میهن صنعت :

معادن دولومیت لامرد، بستری برای توسعه صنعتی معدنی فارس

میهن صنعت : زمانی منطقه لارستان و لامرد، به عنوان نقاطی بد آب و هوا و بدون امکانات و به نوعی تبعیدگاه کارمندان دولت و مخالفان حکومت قلمداد می‌شد، اما امروز و بعد از سه دهه به یکی از بهترین مراکز و نقاط کشور برای سرمایه‌گذاری بدل شده است.

به گزارش میهن صنعت به نقل از ایسنا، منطقه فارس، قرار گرفتن منطقه پارس جنوبی، ایجاد کارخانه سیمان، ساخت منطقه استقرار صنایع انرژی بر و اکنون نیز معادن دولومیت، جنوب و جنوب شرق فارس را به نقطه‌ای طلایی برای سرمایه‌گذاران و مرکز ثقلی برای توسعه صنعتی استان، بدل کرده است.

در گذشته لامرد جزو مناطقی بود که به دلیل خصوصیت‌های آب و هوایی، دسترسی نداشتن به آب شرب شیرین، دوری از مرکز استان، نبود جاده‌های مناسب دسترسی و رونق نداشتن کشاورزی و دامپروری، مهاجرفرست محسوب می‌شد و جوانان و مردان جویای کار این دیار عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس یا دیگر شهرهای استان فارس یا حتی دیگر استانهای کشور، عزیمت می‌کردند.

استاندار فارس در خصوص معادن دولومیت لامرد فارس گفت: امروز صنایع مختلف در جهان به سمت استفاده از دولومیت حرکت می‌کنند.

حسین صادق عابدین با یادآوری اینکه استفاده از منیزیوم(دولومیت) در صنایع مختلف نظیر ساخت هواپیما، موتور اتومبیل، صنایع نسوز و بسیاری از صنایع، کاربرد داشته و دارد، خاطرنشان کرد: معادن دولومیت لامرد یک ذخیره ارزشمند به شمار می‌رود.

صادق عابدین با اشاره به بازدید خود از معادن دولومیت لامرد اضافه کرد: با توجه به ذخیره و خلوص بالای دولومیت موجود در شهرستان لامرد، این منطقه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به خصوص جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

استاندار فارس افزود: بررسی‌ها نشان داده است که رگه دولومیت موجود در منطقه لامرد، حداقل تا سیصد سال آینده می‌تواند جوابگوی سرمایه‌گذاران باشد.

به گزارش ایسنا، مراحل اکتشاف و مطالعات معادن لامرد با سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌های استان فارس، اجرایی شده است.

مدیر عامل سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان فارس در این خصوص گفت: طی ماه‌های اخیر و با حمایت و راهنمایی‌های استاندار فارس، رایزنی‌ها برای انجام اکتشاف و فراهم کردن بستر بهره برداری از معادن دولومیت در لامرد را آغاز کرده و انجام دادیم.

محمدهادی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با تصریح اینکه، تمام مراحل کار، به صورت کارشناسی شده و بسیار دقیق دنبال و انجام شد، گفت: برای دنبال کردن موضوع، گرفتن مجوزها و متقاعد کردن مسئولان مختلف، رایزنی‌های همه جانبه‌ای را انجام دادیم تا به حمدالله کار به نتیجه رسید.

او با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز برای مطالعه و اکتشاف در این معادن را سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان فارس تامین می‌کند، گفت: بهره‌برداری از معادن در انحصار این سازمان است و عواید این کار هم به تمام شهرداری‌های استان می‌رسد، بنابراین می‌توان گفت در اصل تمام ساکنان استان فارس در عایدی این فعالیت سهیم خواهند بود.

منصوری با اشاره به فراهم شدن بستر برای ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی در حوزه بهره‌برداری و به کارگیری و فرآوری دولومیت، در منطقه لامرد، گفت: مطمئن باشیم که در آینده شاهد رشد چشمگیر صنعت در این شهرستان و در نهایت فارس خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان فارس گفت: معادن دولومیت استان فارس با ظرفیت بیش از دو میلیارد و 700میلیون تن ، قابلیت تهیه و تامین منیزیوم ده‌ها کارخانه را در کشور دارد.

به گفته منصوری، حجم سرمایه‌گذاری پیش بینی شده برای بهره برداری از این معدن بین 50 تا 150 میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود که سالانه 100 هزار تن شمش منیزیوم از این معدن استخراج شود و نیمی از این میزان پاسخگوی نیاز داخل باشد و مابقی صادر شود.

وی ادامه داد: تاکنون پنج سرمایه‌گذار بزرگ داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع جانبی این معدن اعلام آمادگی کرده‌اند که به محض نهایی شدن مذاکرات، جزئیات کار اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران در بحث تامین دولومیت(منیزیم)، تاکنون به سه کشور چین، کره جنوبی و هلند وابسته بود و با بهره برداری از این معدن، شاهد کاهش قابل توجهی از این وابستگی خواهیم بود.

از دیگر سو کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با آغاز بهره‌برداری رسمی از این معادن و شکل‌گیری صنایع پایین دستی، زمینه‌ای برای اشتغال هزاران فارغ‌التحصیل رشته‌های معدنی، فنی و مهندسی، فراهم خواهد شد.

اگرچه تاکنون از میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیمی که با بهره برداری کامل از این ظرفیت معدنی، ایجاد می‌شود، رسما آمار و عددی اعلام نشده است اما کارشناسان امیدوار هستند که رقم قابل توجهی از اشتغال را در این بخش شاهد باشیم که بخش عمده آن مربوط به نیروهای بومی در منطقه لامرد، شهرستان‌های پیرامونی و سراسر استان فارس خواهد بود.

استاندار فارس پیش از این در خصوص سرمایه‌گذاری در صنایع وابسته به دولومیت در لامرد نیز گفته بود: تاکنون با سرمایه‌گذاران مختلفی مذاکره شده است.

صادق عابدین همچنین از تمایل شرکت‌های چینی برای حضور و سرمایه‌گذاری در این بخش خبر داده بود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های فارس نیز در این زمینه گفت: 5 سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در خصوص ایجاد صنایع وابسته به دولومیت در لامرد، ابراز علاقه کرده‌اند.

محمدهادی منصوری با یادآوری اینکه معادن دولومیت لامرد یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری فارس بود که در نمایشگاه پکن مطرح شد، افزود: چینی‌ها نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند.

منصوری در عین حال تصریح کرد: باید شرایط بررسی شود و در صورتی که برای هر دو طرف سود مناسبی در پی داشته باشد، قراردادهای سرمایه‌گذاری را منعقد کنیم اما تا زمان انعقاد قرارداد بهتر است در خصوص شرکت یا گروه و کشور سرمایه‌گذار، با قاطعیت سخنی گفته نشود.

به گزارش ایسنا، امروز این امیدواری در میان فارسی‌ها خصوصا مردم شهرستان لامرد و حتی شهرستان‌های اطراف لامرد، به وضوح دیده می‌شود که نوید آینده‌ای روشن‌تر را می‌دهد.

بسیاری از لامردی‌ها، خصوصا جوانان جویای کار این شهرستان و جنوب و شرق فارس، بی تردید در صورت فراهم شدن امکان فعالیت اقتصادی و کسب درآمدهای مناسب، دیگر به فکر مهاجرت شغلی یا حتی هجرت کامل از شهر خود نخواهند بود.

راه اندازی و فعال شدن بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی در نقاط دور و نزدیک استان فارس، بی‌تردید عاملی مهم در پیشگیر از مهاجرت رو به گسترش جوانان به هسته مرکزی استان و توسعه روزافزون کلان شهر شیراز خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8851
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه