میهن صنعت:

ايران در جايگاه هفدهم توليد آلومينيوم جهان قرار گرفت

میهن صنعت: مدير فلزات غيرآهني ايميدرو گفت: ايران در سال 2013 ميلادي با توليد 350 هزار تن آلومينيوم تنها 0.7 درصد از توليد جهاني آن را به خود اختصاص داد و با چهار پله صعود در جايگاه هفدهم قرار گرفت.

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مجيد پورعطار روز يكشنبه از گشايش اعتبار طرح آلومينيوم جنوب با ظرفيت سالانه 300 هزار تن در چند روز آينده خبر داد.

وي ادامه داد: با اجراي طرح هاي آلومينيوم جنوب در لامرد، آلومينيوم كاوه مسجدسليمان در خوزستان، آلومينيوم جاجرم در خراسان شمالي، فاز سوم آلومينيوم المهدي در بندرعباس و توسعه ايرالكو در اراک، در سال هاي آينده ظرفيت توليد این فلز در كشور به يک ميليون تن خواهد رسيد.

پورعطار اضافه كرد: همچنين با اجراي طرح هاي آلوميناي خليج فارس در عسلويه، بوكسيت گينه و توليد آلومينا از نفلين سينيت سراب در آذربايجان شرقي ظرفيت توليد آلوميناي كشور به دو ميليون تن مي رسد.

وي بازار رو به رشد داخل را از مزاياي رقابتي توسعه صنعت آلومينيوم برشمرد و گفت: بر اساس برآوردها تقاضاي حداقلي آلومينيوم كشور براي پايان برنامه پنجم 600 هزار تن و در بيشترين حالت از مرز يک ميليون تن خواهد گذشت و كمترين و بيشترين ميزان براي افق چشم انداز در سال 1404 به ترتيب برابر با يک ميليون تن و حدود 2 ميليون تن برآورد مي شود.

پورعطار با اشاره به وجود 600 ميليون تن ذخاير بوكسيت در كشور گينه كوناكري بیان داشت: اين كشور داراي بزرگترين ذخيره بوكسيت جهان بوده و ايران نيز در معدن آن شريک است كه مي تواند موقعيت مناسبي را براي تامين بوكسيت مورد نياز صنعت آلومينيوم ايران فراهم كند.

مدير فلزات غير آهني ايميدرو ساخت نيروگاه سيكل تركيبي با راندمان بالا براي تامين برق مورد نياز صنعت آلومينيوم را ضروري خواند و تصريح كرد: برق در صنعت آلومينيوم صرفا به عنوان حامل انرژي و عامل مصرف نبوده، بلكه به عنوان ماده اوليه و خوراک به حساب مي آيد.

به گزارش مهر، دبير سومين كنفرانس بين المللي آلومينيوم ايران نيز اظهارداشت: دبيرخانه دائمي اين كنفرانس در ايميدرو ايجاد شده و اين كنفرانس به صورت دوسالانه برگزار مي شود. منصور سلطانيه تبادل نظر درباره آخرين يافته ها و پيشرفت هاي صنعت آلومينيوم اعم از توليد، فرآوري، مهندسي و … را از اهداف برگزاري اين كنفرانس بيان كرد و افزود: در اين كنفرانس دو روزه چند كارگاه تخصصي برگزار مي شود و بيش از 40 مقاله علمي نيز ارائه خواهد شد.

وي ادامه داد: در نمايشگاه جانبي كنفرانس نيز شركت هاي معتبر از كشورهاي آلمان، هلند، فرانسه، اسپانيا، تركيه، هند، برزيل، سوئيس، دبي، بحرين، روسيه، چين، عمان و پاكستان توانمندي هاي خود را در معرض ديد عموم قرار داده اند.

محمدعلي برخورداري رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران نيز خواستار توسعه صنعت آلومينيوم از سوي دولت شد و تصريح كرد: اين دانشگاه نيز آمادگي دارد نقش خود را براي توسعه علمي صنعت آلومينيوم و همكاري با مسئولان اجرايي كشور به خوبي ايفا كند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49207
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه