میهن صنعت :

گزارش ۲۰۴صفحه‌ای گمرک از تجارت ۳۴.۵ میلیارد دلاری ایران

میهن صنعت : جزئیات گزارش تجارت خارجی ایران در شش ماهه امسال از واردات ۱.۱ میلیون تن گندم، ۱.۲ میلیون تن ذرت، ۱.۱ میلیون تن کنجاله، ۱.۱ میلیون تن برنج، ۷ هزار تن دارو و ۲۲۲۲۲ خودروی خارجی خبر می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مشروح گزارش ۲۰۴ صفحه ای گمرک از آمار مقدماتی تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال ۹۲ حاکی است، ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ ، رقم ۱۱,۱۳۴ میلیون یورو (معادل ۱۴,۵۸۷ میلیون دلار) و ارزش کل واردات نیز در این مدت، نزدیک به ۱۵,۲۲۰ میلیون یورو (معادل ۱۹,۹۳۵ میلیون دلار) بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ با کسری ۴,۰۸۶ میلیون یورو (معادل کسری ۵,۳۴۸ میلیون دلار) مواجه بوده است .


در مدت مذکور بنابر این ارقام، ارزش واردات ۵۷٫۷۵ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. این نسبت در مدت مشابه سال قبل ۶۲٫۲۴ درصد بوده است.

در این مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ۸۹ کشور دنیا، منفی و با ۸۹ کشور دیگر مثبت بوده است. پنج کشور طرف معامله با بیشترین تراز تجاری مثبت شامل عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و مصر و پنج کشور طرف معامله با بیشترین تراز تجاری منفی شامل امارات، کره، آلمان، ترکیه و سوئیس بوده اند.

طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ ، متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی، مبلغ ۲۹۴ یورو (معادل ۳۸۶ دلار) و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی ۱,۱۴۹ یورو (معادل ۱,۵۰۶ دلار) بوده است که به این ترتیب، رابطه مبادله بازرگانی خارجی ایران، رقم ۰٫۲۶ خواهد بود.

شایان ذکر است که متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی (دلار) نسبت به مدت مشابه سال قبل، با ۲۱٫۳۸ درصد کاهش و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی (دلار) با ۸٫۵۸ درصد افزایش در ارزش دلاری، مواجه بوده است.

اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل « سنگ آهن بهمفشردهنشده و کنسانتره های آن » به ارزش ۶۵۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۴۷ درصد، اوره به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۱۷ درصد و «( متانول (الکل متیلیک » به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۸۳ درصد، بوده است .

* واردات ۱ میلیون تن گندم و ۱٫۲ میلیون تن ذرت در ۶ماهه امسال

طی شش ماهه امسال ۱٫۱ میلیون تن گندم، ۱٫۲ میلیون تن ذرت دامی و ۱٫۱ میلیون تن کنجاله وارد کشور شد.

واردات ۱ میلیون و ۸۶ هزار تن گندم به ارزش ۴۴۷ میلیون دلار در شش ماهه امسال در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲٫۹ میلیون تن گندم به ارزش ۹۸۴ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین گزارش ، حجم واردات گندم در سال جاری با کاهش ۶۲ درصدی مواجه شده است.

همچنین واردات ذرت دامی نیز در سال جاری با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده است. واردات ذرت در شش ماهه اول سال گذشته ۲٫۳ میلیون تن به ارزش ۸۴۳ میلیون دلار بوده است که این ارقام در سال جاری به ۱٫۲۵ میلیون تن به ارزش ۵۰۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش تسنیم، واردات ۱٫۱۱ میلیون تن کنجاله به ارزش ۷۵۵ میلیون دلار در شش ماهه امسال در مقایسه با واردات ۱٫۳۷ میلیون تن به ارزش ۸۱۴ میلیون دلار در مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۸ و ارزش ۷ درصد کاهش دارد.

بر اساس این گزارش، در مجموع طی شش ماهه امسال بیش از ۴ میلیون تن غلات به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار وارد کشور شد.

* ۱٫۱ میلیون تن برنج وارد کشور شد/رشد ۷۵درصدی در ۶ماه

بر اساس آمار جدید گمرک، طی شش ماه گذشته ۱٫۱ میلیون تن برنج وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشته است.

طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ ، مقدار ۱,۱۰۱ هزار تن برنج به ارزش ۱,۲۸۹ میلیون دلار از هند، امارات و ترکیه وارد کشور شده است.

واردات این محصول نسبت به سال قبل، ۷۵ درصد افزایش وزنی و ۱۱۷٫۱۷ درصد افزایش ارزشی داشته است. واردات برنج در شش ماهه سال گذشته ۶۲۹ هزار تن به ارزش ۵۹۴ میلیون دلار بوده است.

۲۲۲۲۲ خودروی خارجی وارد کشور شد/افت ۸۲ درصدی صادرات خودروی ایران

طی شش ماهه امشال ۲۲۲۲۲ خودروی خارجی به ارزش ۴۶۴ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵٫۴ درصد رشد دارد.

آمار جدید گمرک حاکی است: میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ مبلغ ۲۰,۸۷۹ دلار (نزدیک به ۶٫۷۶ برابر هر خودروی صادراتی) بوده که نسبت به سال گذشته، با کاهش ۵٫۶۶ درصدی مواجه بوده است .

کشورهای مبدأ واردات خودروی سواری نیز به طور عمده امارات، چین و جمهوری کره بوده اند. در شش ماهه سال گذشته ۱۹۲۵۶ خودرو به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

همچنین در شش ماهه امسال ۵۲۰۸ خودروی ایرانی به ارزش ۱۶ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با صادرات ۲۹۲۷۶ خودرو به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار به لحاظ تعداد ۸۲ درصد و به لحاظ ارزش بیش از ۹۰ درصد افت کرده است.

میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ مبلغ ۳,۰۸۷ دلار بوده که نسبت به سال گذشته، با کاهش ۴۵٫۵۸ درصدی مواجه بوده است .

* ۷ هزار تن دارو وارد کشور شد

میزان واردات انواع دارو در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۷۴۴۳ هزار تن بوده است که این رقم بیانگر رشد ۳۳٫۵۳ درصدی در وزن داروهای وارداتی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

آمار واردات دارو به تفکیک ماه‌های سال جاری و تغییرات هر ماه نسبت به ماه گذشته در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

فروردین ماه میزان واردات دارو (از لحاظ وزن) ۴۷۰ تن بوده که تغییر نسبت به ماه قبل در گزارش گمرک نیامده است؛ اردیبهشت ماه ۱۱۳۴ تن دارو وارد کشور شده که نسبت به ماه قبل ۱۴۱٫۵۱ درصد افزایش یافته است.

خردادماه امسال ۱۳۷۰ تن دارو با رشد ۲۰٫۷۹ درصدی و تیرماه ۱۵۰۵ تن دارو با رشد ۹٫۸۹ درصدی نسبت به ماه قبل وارد کشور شده است.

همچنین در مردادماه سال جاری ۱۳۹۰ تن دارو وارد کشور شده که نگاهی به آمار مورد بررسی در این بازه زمانی در گمرک نشان می دهد که واردات دارو در مردادماه نسبت به ماه قبل ۷٫۶۳ درصد منفی شده است.

در شهریورماه نیز ۱۵۷۴ تن دارو با رشد ۱۳٫۲۳ درصدی نسبت به ماه قبل وارد کشور شده است؛ در نهایت تا ۶ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۷۴۴۳ تن دارو وارد کشور شده است.

* ۳۷ هزار دلار دود شد

طی شش ماهه نخست سال ۹۲ حدود ۴۶۹۹ تن سیگار به ارزش ۳۷۰۸۲ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات این محصول نسبت به سال قبل ۱۲٫۸ درصد کاهش وزنی و ۴۰٫۲۸ درصد کاهش ارزشی داشته است. کشورهای عمده مبدأ واردات سیگار طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ عبارتند از ترکیه، امارات متحده عربی و جمهوری کره.

در تاریخ مورد بررسی ۱۸۵۰ تن سیگار به ارزش ۲۰۰۷۲ هزار دلار از کشور ترکیه، ۲۳۲۵ تن به ارزش ۱۱۶۲۶ هزار دلار از کشور امارات متحده عربی و ۳۹۱ تن به ارزش ۳۲۳۰ هزار دلار از کشور جمهوری کره و همچنین ۱۳۳ تن از سایرکشورها به ارزش ۲۱۵۵ دلار سیگار وارد کشور شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26310
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه