کرباسیان در پیشنهاد به سفرای کشورهای آمریکای لاتین

ایران با مزیت گازی آماده پذیرش سرمایه‌گذار معدنی است

همزمان با ابراز تمایل سفرای کشورهای آمریکای لاتین برای همکاری‌های معدنی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک با استفاده از مزیت‌های گازی ایران را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صبح امروز سفیران ۹ کشور آمریکای لاتین برای شرکت در نخستین هم‌اندیشی تبیین فرصت‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای لاتین در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) حضور پیدا کردند و در آن فرصت‌ها و پیشنهادات همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن بررسی شد.

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این جلسه با اشاره به مزیت‌های معدنی ایران، گفت: خوشبختانه ایران در مواردی علایق مشترکی با کشورهای آمریکای لاتین دارد که می‌توان از جمله آن به سنگ آهن، مس، طلا، بوکسید، نیکل و برخی دیگر از مواد معدنی هستند که می‌توان به واسطه آنها همکاری‌های مشترکی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: براساس برنامه ششم قرار است نقش صنایع معدنی را در GMP کشور افزایش دهیم و با توجه به ۵۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این برنامه پیش‌بینی شده است همین جا اعلام می‌کنم که آمادگی کامل برای شروع سرمایه‌گذاری‌های مشترک را در حوزه‌های مختلف با کشورهای آمریکای لاتین داریم.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به مزیت‌هایی که ایران می‌تواند برای کشورهای لاتین داشته باشد، اظهار کرد: ایران بابت ذخائر گازی کشور اول دنیا به شمار می‌رود که اخیرا در حوزه برداشت گاز نیز توانسته است به کشور قطر برسد.

کرباسیان افزود: در عین حال در شمال ایران ۱۰ کشور وجود دارد که راهی به دریا ندارد و می‌توانیم با سرمایه‌گذاری‌های مشترک مصرف این بازار ۵۰۰ میلیون نفری را تامین کنیم و در مواردی مانند فولاد که در منطقه ما به خاطر نیاز عمده‌ای که به این محصول استراتژیک برای بازسازی ویرانی‌های درگیری‌های منطقه‌ای به بازار خوبی دست پیدا کنیم.

وی در این نشست که با حضور سفرای ۹ کشور آمریکای لاتین مانند برزیل، نیکاراگوئه، کوبا، آرژانتین و بولیوی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مزیت‌هایی که سرمایه‌گذاری مشترک در ایران می‌تواند داشته باشد فعالیت در مناطق آزاد کنار دریا است که امتیازات خاص مالی و صادراتی خود را دارد و تعدادی از این مناطق تحت نظر سازمان ایمیدرو احداث شده‌اند.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد به کشورهای لاتین

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خطاب به سفرای میهمان، گفت: سنگ آهنی که شما با قیمت ۵۰ دلار درهر تن صادر می‌کنید می‌تواند بعد از سه مرحله فرآوری به ۴۰۰ دلار ارتقاء پیدا کند و ارزش افزوده بالاتری به وجود می‌آورد که با مشارکت و استفاده از مزیت ذخائر گازی ایران و مواد اولیه تهیه شده از کشورهای آمریکای لاتین می‌توان همکاری‌های مناسبی را در این زمینه رقم زد.

سرمایه‌گذاران آمریکای لاتین دغدغه مالیاتی دارند

در ادامه این نشست یکی از سفرا سوالی را درباره‌ی وضعیت مالیاتی سرمایه‌گذاران در ایران مطرح کرد که امیر صباغ – مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو – در جواب آن به سرمایه‌گذاری‌ یک شرکت قزاقستانی در معدن طلای ساری‌گونی اظهار کرد: شرکت قزاقستانی بعد از عقد قرارداد با معدن ساری‌گونی پس از مذاکراتی که با بانک مرکزی داشت توانست به یک نرخ ویژه مالیاتی برسد و نرخ بهره مالکانه به عنوان حقی که دولت از معادن سراسر کشور دریافت می‌کند را برای یک دوره ۱۰ ساله ثابت کند.

در تکمیل این گفته‌ها حسن یونسیان – مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو – تشریح کرد: براساس قانون جدید مالیات برای سرمایه‌گذاران چند سال اول سرمایه‌گذاران خارجی از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود و بعد از آن نیز بازپرداخت مالیات ۱۰ درصد تخفیف خورده و تا سقف ۱۵ درصد تعریف شده است که مدت زمان معافیت از مالیات نیز بنا بر منطقه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد از پنج تا ۱۰ سال متغیر خواهد بود.

علاقه فولاد خوزستان به احداث کارخانه در برزیل

صباغ در پی سوال سفیر نیکاراگوئه مبنی بر این که ایران علاقه به سرمایه‌گذاری معدنی و صنایع معدنی در حوزه آمریکای لاتین دارد یا خیر، اظهار کرد: سال گذشته صادرات فولاد ایران به برزیل ۲۰۰ هزار تن بوده است که تامین این کالا از طرف شرکت فولاد خوزستان صورت گرفته و این مجموعه فولادی علاقه‌مند است تا خطوط فولادی را در کشورهای هدف توسعه دهد مشابه سیاستی که حاشیه خلیج فارس و کشور عمان نیز پیاده شد که خط تولید محصول را در بازار هدف راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: این دقیقا سیاستی است که نه تنها ایران علاقه‌ به اجرای آن در بازارهای هدف دارد، بلکه پیشنهاد می‌کند سرمایه‌گذاران خارجی نیز با نگاهی به بازار هدف ۵۰۰ میلیونی هدف خاورمیانه با توجه به مزیت‌های تولیدی که در ایران وجود دارد مانند مزیت‌های گازی نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران اقدام کنند.

منبع:ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=122064
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه