میهن صنعت :

ثبت محدوده‌های معدنی در هرمزگان ممنوع شد

میهن صنعت : با تشکیل اولین جلسه ستاد استانی معادن، ساز و کار واگذاری ظرفیت‌های معدنی تغییر کرد و ازاین پس ثبت محدوده‌های معدنی بدون طی کردن مراحل دستورالعمل جدید ممنوع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، با تشکیل اولین جلسه ستاد استانی معادن، ساز و کار واگذاری ظرفیت‌های معدنی تغییر کرد و ازاین پس ثبت محدوده‌های معدنی بدون طی کردن مراحل دستورالعمل جدید ممنوع شد.

 

منطقه خلیج‌فارس، استاندارهرمزگان روز یکشنبه در اولین نشست ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استان با اشاره به تحقق شعار امسال مبنی بر حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، براستفاده از همه ظرفیت‌ها در این راستا تاکید و اظهارکرد: استفاده درست از منابع، راه را برای بهره‌وری بیشتر در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی هموار می‌کند که ظرفیت فراوان بخش معدن یکی از موارد است.

 

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه تاکنون نگاه به منابع کشور نگاهی بسته و با ملاحظات بوده است، خاطرنشان کرد: این روند قطعا در مسیر استفاده بهینه از منابع نیست و نمی‌توانند در تحقق شعار حماسه اقتصادی موثر باشد.

 

وی با بیان اینکه حرکت دولت در ساماندهی معادن و تغییر در رویکرد واگذاری‌ها ضمن تحقق عدالت، به افرایش بهره‌وری و اشتغال در بخش مهم معدن منجر می‌شود، تصریح کرد: تمرکز جدی برکاهش اتکا به درآمدهای نفتی کشور در ایران که سراسر ظرفیت و استعداد در بخش‌های مختلف است، می‌تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را به حداقل برساند.

 

در گذشته ظرفیت معادن هرمزگان نادیده گرفته شده است

 

عزیزی با اشاره به کل ذخایر معدنی استان گفت: از مجموع یک میلیارد و 631 میلیون تن ذخایر معدنی استان تنها 18میلیون تن آن استفاده می‌شود که این امر گویا کوتاهی و نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالقوه این بخش است.

 

وی خاطر نشان کرد: اشتغال زایی در بخش معادن، رسیدن به درآمدهای واقعی کشور از معادن و تامین نیازهای واحد های تولید از اهداف دولت در امر سیاست گذاری‌های توسعه بخش معدن بوده است.

 

این مقام مسئول در استان با بیان اینکه تنها 1952 نفر در معادن استان مشغول به کار هستند که آمار مناسبی نیست، افزود: این آمار خود گویا عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های معادن استان را نشان می‌دهد.

 

عزیزی وجود 127 معادن شن و ماسه در سطح استان را ناکافی دانست و تصریح کرد: باید در این عرصه فعالیت‌های بیشتر صورت گیرد، زیرا از 127 معدن، 72 معدن فعال، 17 مورد آن نیمه‌فعال و 38 معدن در حال راه‌اندازی هستند که این آمار برای استان آمار پایینی محسوب می‌شود.

لزوم شناسایی معادن غیرفعال در استان

 

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت تصمیم دارد از ظرفیت‌های این بخش به درستی استفاده کند تا در سال جاری بخش معادن به جایگاه واقعی خود دست یابد، بیان کرد: در این راستا معادن غیرفعال استان باید شناسایی و واگذاری معادن بر اساس دستورالمعمل جدید با جدیت و نظارت همه جانبه انجام شود.

 

به گزارش ایسنا این مقام مسوول در ادامه سخنانش همچنین تاکید کرد: ستاد استانی معادن استان تا شکل گیری مراحل آن هر هفته برگزار شده و همه مدیران و اعضای مرتبط باید شخصا در جلسه حاضر باشند.

 

وی همچنین ارایه نقشه کامل پهنه‌های معدنی استان با مشخصات کامل از قبیل نوع مواد، محل دقیق و غیره را به جلسه آینده موکول و بیان کرد: تا زمانی که نقشه جامعه معادن استان با مشخصات کامل و تفکیکی شهرستان‌ها آماده نشود، نمی‌توان در این زمینه تصمیم صحیحی اخذ کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15331
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه