میهن صنعت :

فولاد مبارکه محصولات مورد نياز گروه خودرو سازي سايپا را توليد مي‌کند

میهن صنعت : با انجام نشست هاي تخصصي و فني و با امضاي تفاهم نامه في مابين مديران عامل شركت فولاد مباركه اصفهان و گروه خودرو سازي سايپا، ورق هاي مورد نياز اين شرکت خودرو ساز در فولادمبارکه اصفهان توليد مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در اين نشست که مديرعامل، معاونين ‌ مديران و کارشناسان فني گروه خودرو سازي سايپا و شرکت فولاد مبارکه حضور داشتند، دکتر محمدمسعود سميعي نژاد مديرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: يکي از مباحثي که در سياست هاي کلان شرکت فولاد مبارکه اصفهان برنامه ريزي شده، بحث آينده توليدات فولاد مبارکه در مقابل خودروسازهاي کشور است. هدف فولاد مبارکه اين است که بتواند به مشتريان بزرگ خود به خصوص خودروسازها، هم از لحاظ کيفي و هم از لحاظ کمي خدماتي ارائه دهد که خودروسازان ديگر نيازي به وارد کردن محصولات مشابه از خارج از کشور نداشته باشند.

سميعي نژاد با اشاره به عقد تفاهم نامه في مابين دو شرکت فولاد مبارکه و سايپا گفت: نياز شرکت هاي خودروسازي بايد با سياستگذاري هايي در خطوط توليد، تکنولوژي، تحقيق و توسعه شرکت فولاد مبارکه دنبال شود که در اين راستا تأمين تجهيزاتي که بايستي در طرح هاي توسعه به کمک خطوط توليد آورده شود تا صنايع خودروسازي مشکل نداشته باشند، برنامه ريزي شده و فولاد مبارکه اين مهم را به عنوان يک راهبرد ملي مي داند و در کارگروه هاي مشخص، سياست گذاري کرده تا به صورت مرتب و دوطرفه کارشناسان فني بتوانند چگونگي توليد محصولات موردنياز خودروسازها را بررسي کرده و به سرانجام برسانند، چرا که بر اين باور هستيم که خودروسازها نبايد دچار بحران شوند و از اين رو اشتغال و توسعه آن مورد هدف دشمنان قرارگيرد.

وي سياست هاي توسعه اي شرکت فولاد مبارکه را ارزشمند دانست و گفت: افزايش توليد کمي و کيفي با اجراي طرح‌هاي توسعه دنبال شده است. در بخش توليد، با توجه به برنامه پنجم توسعه،‌ براي 11.8 ميليون تن انواع ورق، هدفگذاري شده که در اين سياست گذاري به نيازهاي بخش خودروسازي توجه ويژه‌اي شده و در رديف اولويت هاي خطوط توليد شرکت فولاد مبارکه قرارگرفته است.

مديرعامل فولاد مبارکه بازار خودرو سازها را يکي از بازارهاي هدف شرکت فولاد مبارکه دانست و افزود: بر همين اساس پروژه هاي قابل توجهي برنامه ريزي شده که به زودي افتتاح خواهند شد و قرارگرفتن اين پروژه ها در مدار توليد، باعث مي‌شود تا خواسته هاي مدنظر گروه‌هاي خودروسازي نيز برطرف گردد، چرا که در زنجيره اقتصاد، از توليد تا مصرف، همگي به همديگر وابسته اند. اگر صنايع به همديگر کمک نکنند، مرگ زودرس صنايع را شاهد خواهيم بود و در اين بين تعامل دو شرکت فولاد مبارکه و سايپا در همه جهات مفيد فايده واقع خواهد شد. خوشبختانه مباحث کارشناسي بين دوطرف انجام شده، نگراني هاي دوطرف براي همديگر مشخص شده و اميدواريم با تعامل سازنده تمام مشکلات في‌مابين، همانگونه که تا به حال حل شده از اين به بعد هم در جهت رفع آن کوشا باشيم.

سميعي نژاد با اشاره به تحريم هاي موجود اظهار داشت: تحريم ها باعث شده تا فصل جديدي در مذاکرات فيمابين باز شود. ما در فولاد مبارکه بر اين باور هستيم که با برنامه ريزي بلند مدت و انجام کارهاي کارشناسي تمامي فعاليت ها به ثمر خواهد نشست تا انشالله همه نيازهاي خودروسازها توسط فولاد مبارکه تأمين شود و ديگر نيازي به واردات ورق براي خودرو سازي در کشور نداشته باشيم.

بنابر اين گزارش، مهندس مدني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با اظهار خوشحالي از حضور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: برنامه‌هاي توليد و توسعه فولاد مبارکه هميشه مايه مباهات و خوشحالي ما بوده و هست. هر بار که در اين شرکت حضور مي يابيم با ديدن اقدامات انجام شده بر خود مي‌باليم. فولاد مبارکه هميشه حامي صنعت خودروسازي به خصوص گروه خودروسازي سايپا بوده و ما به عنوان صنعت خودروسازي، از نگاه حمايتي فولاد مبارکه منتفع شده ايم.

مدني دغدغه اصلي صنعت خودروسازي را استفاده از ورق هاي رويه ذکر کرد و گفت: در گذشته استفاده از ورق هاي رويه بيشتر از ورق هاي استحکام بالا مورد دغدغه ما بود، اما در حال حاضر با تغيير نرخ ارز و برنامه هايي که براي افزايش تيراژ توليد در گروه خودروسازي سايپا داريم، تأمين داخلي ورق هاي استحکام بالا هم اهميت پيدا کرده و بايد به اين موضوع توجه کنيم. ما در گروه خودروسازي سايپا آماده هستيم که در اين بخش سرمايه گذاري کنيم تا مشکل تأمين ورق در صنايع خودرو سازي به صورت ريشه‌اي حل شود. البته برخي از اقلام در صنعت خودرو سازي به هيچ عنوان قابليت خودکفا شدن ندارد و يا بهتر است بگويم توجيه اقتصادي ندارد. بسياري از صنايع خودروسازي دنيا، بخشي از قطعات خود را از کشورهاي ديگر تأمين مي‌کنند که در رابطه با ورق اين داستان مصداق ندارد و ما بايد خودکفا شويم.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا افزود: با توجه به مذاکرات موفقيت‌آميز امروز اميدواريم هرچه سريعتر بتوانيم ورق هاي استحکام بالا و ورق هاي رويه را از داخل تأمين کنيم تا از خروج ارز خودداري بشود. در برنامه و چشم انداز 1404 تيراژ توليدي خودرو حدود سه ميليون خودرو پيش بيني شده که از اين مقدار 2 ميليون خودرو براي مصرف داخل است و مابقي براي صادرات. ميزان سرانه خودرو در ايران پايين است و همه خانواده هاي ايراني صاحب خودرو نيستند. اگر بخواهيم هر خانواده ايراني صاحب خودرو باشد در حال حاضر با احتساب خودروهاي موجود، خودروهاي فرسوده و خارج از رده نزديک به 5 ميليون خودرو کسري داريم. خودروسازي جزء صنايع اصلي ما است که به هيچ وجه فراموش نخواهد شد و باتوجه به سرانه خودرو، نيازمندي و توانمندي که در ايران به وجودآمده بايد قبول کنيم که در رده هاي بالاي خودروسازي دنيا قرار داريم همانگونه که ما در سال 1390 در رديف 13 خودروساز اول جهان قرار گرفتيم. بر همين اساس رسيدن به توليد 3 ميليون خودرو دور از ذهن نيست و حتي اگر 80 درصد از اين برنامه هم محقق شود، نزديک به 2 ميليون و 400 هزار خودرو بايد توليد شود که در حال حاضر ظرفيت توليد 2 ميليون خودرو وجود دارد.

مدني با اشاره به اين که مقدار ميانگين ورق مورد نياز براي هر خودرو سبک و سنگين 700 کيلوگرم است، گفت: با توجه به اعداد ذکر شده، تناژ ورق مورد مصرف از سوي صنايع خودروسازي، براي صنايع فولادسازي قابل برنامه ريزي است و آينده خوبي براي صنعت خودرو سازي را متصور هستيم. به همين خاطر اين صنعت از نظر توانمندي توليد، ‌مهندسي توليد،‌ برنامه ريزي توليد ‌و خطوط توليدي هيچ چيزي کمتر از خودروسازهاي دنيا ندارد. البته ذکر اين نکته ضروري است که خلأ بزرگي که مشاهده مي شد عدم توسعه محصول بود.

براي حل اين مشکل هم بخش تحقيقات و طراحي گروه ساپيا را قوت بخشيديم تا با توجه به تغيير ذائقه مردم و سطح توقعاتشان بتوانيم نيازهاي آنها را پوشش دهيم و خوشبختانه هم در شرکت سايپا و هم ايران خودرو اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده و محصولات جديد به زودي وارد بازار خواهند شد.

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در پايان اين نشست گفت: آينده خودروسازي ايران آينده اي بسيار روشن است. داخلي سازي ورق، اولويت گروه خودروسازي سايپا است که به کمک تخصص و دانش فني که در فولاد مبارکه هست انشالله همه چيز حل خواهد شد.

بنا بر اين همين گزارش، مديرعامل سايپا و هيات همراه پس از بازديد از خطوط توليد و طرح هاي توسعه اين بنگاه اقتصادي، با حضور در ششمين نمايشگاه تحول و فعاليت هاي صورت گرفته در راستاي بهبود مستمر و بهره وري بالا در فولاد مبارکه به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: يکي از عوامل رشد و تعالي بنگاه هاي اقتصادي و توليدي داشتن بهره وري بالا و توسعه مستمر محصول است. خوشبختانه ما امروز شاهد هر دو موضوع ذکر شده در فولاد مبارکه بوديم. در مدل هاي تعالي و اظهارنامه هاي فولاد مبارکه که به عنوان بنچ مارک به صورت هميشگي مورد مطالعه از سوي ما واقع مي‌شود، شاهد اين قضيه بوده و هستيم. خوشبختانه در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تمامي سيستم ها، هم با بهره وري بالا در حال کار است و هم طرح هاي توسعه ضمن توليد انجام مي‌شود که اين مهم، بسيار با ارزش است.

به جرأت مي‌توان گفت کارکنان فولاد مبارکه در شرايطي بسيار سخت هم از ظرفيت هاي توليد استفاده مي‌کنند و هم طرح هاي توسعه را اجرا مي‌کنند و خوشبختانه اين طرح هاي توسعه گره خورده به فعاليت ساير بنگاه هاي اقتصادي همانند گروه خودرو سازي سايپا مي‌باشد.

مديرعامل گروه خودرو سازي سايپا افزود: امروزه ما به دنبال خودکفا کردن بسياري از قطعات مصرفي خطوط توليد سايپا هستيم. باتوجه به توانايي هايي که فولادمبارکه در حال حاضر دارد، من مطمئن هستم خيلي سريع مي‌توانيم از نظر فولادهاي مصرفي در خودرو مانند فولادهاي مخصوص و فولادهاي معمولي به خودکفايي برسيم چراکه هردو شرکت ساپيا و فولادمبارکه در جهت توسعه محصول کمر همت بسته‌اند. روند فعلي فولاد مبارکه روند بسيار خوبي است و من امروز خيلي خوشحال و راضي هستم که اين روند رو به رشد را در فولاد مبارکه مشاهده کردم.

به گزارش موج مهندس مدني با اشاره به آينده روشن همکاري دو شرکت فولادمبارکه و سايپا گفت: اميدوار هستم با توجه به برنامه‌هايي که ما در صنعت خودرو سازي داريم و انشاالله در ساير بنگاه هاي اقتصادي هم اين اتفاق خواهد افتاد، روند رو به رشدي را داشته باشيم و فراموش نکنيم که ما در آسيا کشور بزرگي هستيم ذخاير بسيار بالايي داريم منابع انساني عظيمي داريم و آن چيزي که خيلي مهم است تعداد همسايگان ما با بسياري از کشورهاي دنيا قابل قياس نيست. اين همسايه ها همه مراحل رشد و توسعه خود را طي مي‌کنند که نياز به کالاها و محصولات ساخته شده دارند که اين فرصت بسيار بسيار خوبي است که ما بتوانيم نيازهاي صنعتي آنها را تأمين کنيم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24342
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه