میهن صنعت :

اکتشاف در عمق 340 متری/ بزرگترین ذخایر منگنز خاورمیانه در قم

میهن صنعت : صورتی خاک گرفته و دستانی که از فرط کار سخت پینه بسته و پوستش ضخیم شده، کار در تونل ها و راهروهایی تاریک که تمام سهم چشمانش از آفتاب می شود ندیدن نور آن برای ساعت های متوالی، چقدر در میان این ابر گرد و غبار نفس هایش سخت می آید، در این کم نوری و

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شاید دانسته یا ندانسته در محاورات روزمره و هر جا بخواهیم سختی کاری را در حد اعلای خود به تصویر بکشیم، آن را با کار در معدن مقایسه کنیم و این یک واقعیت است چرا که معدنچی با تحمل سختی فراوان و در شرایطی واقعا استثنایی و دشوار کار می کند، اما حاصل تلاش او بسیار ارزشمند است، دستاوردی که چرخ های صنعت کشور را به چرخش درمی آورد و غرور ملی را بارورتر می کند.

و اینجا در معادن منگنز ونارچ قم 420 نفر با تقسیم بندی در سه شیفت کاری و هر نوبت به مدت شش ساعت، کاری طاقت فرسا را انجام می دهند تا کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان از کار باز نایستد.

اینجا معادن منگنز ونارچ در کیلومتر 28 جاده قم به نیزار است که قدمت برداشت از آنها به سال 1341 برمی گردد و هم اکنون در اختیار بخش خصوصی است.

به گفته بهمن ملکی، سرپرست معادن منگنز ونارچ قم در حال حاضر 2 معدن به نام های "پیروزی" و "جلالA " از مجموع این معادن فعال هستند.

در حال حاضر اکتشاف در عمق 340 متری این معادن به کندی اما با احتیاط و بدون توقف صورت می‌گیرد و به گفته ملکی، سرپرست معادن منگنز ونارچ قم، عملیات اکتشاف برای عمق 400 متری آن نیز طراحی شده است.

ملکی یادآور می‌شود: در پروسه برداشت از این معدن از تکنولوژی خاص استفاده می‌شود و عملیات حفاری با دستگاه‌های مدرن و به روز دنیا انجام می‌گیرد.

اما حاصل کار این 420 نفر ، برداشت سالانه 100 تا 110 هزار تن است که مصرف داخلی دارد و به گفته مهندس ملکی، تمامی آن در کارخانه ذوب آهن اصفهان به مصرف می‌رسد.

معادن منگنز ونارچ تامین کننده عمده مواد اولیه کارخانه ذوب آهن اصفهان

در این خصوص سرپرست معادن منگنز ونارچ قم یادآور می شود: در گذشته تنها تامین کننده مواد اصلی ذوب آهن اصفهان، معادن منگنز ونارچ بود که اخیرا با افزایش ظرفیت این کارخانه و نیاز سالانه آن به 150 هزار تن منگنز، چند معدن کوچک مابقی نیاز کارخانه را تامین می‌کنند و ما در حال حاضر به 110 هزار تن از این نیاز پاسخ می‌دهیم.

معادن منگنز ونارچ قم با این ظرفیت نه تنها از جمله معادن شاخص استان به شمار می‌رود، بلکه عناوین دیگری را در سطح کشور و خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

فعالیت 115 معدن در قم

سرپرست معاونت امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در خصوص معادن استان می‌گوید: در استان قم 115 معدن فعال است که در میان آنها معادن آهک و مارن کارخانه سیمان نیزار، سلستین علی آباد، باریت و زئولیت خانم رویگر و معادن منگنز ونارچ شاخص هستند.

مجتبی سرلک با بیان این که مواد استحصال شده از این معادن در داخل کشور مصرف می‌شود، اضافه می‌کند: میزان استخراج از این معادن سالانه بالغ بر پنج میلیون تن، برابر با ارزش ریالی در حدود 50 میلیارد تومان است.

معادن منگنز ونارچ بزرگترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور و از ذخایر بی نظیر خاورمیانه

به گفته سرلک در میان معادن شاخص استان، معدن منگنز ونارچ، شهرتی کشوری و بلکه در سطح کشورهای همسایه دارد، وی در این خصوص می‌گوید: معادن منگنز ونارچ به عنوان عمیق ترین معادن فلزی و بزرگترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور مطرح است و از بی نظیرترین ذخایر منگنز خاورمیانه محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم وجود ذخایر معدنی منگنز در کشور را بسیار مهم می داند و یادآور می‌شود: منگنز در صنایع فولادسازی، باطری سازی، شیشه و سرامیک، تهیه کودهای شیمیایی و … به کار می‌رود.

معادن منگنز ونارچ تا 40 سال دیگر قابل برداشت است

وی با اشاره به برداشت سالانه در حدود 110 هزار تن از معادن منگنز ونارچ و فروش آن به صورت خام به دلیل عدم توجیه پذیری اقتصادی فرآوری آن، تصریح می‌کند: در صورت تکمیل عملیات اکتشاف، این معادن تا 40 سال دیگر نیز قابل برداشت می‌باشند و می‌توانند ماده اصلی کارخانه های کشور را تامین کنند.

اما به راستی کار در عمق 340 متری از عمق زمین با چه سختی هایی همراه است؟

در این خصوص سرپرست معادن منگنز ونارچ قم می گوید: کار سنگین و زیان آور در مواجه با فلزات و عوامل مکانیکی و عوارض ناشی از آن، شرایط محیطی غیراستاندارد مثل نبود نور، خطر ریزش، فضای تاریکی و نمور، میزان اکسیژن کم و … این‌ها عواملی است که از نظر جسم و گاها روحی معدنچیان را تهدید می‌کند.

بهمن ملکی با اشاره به این که تغییر سیاست های دولت بیشترین تاثیر منفی را در کار آنها دارد، اضافه می‌کند: کافی نبودن سهم معدن از بودجه، حداقل حقوق پایه و نبود حمایت‌های کافی را هم به آنها اضافه کنید، کار در معدن با وجود این که در صدر مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد مزایایی که برای آن منظور می شود مانند دیگر مشاغل سخت است، در صورتی که باید سنوات کار را برای شاغلان این بخش کمتر کنند.

الهام رحیمی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18382
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه