راهنمای خرید لوله مانیسمان و نکاتی که باید بدانید

لوله مانسیمان یا لوله بدون درز یکی از اتصالات صنعتی پرمصرف است که به‌ دلیل استفاده در محیط‌های حساس، کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  لوله مانسیمان یا لوله بدون درز یکی از اتصالات صنعتی پرمصرف است که به‌ دلیل استفاده در محیط‌های حساس، کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما تعداد محدود تولیدکنندگان لوله مانسیمان در ایران، وجود محصولات تقلبی و بی کیفیت در بازار و قیمت بالای این قطعه، انتخاب و خرید لوله مانسیمان باکیفیت و اصل را دشوار کرده، تا حدی که نیاز به دانش تخصصی و اطلاعات کامل دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع برای سلامت جانی و مالی مردم و اعتبار کاری پیمانکاران، در این مطلب تلاش کردیم نکاتی که قبل از خرید لوله مانسیمان باید بدانید، اعم از شناخت لوله مانسیمان، انواع آن، کاربردها و روش‌های تشخیص اصالت و کیفیت لوله را در قالب «راهنمای خرید لوله مانسیمان» در اختیار شما قرار دهیم.

نکاتی که قبل از خرید لوله مانیسمان باید بدانید

شناخت لوله مانسیمان، اولین قدم برای خرید این قطعه است. لوله مانیسمان، نوعی لوله بدون درز و فاقد اتصالات جوش است که از مقاومت بالایی برخوردار است. یکپارچه بودن سطح مقطع این قطعه باعث بالا رفتن سطح تحمل فشار و تنش‌های وارده به لوله شده و آن را به گزینه‌ای مطمئن برای لوله کشی گاز و آب تبدیل کرده است. چون مقاومت بالای لوله باعث پخش شدن تنش‌های ناشی از سیال‌های جاری و جلوگیری از ترکیدگی آن می‌شود.

لوله مانسیمان در انواع رده‌های 20، 40، 60، 80، 120 و 140 و به ‌صورت شاخه‌های 6 و 12 متری تولید می‌شود. تعداد محدودی از برندهای داخلی و چندین برند خارجی این قطعه را تولید می‌کنند. قیمت لوله مانیسمان برندهای خارجی و وارداتی معمولاً از قیمت لوله‌های ایرانی گران‌تر است. با توجه به اهمیت کیفیت و قیمت در خرید این قطعه، به نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم در زمان خرید دقت کنید:

. به جنس لوله مانسیمان دقت کنید

اولین و مهم‌ترین نکته در خرید لوله مانسیمان، جنس لوله است. جنس لوله به‌ طور مستقیم روی خواص و میزان مقاومت آن دارد. انواع لوله مانسیمان در بازار ایران از استیل، جنس فولاد و فولاد گالوانیزه هستند. رایج‌ترین نوع لوله مانسیمان مصرفی در بازار، جنس فولاد است. لوله‌های فولادی خارجی با استانداردهای بین المللی ASME، DIN، API و ASTM و لوله‌های ایرانی براساس استانداردهای ملی ایران به شماره‌های ۱۸۶۷۴، ۱۴۴۹۲ تولید می‌شوند.

. ابعاد لوله مانسیمان را متناسب با آیین نامه یا پیشنهاد مهندس ناظر انتخاب کنید

نکته بعدی که باید در زمان خرید لوله مانسیمان به آن توجه کنید، ابعاد لوله است. منظور از ابعاد لوله، رده لوله، قطر و طول آن است که باید با توجه به آیین نامه استاندارد ملی ایران یا نظر مهندس سازه انتخاب شود. در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم:

·         رده لوله

رده لوله یا Schedule Number ضخامت لوله را نشان ‌می‌دهد. ضخامت لوله فاصله بین قطر داخلی و قطر خارجی سطح قطع لوله است. هرچقدر رده یک لوله بالاتر باشد، ضخامت آن بیشتر است. انواع لوله مانسیمان در رده‌های 20، 40، 80، 160 و رده‌های سفارشی مشتریان مانند xs یا xxs ساخته می‌شوند.

اهمیت رده لوله از این جهت است که هر رده برای کاربرد خاصی طراحی شده‌ است. به‌ عنوان مثال، ضخامت لوله مانیسمان رده 20 در مقایسه با رده 40 کمتر است و در لوله کشی گاز منازل مسکونی کاربرد دارد، در حالی از لوله مانسیمان رده 40 در تجهیزات آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

·         قطر لوله

قطر لوله مانسیمان می‌تواند از 0.5 اینچ (12.5 میلی ‌متر) تا 24 اینچ (610 میلی ‌متر) متغیر باشد. براساس استاندارد ملی ایران برای لوله‌های فولادی بدون درز، تلورانس قطر برای انواع لوله مانسیمان باید نهایتاً در بازه 20- تا 20+ درصد باشد.

·         طول لوله

طول انواع لوله مانسیمان در حالت استاندارد 6 متر است، ولی براساس سفارش مشتریان در متراژ 2 تا 7 متر هم تولید می‌شود.

3. کاربرد لوله مانسیمان را مشخص کنید

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، کاربرد لوله مانسیمان با توجه به ضخامت و رده آن متفاوت است. پس حتماً در زمان خرید به این موضوع توجه کنید که قرار است از لوله برای چه کاری استفاده‌ کنید. به‌ عنوان مثال، لوله مانیسمان رده 80 برای مواردی استفاده می‌شود که لوله‌ها تحت فشار و حرارت بالا هستند و باید از مقاومت تنشی و فشاری بالایی برخوردار باشند. مانند صنایع نفتی و پتروشیمی، خطوط استخراج و انتقال نفت، انتقال سوخت، حفاظت کابل‌های فشار قوی یا انتقال ضایعات سمی.

4. برند ایرانی می‌خرید یا برند خارجی؟

در حال حاضر فقط 4 شرکت در ایران به تولید لوله مانسیمان مشغول هستند؛ دقیق کاوه ایرانیان، لوله و نورد اهواز، گروه ملی ایران و لوله گستر اسفراین. سایر لوله‌های مانسیمان موجود در بازار از کشورهای روسیه، چین و اوکراین که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی دنیا هستند وارد می‌شوند.

از نظر کیفیت ساخت، محصولات داخلی با محصولات خارجی کاملاً قابل رقابت هستند، ولی از نظر قیمتی، لوله مانسیمان خارجی گران‌تر است. پس اگر بودجه خرید هم به ‌اندازه کیفیت برایتان اهمیت دارد، تولیدات داخلی را خریداری کنید که قیمت مناسب‌تری دارند.

5. در زمان خرید لوله مانسیمان اطلاعات دقیق سفارش را در اختیار فروشنده قرار دهید

با توجه به تنوع رده، طول، برند و… لوله مانسیمان در بازار، حتماً در زمان خرید اطلاعات کامل و دقیق سفارش خود را مطابق لیست زیر در اختیار فروشنده قرار دهید تا در فرایند سفارش دچار مشکل نشوید:

  • برند تولید کننده
  • نوع لوله و جنس آن (فولادی، استیل و…)
  • رده لوله
  • اندازه لوله (قطر خارجی و ضخامت)
  • طول لوله (6 متر یا بیشتر)
  • تعداد شاخه
  • پرداخت سطح لوله (اسید شویی، ماسه زنی یا صیقل کاری در صورت نیاز)
  • کاربرد نهایی لوله (حتماً کاربرد دقیق لوله را برحسب نظر مهندس ناظر ذکر کنید)

6. ویژگی‌های ظاهری و اصالت لوله مانسیمان را بررسی کنید

پس از سفارش و خرید محصول یا به‌ اصطلاح در زمان تحویل باید ظاهر لوله‌ها و اصالت آنها را بررسی کنید. یکی از روش‌های تشخیص، درخواست برگه آزمون یا استاندارد محصول است. در این برگه نتایج آزمون‌های مقاومت کششی و تنشی لوله مانسیمان (مانند آزمون کشش، آزمون تخت بودن، آزمون انبساط توسط سنبه و…) درج شده ‌است.

روش بعدی، بررسی چشمی لوله‌ها است. لوله باکیفیت و اصل، دارای سطح پرداخت ‌شده، قسمت‌های انتهایی صیقلی و فاقد هرگونه پلیسه است. سطح لوله باید صیقلی و فاقد نواقص باشد. وجود هرگونه تاب، فرورفتگی‌های کم عمق یا پوسته، زدگی های ناشی از جابه‌جایی و تغییر رنگ ممکن است نشانه‌ای از تقلبی یا بی کیفیت بودن لوله‌ها باشد.

در کنار تمام نکاتی که گفتیم، سعی کند همواره از مراکز معتبر خرید کنید که خیالتان از بابت خرید مطمئن لوله مانیسمان اصل راحت باشد و با کمترین دغدغه سفارش خود را دریافت کنید.

 

استعلام قیمت لوله مانیسمان از اتصالات آنلاین

فروشگاه آنلاین اتصالات آنلاین به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروش انواع اتصالات صنعتی و ساختمانی از بهترین و معتبرترین برندهای ایرانی و خارجی، امکان تأمین بی‌واسطه و مطمئن انواع لوله و اتصالات صنعتی و لوله مانسیمان باکیفیت و اصل را با قیمت مناسب برای مشتریان خود فراهم کرده است. انواع لوله‌های مانیسمان معتبرترین برندهای خارجی، اهواز و کاوه را می‌توانید به ‌صورت اینترنتی، در تیراژ عمده و با قیمت رقابتی از اتصالات آنلاین تهیه کنید.

اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید یا لازم است قبل از ثبت سفارش خود، از خدمات مشاوره تخصصی و بررسی بازار استفاده ‌کنید، فقط کافی است از طریق نشانی https://etesalatonline.com/ یا شماره تماس 02166673033 با کارشناسان اتصالات آنلاین گفتگو کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=265709
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه