میهن صنعت :

صادرات مواد خام معدنی از اندونزی ممنوع شد

میهن صنعت : اندونزی از امروز یکشنبه 12 ژانویه صادرات کلیه مواد معدنی خام از این کشور را ممنوع کرد. با این وجود غول‌های معدنی آمریکایی مانند فریپورت مک‌موران و نیومونت ماینینگ می‌توانند همچنان به صادرات میلیارد دلارها مس خود از اندونزی ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اندونزی یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ معدنی نیکل، قلع پالایش شده و زغال‌سنگ حرارتی در جهان بوده و خانه پنجمین معدن بزرگ مس جهان و یکی از بزرگترین معادن طلای جهان محسوب می‌شود.

دولت اندونزی هدف از ممنوعیت صادرات مواد خام معدنی از این کشور که قانون آن مربوط به سال 2009 می‌شود و تازه امسال به اجرا درآمده را ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این کشور ناشی از فرآوری مواد معدنی اعلام کرده است.

طبق قانون جدید دولت اندونزی صادرات مواد خام معدنی مانند نیکل و بوکسیت از این کشور بدون انجام فرآوری ممنوع شده است.

پیشتر فعالان معدنی اندونزی هشدار داده بودند که در صورت ممنوعیت صادرات مواد خام معدنی از این کشور تولید و صادرات معدنی اندونزی در سال 2014 و سال‌های آینده با افت شدیدی مواجه خواهد شد.

دولت اندونزی از شرکت‌های معدنی در این کشور خواسته تا اقدام به ایجاد واحدهای فرآوری و ذوب فلز کند، با این وجود شرکت‌های معدنی مهلت داده شده به آنها برای فرآوری مواد معدنی را ناکافی دانسته‌اند.

ممنوعیت صادرات مواد خام معدنی از اندونزی شامل موادی مانند مس، سرب، روی، سنگ‌آهن و منگنز می‌شود که البته در آخرین لحاظت رئیس‌جمهوری اندونزی کمی از ممنوعیت‌ها کاسته و اجازه صادرات آنها را صادر کرد.

به گزارش رویترز، به گفته سوخیار – مدیرکل زغال‌سنگ و مواد معدنی وزارت معدنکاری اندونزی – مواد معدنی که باید قبل از صادرات فرآوری شوند شامل بوکسیت، نیکل، قلع، کروم، طلا و نقره می‌شوند.

طبق گزارش بانک جهانی صادرات مواد معدنی اندونزی در سال 2012 به 10.4 میلیارد دلار رسید که حدود پنج درصد از کل صادرات این کشور را در برمی‌گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=38226
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه