میهن صنعت:

۶۰ میلیون ایرانی شامل طرح تامین کالاهای اساسی هستند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی  سه شنبه مجلس شورای اسلامی با ۲۱۳ رای با  طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی موافقت کردند.

پس از تصویب این طرح محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت که برای اینکه جزئیات طرح برای تامین منابع بهتر مشخص شود، این طرح به کمیسیون ارجاع می‌شود که با رای گیری در صحن علنی، ۲۰۴ نماینده با بازگشت طرح به کمیسیون برنامه و بودجه موافقت کردند.

۶۰ میلیون ایرانی شامل طرح تامین کالاهای اساسی هستند

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره این طرح در سخنانی گفت: در این طرح که با همفکری مرکز پژوهش های مجلس، نمایندگانی دولت و اعضای کمیسیون تدوین شده است، تلاش شده که طرح تورم زا نباشد.
وی افزود: تامین منابع این طرح به گونه است که تورم زا نیست و به  ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این افراد شناسایی شده‌اند. همچنین در این طرح به یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تکمیل طرح های ناتمام عمرانی نیز توجه شده است.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است،  تصریح کرد: از این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان باری تامین کالای های اساسی،  ۱۰ هزار میلیارد تومان برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی کشور اختصاص داده شده است.

نماینده ملکان در مخالفت با این طرح گفت: مخالف این طرح نیسیتم بلکه سه موضوع تامین کالاهای اساسی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و اتمام طرح های عمرانی است بسیار بزرگ و پیچیده است که در قالب یک طرح نمی گنجد بلکه باید بر هر کدام از آنها یک طرح معرفی کرد.

سید علی موسوی با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی فعلی تامین معیشت دهک های پایین جامعه باید در اولویت قرار بگیرد،  تصریح کرد: ودیعه مسکن، نبود مسکن برای جامعه، حقوق، تامین مبالغ برای آب و برق و گاز از دیگر مسائل و مشکلاتی است به اقشار کم درآمد و دهک هایی پایین جامعه فشار وارد می‌کند و لازم است ابتدا به این طرح که پیش از این مطرح شده  رسیدگی شود.

تصویب این طرح سبب جلوگیری از رانت و فساد می‌شود

نماینده مردم ملایر در موافقت با این طرح نیز گفت: اگر این طرح تصویب شود با رانت و فساد مبارزه خواهد شد و نیاز محرومان را برآورده می کند.
احد آزادی خواه با بیان اینکه در سال ۹۷ ارز تامین شده برای  واردات ۳۱ میلیارد دلار عنوان شده که برای ۵ میلیارد دلار آن هیچ کالایی وارد نشد، تصریح کرد: ارز تامین شده برای واردات کالاهای اساسی ۲۳ میلیارد دلار است که برای سه میلیارد دلار آن هیچ کالایی وارد نشده است. البته تنها مشکل این طرح شبکه توزیع به خصوص به روستاها است که باید اصلاح شود.

حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره این طرح گفت: در این طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که از این منابع به ۲۰ میلیون نفر در کشور که در تهیه غذای روزمره خود مشکل دارند کالاهای اساسی تعلق بگیرد، همچنین برای حدود ۴۰ میلیون نفر نیز سبد کالا با ۵۰ درصد قیمت در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح قرار است برای  ۵ میلیون بازنشسته طبق مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه شرایطی فراهم شود تا حقوق آنها هم تراز با دیگر کارکنان شوند، خاطر نشان کرد: بر اساس تبصره ۱۴ طرح دولت به ۶۰ میلیون نفر کارت الکترونیک داده و هر ماه کمک‌های معیشتی را به حساب آنها واریز می‌کند، ما از میان این ۶۰ میلیون می‌خواهیم به ۲۰ میلیون نفر سبد کالای رایگان و به ۴۰ میلیون نفر با ۵۰ درصد تخفیف این سبد را اختصاص دهیم./ایرنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=201654
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه