میهن صنعت :

اتخاذ رويكرد توسعه اي در بخش صنعت و معدن/استخراج ارز از معادن

میهن صنعت : معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: رويكرد توسعه اي در بخش صنعت و استخراج ارز از معادن جزء برنامه هاي مهم اين وزارتخانه در سالجاري خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: رويكرد توسعه اي در بخش صنعت و استخراج ارز از معادن جزء برنامه هاي مهم اين وزارتخانه در سالجاري خواهد بود.

سيد عليرضا شجاعی  اظهار داشت: سال گذشته با توجه به اقتضائاتي كه داشت و تغييرات پارامترهايي كه در كل كشور رخ داد، بيشتر تمركز وزارتخانه بر روي موضوع صيانت از توليد قرار گرفت. يعني بيشتر تلاش اين بود كه به واحدهاي توليدي كمك شود تا واحدها بتوانند خود را در شرايط خاص آن زمان حفظ كنند. من فكر مي كنم آن مرحله طي شد و امسال رويكرد به سمت توسعه و رفتن به سمت توسعه معادن است.

وي افزود: رويكرد سال گذشته صيانت از توليد براي حفظ بنگاه ها بود و امسال به سمت رويكرد توسعه اي حركت مي كنيم كه كدام بنگاه ها مي توانند ارز آوري داشته باشند. البته نه اينكه صيانت از توليد را نداشته باشيم اما نگاه اصلي اين است كه با كمك همه واحدهاي توليدي، دستگاه ها و حتي حوزه قانونگذاري به سمت رويكرد توسعه اي براي سال جديد حركت كنيم.

سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: اگر اين رويكرد را داشته باشيم در واقع بي نيازي ما را از ارز كمتر مي كند ولي اگر رويكرد بيشتر به سمت صيانت برود، بايد نفت را بفروشيم و در حوزه صيانت هزينه كنيم اما با اتخاذ رويكرد توسعه اي از ارزي كه توليد شده و از رونقي و درآمدي كه ايجاد مي شود، بقيه حوزه ها هم استفاده مي كنند.

شجاعي در ادامه تكميل ظرفيتها در بخش توليد را يكي ديگر از اقدامات وزارت صنعت براي سالجاري عنوان كرد و گفت: يكي از برنامه هاي ما در سال جاري بحث ارتقا در بخش توليد و در واقع تكميل ظرفيتهاست تا به كيفيت بنگاه ها كمك شود و بهره وري افزايش يابد. تا بازار محصولات ايراني توسعه يابد، برند سازي شود و بنگاه ها خودشان را رقابت پذير كنند.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت با اشاره به رشد خدمات فني و مهندسي در بخش هاي مختلف اظهار داشت: طي سالهاي اخير در چند سطح بخش خدمات فني و مهندسي رشد بالايي يافت. طي سالهاي گذشته تنها واحدها ميسكوني در كشورهاي مختلف ساخته مي شد و بعد به سمت انبوه سازي و طراحي هاي ساختماني حركت كرديم و در حال حاضر كارخانه هاي ايراني در كشورهاي مختلف احداث و در آنجا محصول ايراني توليد مي شود.
وي افزود: به طور مثال در حال حاضر صنعت كشتي سازي ايران در حال ساخت 4 اقيانوس پيما براي ونزوئلاست. كارخانه هايي كه در كشورها احداث مي شود، كارخانه مادر است و ماشين آلات توليد مي كنند و اين نشان مي دهد بشدت دانش فني رو به پيشرفت است. راهكارهاي جديدي براي ارز آوري و صادرات ايجاد شده است و نيروي تحصيلكرده و دانش بسيار خوبي داريم كه كمك مي كند سطوح خدمات، فني و مهندسي توسعه پيدا كند. برخي از كشورهاي منطقه تمايل دارند كه تحريم هاي ايران ادامه پيدا كند بخاطر اينكه ترس از اين دارند كه اگر فضا باز شود، به دليل ظرفيتهاي خوبي كه دارد، ايران در منطقه اول شود.
وي  در ادامه به تشكيل كارگروه معدن اشاره كرد و گفت: يكي از رويكردهاي ديگر وزارتخانه بحث توجه به حوزه معدن است. اواخر سال گذشته كارگروه معدن در سطح ملي به رياست رئيس جمهور شكل گرفت و دستورالعمل تشكيل كارگروه هاي معدن در استانها آغاز شد. در حال حاضر معاون امور معدني وزارتخانه به استانهاي مختلف سفر مي كند، پتانسيل هاي معدني در كل كشور در حال شناسايي و در زمينه تسهيل در فرآيند اكتشاف، بهره برداري و فرآوري معادن، برنامه ريزي بسيار خوبي انجام شده است.
شجاعي ادامه داد: تشكلها و بخش خصوصي در حوزه معدن وارد فعاليت شده اند و اميدواريم جهش بسيار خوبي در بخش معدن داشته باشيم. البته در اين راستا مصوب شد 9 مركز معدني براي شناسايي و اكتشاف در 9 نقطه كشور راه اندازي شود. جهت گيري بسيار جدي در حوزه معدن در حال انجام است كه برخي تا پايان سالجاري و برخي ديگر تا چند سال آينده به ثمر خواهد نشست.
شجاعي تصريح كرد: زماني گفته مي شد كه نفت مي تواند ارزآوري داشته باشد اما در حال حاضر اين امر مي تواند در قالب استخراج ارز از معادن مطرح شود. الان اين ارزآوري به حوزه هاي ديگر مانند فولاد، سيمان و موارد ديگر رسيده است به طوري كه صادرات سيمان جزء 10 صادرات اول كشور است و اينها تغيير رويكرد هايي است كه در  چند سال اخير رخ داده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17353
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه