت و هد حداکثر 100 متر می باشد، گستره دمای سیال بستگی به جنس پروانه دارد و توان این سری از 0.74 تا 11 کیلووات در دو مدل تک فاز با نام CB و سه فاز با نام CBT است. حضور حرف T در نام آن ها نشان دهنده سه فاز بودن این پمپ ها است.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل AP

سری AP پنتاکس از انواع پمپ خود مکش پنتاکس با اجکتور خارجی 2 به 4 اینچ است و دبی آن از 0.18 تا 3.6 مترمکعب در ساعت، هد تا 80 متر، دمای سیال از 0 تا 50 درجه سانتیگراد و توان الکتروموتور آن از 0.59 تا 1.5 کیلووات به دو صورت تک فاز و سه فاز است. این سری از پمپ های پنتاکس تنها پمپ سانتریفیوژی غیر غرق آبی است که قابلیت مکش آب از ارتفاع 15 تا 20 متر پایین تر را دارد، دیگر پمپ های سانتریفیوژی پنتاکس تنها قابلیت مکش آب از 4 الی 5 متر پایین تر را دارند.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل CM

سری CM پنتاکس از انواع پمپ سانتریفیوژ(centrifugal)  افقی پنتاکس بر اساس استاندارد EN733 است. دارای دبی از 4.5 تا 240 متر مکعب در ساعت، دارای هد تا 100 متر، دمای سیال از 0 تا 90 درجه سانتیگراد، توان الکتروموتور از 1.5 تا 37 کیلووات است. دقت نمایید که این پمپ قابلیت کارکردن به صورت دائم کار و یا به عبارتی دیگر Duty S1 را دارد.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل CAB

سری CAB پنتاکس از انواع پمپ خودمکش پنتاکس و یا پمپ کله گلابی پنتاکس است و آبدهی آن حداکثر 9 مترمکعب بر ساعت با ارتفاع حداکثر 5/64 متر با قدرت موتور 1.1 تا 2.2 کیلووات می باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل MD

سری MD پنتاکس از انواع پمپ محیطی(peripheral)  پنتاکس است و دارای پروانه ستاره ای شکل با قدرت مکش بسیار بالا می باشد و دبی آن تا 2.7 متر مکعب در ساعت، هد آن تا 53 متر و توان الکتروموتور از 0.59 تا 0.74 کیلووات و در دو نوع تک فاز و سه فاز می باشد.

پمپ آب خانگی پنتاکس مدل INOX

سری INOX پنتاکس از انواع پمپ خودمکش پنتاکس است، دبی از 0.6 تا 3 مترمکعب در ساعت، هد تا 60 متر و توان الکتروموتور از 0.59 تا 0.74 کیلووات به صورت تک فاز و سه فاز می باشد. جنس بدنه این سری از استیل ضد زنگ(stainless steel)  304 می باشد.

پمپ آب استخری و کشاورزی سری CR

سری CR از نوع پمپ های سانتریفیوژی است، دارای دبی 4/2 تا 8/16 مترمکعب در ساعت، ارتفاع 20 متر و دمای سیال آن 0 تا 90 درجه سانتیگراد و توان الکتروموتور آن از بین 59/0 تا 74/0 کیلو وات و به دو صورت تکفاز و سه فاز می باشد.

پمپ آب استخری و کشاورزی سری CH

سری CH  از نوع پمپ های سانتریفیوژی است، دارای دبی 6 تا 42 متر مکعب در ساعت، ارتفاع 374 متر، دمای سیال 0 تا 90 درجه سانتیگراد و توان الکتروموتور آن نیز بین 1/1 تا 4 کیلووات و به دو صورت تکفاز و سه فاز می باشد.

پمپ آب استخری و کشاورزی سری CS

سری CS  از نوع پمپ های سانتریفیوژی است، دارای دبی 3 تا 96 متر مکعب در ساعت و ارتفاع 17 متر، دمای سیال 0 تا 90 درجه سانتیگراد و توان الکتروموتور آن نیز بین 59/0 تا 4 کیلووات و به دو صورت تکفاز و سه فاز می باشد.

ویژگی های پمپ آب پنتاکس

1.اندیس های 00 و یا 01 که انتهای نام هر یک از پمپ های آب رسانی دوپروانه پنتاکس نوشته می شود، جنس پروانه آن ها را نشان می دهد. بدین شکل که اندیس 00 پمپ هایی با پروانه باکالیت و اندیس 01 پمپ هایی با پروانه برنجی است.

2.پمپ های آب رسانی خانگی پنتاکس سری PM برای مصارف خانگی و کاربردهای کوچک صنعتی، همچنین به منظور افزایش فشار آب استفاده می شود و جنس بدنه این سری از چدن و یا برنز و پروانه آن ها از جنس برنج می باشد.

3.پمپ های آب رسانی خانگی پنتاکس سری CAM (جتی) کاربرد گسترده ای در تخلیه مخازن ، استخر ها ، جابه جایی آب ، مصارف خانگی ، پمپاژ آب و … دارند و جنس بدنه این سری از چدن و پروانه آن ها نیز از جنس نوریل یا برنج می باشد.

4.پمپ های پنتاکس سری CM (بشقابی) کاربرد وسیعی برای مصارف ساختمانی، خانگی، بوستر پمپ های آب رسانی و آتش نشانی دارند و جنس بدنه آن ها از چدن و پروانه آن ها نیز از جنس نوریل یا برنج می باشد.

5.پمپ های آب پنتاکس استاندارد صنعتی سری CM دارای کاربردهای مختلفی ازجمله مصارف خانگی، صنعتی، سیستم های تهویه مطبوع، آتش نشانی، بوستر پمپ ها و … هستند و جنس بدنه آن ها از چدن و پروانه آن ها نیز از جنس چدن و یا برنز می باشد.

6.پمپ های آب پنتاکس سری CB  و MB از نوع پمپ های دو پروانه، جهت مصارف خانگی، کشاورزی و بوستر پمپ های آب رسانی و آتش نشانی استفاده می شوند. بدنه این پمپ ها از جنس چدن و پروانه آن ها از نوع برنز و یا باکالیت می باشد.

7.پمپ های آبرسان خانگی پنتاکس سری U از نوع طبقاتی افقی و عمودی برای مصارف خانگی، بوستر پمپ های آبرسانی و بوستر پمپ های آتش نشانی استفاده می شوند. جنس بدنه این پمپ استنلس استیل و پروانه آن ها در دو نوع باکالیت و استنلس استیل می باشد.

معیار های خرید پمپ آب خانگی پنتاکس کدام اند؟

برای خرید پمپ آب خانگی پنتاکس و انتخاب بهترین گزینه باید به یک سری از معیارها و فاکتورهای اصلی توجه کرد که عبارتند از: تعداد طبقات ساختمان، متراژساختمان، تعداد شیر موجود، میزان مصرف آب

پمپ آب جتی و بشقابی چه تفاوتی دارند؟

هر یک از این دو پمپ به منظور کار و هدف به خصوصی طراحی و تولید شده اند. پمپ های بشقابی دارای شدت زیاد آبرسانی هستند اما در طرف دیگر پمپ های جتی مسئولیت آبرسانی از عمق را برعهده دارند و به همین جهت تولید شده اند.

کاربردهای پمپ بشقابی و جتی چیست؟

پمپ های آب جتی بیشتر در مناطقی به کار گرفته می شوند که آب و هوای گرمی داشته باشد. از پمپ آب جتی برای چاه های کم عمق که به یک پمپ با قدرت زیاد نیاز دارند استفاده می شود و همینطور بهترین گزینه برای ویلاهایی با مساحت بالا می باشد.
در طرف دیگر اما پمپ آب بشقابی را داریم که کارایی اصلی آن در صنایع گوناگون می باشد. علاوه بر این در مواردی مثل کشاورزی و زرع یا مصارف خانگی نیز از این نوع پمپ ها استفاده می شود.

عملکرد پمپ بشقابی چگونه است؟

در پمپ آب بشقابی آب به پروانه می رسد و بعد از آن توسط نیرو وارده به خارج هدایت می شود. خروج آب از پروانه با شدت زیادی همراه است که در پایان سبب افزایش فشار آب در قسمت خروجی می شود. فشاری که به آن وارد می شود به قطر پروانه، تعداد آن ها و میزان باز شدگی آن ها نیز بستگی دارد.
گنجایش آب ورودی توسط عرض خروجی پروانه مشخص می شود. همچنین لازم به ذکر است که قدرت اسب بخار بر این فرآیند موثر است. برای اینکه پمپاژ آب بیشتری داشته باشیم بهتر است که انرژی بیشتر در این فرایند وجود داشته باشد. همچنین مطلوب است که نشت هوا وجود نداشته باشد به دلیل اینکه وجود آن سبب می شود پمپاژ به شکل صحیح انجام نشود. پمپ آب بشقابی کم صداترین پمپ در میان انواع پمپ های سانتریفیوژی می باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255910
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه