میهن صنعت :

تقويت بخش معدن در بودجه 93 فراموش نشود

میهن صنعت : اكنون كه سرمايه گذاران خارجي در ديدار و مذاكره با مقامات و مسوولان معدني كشور براي سرمايه گذاري در معادن ايران اعلام آمادگي كرده اند، بهترين زمان است تا با رعايت كامل قانون سرمايه گذاري خارجي، فرصت را براي رونق بخش معدن و صنايع معدني مغتنم بشم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بخش معدن كه در دوران ركود جهاني و تحريم به خوبي به حركت خود ادامه داده و كمترين آسيب را ديده، اكنون مي تواند بهترين گزينه براي تحركت در بازه ي اقتصادي كشور باشد كه خوشبختانه اين مهم مورد توجه سياستگزاران نظام؛ يعني دولت و مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است؛ لذا تقويت بخش معدن در بودجه ي سال 1393 نكته ي مهمي است كه لازم است مورد توجه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.

بخش معدن در حال حاضر تأمين كننده ي مواد اوليه ي صنايع زيادي در كشور است؛ از طرفي اجراي طرح هاي توسعه ي صنعتي نيازمند مواد اوليه هستند كه تنها از طريق تقويت و رونق بخش معدن امكانپذير است.

بر اساس سند چشم انداز كشور قرار است ايران در سال 1404 به قدرت اول منطقه در بخش هاي مختلف، از جمله اقتصاد تبديل شود، اما؛ با ادامه روند فعلي تحقق اهداف سند يادشده دشوار به نظر مي رسد.

صنايع مهمي مانند صنعت فولاد، مس، آلومينيوم، طلا، سرب و بسياري از صنايع ديگر كشور براي حفظ و توسعه ي خود به مواد اوليه اي نياز دارند كه از معادن فعال كشور استخراج مي شود.

بررسي ها نشان مي دهد اگر نتوانيم مواد اوليه ي بخش صنعت را به طور كامل از داخل تأمين كنيم، همچنان به ديگر كشورها وابسته خواهيم بود تا حدي كه براي توليدات صنعتي بايد مواد اوليه مورد نياز را وارد كنيم و اين در حالي است كه خداوند منابع فراوان و ارزشمندي را در اختيار ما گذاشته است.

اكنون كه سرمايه گذاران خارجي در ديدار و مذاكره با مقامات و مسوولان معدني كشور براي سرمايه گذاري در معادن ايران اعلام آمادگي كرده اند، بهترين زمان است تا با رعايت كامل قانون سرمايه گذاري خارجي، فرصت را براي رونق بخش معدن و صنايع معدني مغتنم بشماريم و زمينه هاي حضور آنان را در چرخه ي فعاليت هاي معدني؛ به ويژه اكتشاف فراهم كنيم.

همچنين لازم است براي رونق اكتشافات معدني، بودجه ي كافي در اختيار اين بخش قرار گيرد. هر چند در ايران اكتشافات معدني وظيفه ي حاكميتي محسوب مي شود، اما؛ مانند ديگر كشورهاي معدني جهان، با حمايت منطقي از بخش خصوصي، مي توانيم اين بخش را به طور جدي و فعال وارد اكتشافات معدني كنيم ضمن اينكه حضور مشترك سرمايه گذاران خارجي و بخش خصوصي كشور كمك مي كند تا با افزايش دانش فني كارشناسان داخلي، داراي بخش خصوصي قويتر و در حد جهاني در كشور باشيم. امروز تمام كشورهاي جهان به سمت استفاده ي كامل از مزيت هاي خود براي حضور در بازارهاي جهاني حركت مي كنند، پس ما هم از منابع ارزشمند خدادادي بهره بيشتري بگيريم و سهم بخش معدن و صنايع معدني را در اقتصاد كشور افزايش دهيم.

در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به نام حماسه ي سياسي، حماسه ي اقتصادي نامگذاري شده است، ايجاد حركت هاي جهشي در معادن ما را در تحقق اهداف حماسه ي اقتصادي نزديك مي كند؛ زيرا به گفته ي كارشناسان به ازاي هر يك درصد رشد در بخش معدن حدود سه درصد رشد در صنايع معدني ايجاد مي شود.

منبع: خبرگزاری موج

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=40009
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه